پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۴
۳۰
به بهانه دهم آذر، روز مجلس؛

گوشه‌ای از شاهکارهای نمایندگان مجلس دهم/ چگونه مجلس از راس امور به پایین رانده شد؟!

يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۴۵
کد مطلب: 655774
برخی از فعالیت های خارج از عرف نمایندگان مجلس دهم عملکرد نامناسبی از آنها در ذهن افکارعمومی به جای گذاشته است. عملکردی که گاه شبیه طنز نیز شده و تا مدت ها در فضای مجازی محل بحث و حتی متاسفانه تمسخر عمومی نیز شده است.
گوشه‌ای از شاهکارهای نمایندگان مجلس دهم/ چگونه مجلس از راس امور به پایین رانده شد؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: مجلس شورای اسلامی دهم از جمله مجالسی است که انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد نمایندگانش وجود دارد. بخشی از این موضوع شاید به هئیت رئیسه مجلس مربوط باشد اما انتقادات به عملکرد خود نمایندگان نیز در این عرصه کم نیست. رفتارهای خارج از عرف نمایندگی برخی از نمایندگان خصوصا اعضای فراکسیون امید، عملکرد خارج از واقعیت اجتماع و سیاسی کاری و ... از جمله این موارد است. عملکردی که گاه شبیه طنز نیز شده و تا مدت ها در فضای مجازی محل بحث و حتی متاسفانه تمسخر عمومی نیز شده است.

۱۰ آذرماه سالروز شهادت «آیت‌الله سید حسن مدرس»، با تصویب مجلس شورای اسلامی، روز مجلس نامگذاری شده است؛ این روز فرصت خوبی برای بررسی عملکرد و کارنامه کاری نمایندگان مجلس است.

در ادامه به برخی از این موارد که در مجلس دهم اتفاق افتاده و چهره عملی پارلمان را دچار خدشه کرده است را بر می شماریم.
 
سلفی حقارت: روز تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم بود که برخی از اعضای فراکسیون امید در حاشیه این مراسم دیداری با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام دادند. این دیدار با حرکات قابل تاملی که در شان و منزلت نمایندگان ملت ایران نبود، همراه شد. حرکتی که به «سلفی حقارت» معروف شد. افکارعمومی درباره این حرکات بیان داشتند اصلا انتظار دیدن چنین چهره‌ای از نمایندگان مجلس آنهم در مقابل یک خانم مسئول غربی را نداشتند. 

پس گرفتن مکرر امضاء: یکی از مشکلاتی که در مجلس خصوصا در استیضاح یا رای به یک طرح وجود دارد موضوع امضاهای نمایندگان پای این موارد است. متاسفانه امضاها و پس گرفتن مکرر آن در مجلس دهم به عنوان یک مشکل جدی مطرح شده است. در همین رابطه، «حسن کامران» نماینده مجلس در این باره بیان می کند: « مهمترین دلیل برای ضعیف بودن نظارت مجلس در پس گرفتن امضاها است؛ آمار پس گرفتن امضاها درجریان سوال و استیضاح و .. نشان دهنده یک نظارت دقیق و قوی نیست. واقعیت آن است که نماینده یا یک موضوعی را نباید امضا کند یا اگر امضا کرد باید تا آخر پای آن بایستد اما وقتی امضا را پس می‌گیرد مشخص می‌شود یا بدون دانش آن را امضا کرده و حالا پشیمان شده است و یا پشت پرده این امضا و پس گرفتن امضا باید معامله‌ای وجود داشته باشد که این دیگر بدتر است. بنابراین چنین مسائلی است که موجب می‌شود نقش نظارت مجلس زیر سوال برود.»

