کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قوانین جدید برای نقل و انتقالات نیم فصل

11 آذر 1397 ساعت 13:22

پوئن جدیدی که از سوی کمیته مسابقات به تیم ها در تنظیم لیست بازیکنان داده شد مورد استقبال همه تیم های لیگ برتری و دسته اولی قرار گرفت.


به گزارش جهان نیوز، در گذشته تیم های لیگ برتری حق استفاده از 21 بازیکن بزرگسال را داشتند که سازمان لیگ برتری به بهانه جوانگرایی این تعداد را به 18 بازیکن کاهش داد که اجرای این طرح خیلی به موضوع جوانگرایی کمک نکرد و تنها به بازیکنان جوانی ضربه زد که سنشان 24 سال می شد و به بهانه محدودیت تیم درجذب بازیکن بزرگسال از لیست خارج می شدند و خیلی از آنها فرصت بازی در لیگ برتر را از دست می دادند.

 
اما از ابتدای این فصل یک تصمیم درست از سوی کمیته مسابقات به کمک این دست از بازیکنان آمد که آخرین فصل حضور در لیست زیر 23 سال را سپری می کردند و وارد سهمیه بزرگسال می شدند. تصمیمی که با استقبال تیم ها مواجه شد و بنا به گفته محمودزاده، رئیس کمیته نقل و انتقالات در نیم فصل نخست همه تیم های لیگ برتری و دسته اولی ازاین قانون استفاده کردند.
 
بر اساس این قانون هر تیم لیگ برتری می تواند 18 بازیکن بالای 23 سال در ترکیب داشته باشد و 9 بازیکن زیر 23 سال که تاریخ تولدشان از 74.10.11 به بالا است.  علاوه بر این ها و بر اساس پوئن جدیدی که کمیته مسابقات به تیم های لیگ برتری و دسته اولی و حتی تیم های دسته دومی داده است، تیم ها می توانند از سه بازیکن زیر 25 سال یعنی بازیکنانی که تاریخ تولدشان از 72.10.11 است در ترکیب بهره ببرند به شرطی که این بازیکنان عضو تیم بوده باشند. به عبارت ساده تر بازیکن زیر 23 سالی که در باشگاهی توپ می زند و وارد سن 24 سالگی می شود باز هم می تواند در تیم خود حضور داشته باشد بی آنکه سهمیه بزرگسالان تیمش را پر کند.
 
اما تیم های دسته اولی با توجه به اینکه تعداد بازی های بیشتری را پشت سر می گذارند حق استفاده از 21 بازیکن بزرگسال را خواهند داشت. آنها هم چنان قادر به بهره گیری از 3 بازیکن زیر 25 سال و 9 بازیکن زیر 23 خواهند بود. در رقابت های فوتبال قهرمانی دسته اول باشگاه های کشور 16 تیم حضور دارند. البته قرار بود بازی ها با حضور 18 تیم برگزار شود که در ابتدای فصل نفت تهران انصراف داد و سیاه جامگان هم با حکم کمیته انضباطی از جدول بازی ها کنار گذاشته شد.
 
فریبرز محمود زاده، رئیس کمیته نقل و انتقالات از ادامه این طرح در تعطیلات زمستانی خبر داد و گفت: بر اساس تحقیقاتی که در سازمان لیگ برتر بعمل آوردیم متوجه می شدیم خیلی از بازیکنان شایسته زیر 23 سال بعد از ورود به سن 24 سالگی از ترکیب تیم های لیگ برتری کنار گذاشته می شدند که ادامه این روند می توانست به جوانگرایی در لیگ برتر ضربه بزند و از همه مهمتر  استعدادهای فوتبال ایران را با چالش مواجه کند.

بر همین اساس تصمیم گرفتیم سه سهمیه به تیم های لیگ برتری بدهیم که از بازیکنان زیر 25 سال خود بهره ببرد. بر اساس مطالعات تازه ای که در این زمینه داشتیم همه تیم های لیگ برتری، دسته اولی و دسته دومی از این طرح استقبال و آن را اجراء کردند و  در ادامه هم این پوئن به تیم ها داده خواهد شد.

منبع: ورزش سه


کد مطلب: 656021

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/656021/قوانین-جدید-نقل-انتقالات-نیم-فصل

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com