کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پوتین:

رایزنی‌ها با ترکیه و ایران درباره سوریه ضروری است

11 آذر 1397 ساعت 10:11

رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرد، رایزنی‌ها درباره اوضاع سوریه و در حال حاضر درباره شکل‌گیری کمیته قانون اساسی سوریه، با شرکای ایرانی و ترکیه‌ای و مقامات دمشق ضروری است و این مسئله با وجود پیچیدگی در حال پیشرفت است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، "ولادیمیر پوتین"رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران گروه20 در بوینوس‌آیرس (پایتخت آرژانتین) درباره مذاکراتش با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد که روسیه و ترکیه از هر فرصتی برای تماس‌های دوجانبه و بررسی اوضاع سوریه استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حاضر مهمترین مسئله شکل‌گیری کمیته قانون اساسی سوریه است، افزود: «کار در این باره با دقت در حال انجام بوده و نیازمند صبر بیشتر است. البته ما در تلاش برای تحقق این مسئله هستیم و تاکنون نیز پیشرفت‌هایی حاصل شده است».

رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد: «در این راستا لازم است تا مواضع شرکای ایرانی خود را نیز درنظر بگیریم. مسلماً بدون در نظر گرفتن مواضع دمشق نیز نمی‌توان به جلو حرکت کرد، به همین دلیل کار در چند جهت‌گیری کمی مشکل است، ولی این مسئله در حال حرکت رو به جلوست که این امر نیازمند رایزنی‌های دائم است».

پوتین در پاسخ به سؤال خبرنگاران در رابطه با حادثه یکشنبه گذشته در دریای سیاه نیز گفت: «مرزبانان روسی در برخورد با نقض حریم دریایی کشور از سوی کشتی‌های اوکراینی، دقیقاً بر اساس قانون و همان‌طور که در هر کشور دیگری در صورت نقض مرزهای آنها برخورد می‌شود، عمل کردند».

به‌گفته وی، حتی پس از نقض مرزهای روسیه توسط ملوانان اوکراینی، باز هم به آنها هشدار دادند تا از تنگه کرچ خارج شوند و تنها پس از خودداری آنها "تیراندازی متقابل" آغاز شد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره امکان آزادی ملوانان اوکراینی، به سرنوشت نامشخص ماهیگیران روسی اشاره کرد که توسط نیروهای مرزبانی اوکراین و بدون هیچ دلیلی بازداشت شده‌اند.
وی تأکید کرد که مسئله مبادله ملوانان اوکراینی بازداشت‌شده با اتباع روسی زندانی در اوکراین مطرح نیست و مسکو قصد دارد جنبه تحریک‌آمیز بودن اقدام طرف اوکراینی را به‌صورت حقوقی ثابت کند.

پوتین افزود، برای مقامات کی‌یف بسیار آسانتر است از یک تجاوز خارجی استفاده کنند تا ناتوانی خود در انجام وظایف اقتصادی و اجتماعی را توجیه کنند. وی در عین حال یادآور شد که قصد ندارد از تماس با "پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین خودداری کند، ولی به‌درستی نمی‌داند دو طرف درباره چه موضوعی می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند.

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا موفق شده در حاشیه نشست سران با نخست وزیر انگلیس دیدار کند، پاسخ منفی داده یادآور شد: «ما در جریان نشست‌ها از یکدیگر فاصله زیادی داشتیم. البته فکر می‌کنم که عادی‌سازی روابط ما با لندن فقط به زمان بستگی دارد و من امیدوارم که این مسئله هرچه زودتر تحقق یابد».


کد مطلب: 655940

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/655940/رایزنی-ها-ترکیه-ایران-درباره-سوریه-ضروری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com