شام نوبخت به نمایندگان: «حسن نقوی حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از دعوت به شام جمعی ار نمایندگان توسط نوبخت سخنگوی دولت خبر داده بود. موضوعی که بلافاصله توسط دفتر سخنگوی سابق دولت تکذیب شد. همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره دعوت به شام جمعی نمایندگان توسط سخنگوی دولت در توئیتر خود نوشت: «بیانیه دفترآقای نوبخت اوج بد اخلاقی و درغگویی ایشان را اثبات کرد. شام شب گذشته برگزار شد فقط محل برگزاری را بعد از تذکر بنده تغییر دادند.»

 استیضاح های نافرجام: مجلس دهم با استیضاح های نافرجام زیادی روبرو شده است.جالب اینجاست در همین روند بود که برخی از وزرای دولت از جمله «سید عباس آخوندی» که عملکرد او در وزارت راه و شهرسازی مشکلات مهمی در این حوزه بوجود آمد در پست خود دوباره ابقا شد. از این رو مجلس در عملکرد بد و ضعیف دولت با توجه به رای اعتماد دوباره به برخی از وزرای ناکارآمد نقش دارد. این موضوع سبب شد تا «حمید رضا حاجی بابایی» نماینده مردم همدان درباره این استیضاح های نافرجام بگوید: « اگر این روند ادامه پیدا کند، این مجلس تا پایان دوره هیچ استیضاحی را به نتیجه نخواهد رساند و با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود. بن‌بست مجلس در استیضاح وزرا ضربه مهلکی به آرای مردم در جایگاه مجلس است. مجلس عصاره فضائل ملت و خون شهیدان است و نباید ارزان فروخته شود.»

نظارت مجلس بر کار دولت: مجلس به غیر از قانونگذاری وظیفه نظارت بر کار دولت و اجرای درست قوانین را نیز بر عهده دارد. در این عرصه ابزارهای مختلفی مانند استیضاح و دادن اخطار به وزراء در دست مجلس است. بسیاری در همین  حوزه بیان می کنند که نظارت مجلس بر دولت بسیار ضعیف بوده است. هر چند در بحبوحه مشکلات مجلس دو تن از وزرای دولت را استیضاح کرد اما تا پیش از این با توجه به استیضاح های رد شده مجلسی ها یک حاشیه امن برای دولت ایجاد شده بود.

نطق قابل تامل نماینده اصلاح طلب: پروانه سلحشوری یکی از اعضای فراکسیون امید است که در بدو مطرح شدن به عنوان نماینده سخنان قابل تاملی درباره کنار رفتن حجاب گفت. موضوعی که باعث عذرخواهی وی بلافاصله بعد از انتشار فیلم مصاحبه‌اش با خبرنگار ایتالیایی شد. سلحشوری در نطقی قابل تامل با اصطلاح «این برای شما کافی نیست» در فضای مجازی جنجال ایجاد کرد. نماینده مردم تهران در بخشی از متن سخنرانی خود به عنوان نماینده موافق با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ،"مسعود سلطانی فر" اظهار داشت: «یکی از دوستان بنده به من گفت به خاطر خدمات آقای سلطانی‌فر در استانداری گیلان نذر کرده‌ام به هر زیارتی که می‌روم دو رکعت نماز برای ایشان بخوانم، آیا این برای شما(نمایندگان) کافی نیست؟» موضوعی که موجب شد افکارعمومی در شبکه های اجتماعی آنرا با نطق های تاریخی برخی نمایندگان مقایسه کنند و نسبت به چنین استدلالاتی در مجلس برای جمع کرد رای تاسف بخورند.

چادر آسیب زننده است: فارغ از اظهارات سلحشوری در ابتدای مجلس دهم پیرامون حجاب، وی به عنوان نماینده رکورددار ایجاد حواشی، در اظهاراتی دیگر تغییر و انتخاب یک نوع پوشش که آسیب زا هم نباشد را برای بانوان توصیه کرده و صریحا چادر را یک پوشش آسیب زننده به زنان معرفی کرده است. سلحشوری گفته است: من ۱۰ سال در هند زندگی کردم. در آنجا چادر و مقنعه چانه‌دار به سر می‌کردم، اما به نظرم واقعا نیاز است نگرش جدیدی را حاکم کنیم. این نحوه پوشش برای خود من آسیب‌زا بود. همین که من گردنم را عمل کردم و دستم سال‌هاست درد می‌کند ثمره سال‌ها پوشیدن چادر بود. ما باید نوع حجابی را تعریف کنیم که در ابتدا آسیب زننده نباشد.

بیانیه خوانی فاطمه حسینی: فرزند صفدر حسینی در بیانیه ای که برای حمایت از خانواده اش پشت تریبون مجلس خواند، یک موضوع نادر در مجلس بوجود آورد. وی در زمانی که «محمود واعظی» وزیرارتباطات دولت یازدهم در مجلس حضور داشت و دستور کار پارلمان رسیدگی به مسائل مربوط به این وزارتخانه بود تریبون مجلس را برای دفاع از کار شخصی خود اشغال کرد.

تصویب CFT با اشتباه: تصویب لایحه cft در مجلس مانند تصویب برجام 20 دقیقه طول کشید. همین موضوع مورد انتقاد برخی از نمایندگان و حتی مجادله «سید حسین نقوی حسینی» با «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلام شد. اما بعد از تصویب این لایحه شورای نگهبان آنرا به سبب ایرادات زیاد (22) به مجلس بازگرداند و این لایحه در حال حاضر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حال بررسی است.

سربازی زنان: طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نماینده ای بود که پیشنهاد طرحی برای انجام خدمت سربازی دختران پرداخت که بازتاب گسترده‌‎ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته و حواشی بسیاری را هم ایجاد کرد. این موضوع حتی در شبکه های اجتماعی به طنز گرفته شد.اما سیاوشی با تاکید بر اینکه هنوز ابعاد این طرح مشخص نشده، ولی می‌توان گفت که قرار نیست دختران در خدمت سربازی اسلحه به دست بگیرند گفت: «این طرح هنوز در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح نشده و مشخص است که اطلاع دقیقی از آن نداشته باشیم. لازم به ذکر است که این طرح هنوز برای تصویب و تبدیل شدن به قانون به مجلس نیامده است، اما آنچه مسلم است قرار نیست دختران در بخش نظامی حضور داشته باشند و برای عملیات نظامی آماده شوند. به نظر باید از دختران در مسائل آموزشی و بهداشتی و همچنین رویکرد نرم افزاری استفاده شود. جزئیات این طرح به صورت کامل مطرح نشده، ولی آنچه مشخص است دختران در طول خدمت سربازی اسلحه به دست نخواهند گرفت.»« سردار موسی کمالی»، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره طرح سربازی دختران با رد این موضوع گفت:« طرح این مسئله شبیه یک شوخی است و ستاد کل هیچ برنامه‌ای برای سربازی دختران ندارد.»

سفرهای خارجی: سفرهای خارجی نمایندگان بخصوص اعضای فراکسیون امید بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. در سال گذشته این نمایندگان به اروپا و بازدید از موزه لوور پاریس رفتند که مردم از آنها این سئوال را مطرح کردند که این سفرها با چه اهداف و با چه دستاوردهای همراه بوده است. امسال نیز موضوع سفر برخی از نمایندگان به برزیل و پوشیدن لباس یکی از باشگاه‌های فوتبال این کشور مطرح شد.

افشاگری های اشتباه محمود صادقی: محمود صادقی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس همواره با افشاگری‌های خاص خود که بیشتر تبیلغات سیاسی علیه جناح مقابل است، شناخته می شود. وی در چندین مورد با افشاگری هایی که تکذیب شد مجبور به عذرخواهی شد. حمله به قوه قضائیه و استان قدس از جمله این موارد است. صادقی حتی یکبار بیان کرده بود که داماد یکی از مراجع تقلید مفسد مالی است که این موضوع تکذیب و موجب شد این نماینده اصلاح طلب از ایشان عذرخواهی کند.

سهمیه های ویژه برای پسر وکیلی: طرح ترافیک از جمله امتیازاتی است که به خبرنگاران برای تسهیل در کارشان داده می شود. اما دختر نماینده مجلس که بر حسب اتفاق مدیرمسئول یکی از رسانه های اصلاح طلب نیز هست از این امتیاز برای کارهای شخصی خود بهره برد. از سوی دیگر زمزمه هایی از استخدام فرزند وکیلی به عنوان یکی از مدیران یکی از نهادها به اطلاع رسانی در رسانه ها پیچید.

طرح ضد آزادی بیان فراکسیون امید: در بهمن ماه سال 95 محمدرضا عارف و نمایندگان فراکسیون امید طرح دوفوریتی لیست امید علیه آزادی‌بیان را به هیأت‌رئیسه مجلس ارائه دادند. در بشخی از ماده واحده این طرح آمده بود: « هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سوال یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی یا مراسمی که عرفاً بدون مجوز تشکیل می‌شود موجبات توقف یا جلب توجه به خود یا تشنج شود به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم می‌گردد. نیروی انتظامی موظف است فوری فرد یا افراد را بازداشت و تا تحویل به مقامات قضایی نگهداری کند.»

جشن تولد برای اینستاگرام و کم بودن حقوق: یکی از نمایندگان برای دوسالگی صفحه اینستاگرام خود جشن تولد گرفت که این موضوع هم برای افکارعمومی سنگین تمام شد و موج انتقادات نسبت به این حرکت آقای نماینده راه افتاد. «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده ای که است که بعدها از حقوق مجلس انتقاد کرد و بیان داشت: «حقوق مجلس فاجعه است؛ در دانشگاه می‌خوابیدم ۸ میلیون می‌گرفتم!»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از مجلس وکیل الدوله چه انتظاری دارید؟!
Iran, Islamic Republic of
نکنه مجلس هفتم و هشتم وکیل الدوله نبودن!!!؟؟
Iran, Islamic Republic of
یه نیم نگاهی به آرشیو نطقها و برخوردهای مجالس یادشده با دولت احمدی نژاد و یارانش بیاندازید بد نیست. علاوه بر حساب کشی و برملا کردن جریان انحرافی و .... فقط کم مانده بود کار به درگیری فیزیکی بکشد.
Iran, Islamic Republic of
اره ماشالله....
از یکشنبه سیاه مشخص بود...
Iran, Islamic Republic of
اونا مال دو سال اخره! وگرنه از 84 تا 90 کل مجلس بله قربان گوی احمدی نژاد بود
هادی
Iran, Islamic Republic of
اونها که هیچی!!
بر ماست که بر ماست!
Iran, Islamic Republic of
این نتیجه عدم دقت در انتخاب ماست
Iran, Islamic Republic of
ما که هیچ انتظاری نداریم / اما حتما اصولگرایان و احمدی نژادی ها انتظاراتی دارند
Iran, Islamic Republic of
وقتی آقایون صدرنشین کلا اهل لابی و زد وبند و معامله پشت پرده و... هستند دیگر آن بقیه چرا نباشند؟!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یقینا اگر امروز مدرس زنده بود هیچ کاری هم که نمی توانست کند، به نشانه اعتراض و مخالفت با عملکرد این مجلس استعفا می داد و خود را خانه نشین می کرد.
Iran, Islamic Republic of
همه چیز شده خاله خان باجی بازی!
روابط فامیلی رییس با نایب رییس، رییس مجلس با رییس جمهور، اعضای مجلس با همدیگر و این مسئولین هزار توی فامیلی راه انداختند.
این یکی به آن یکی دختر داده فامیل شدند با هم سر یک سفره نشسته اند در مهمانی های خصوصی با هم توافق می کنند و می بندند و لابی و بقیه ماجرا...
به اسم چی؟! مردم
بر سر چه؟! منافع ملی
در راستای چی؟! بهره برداری حزبی و سیاسی و جناجی
در پوشش چه؟! اجرای قانون اساسی، حاکمیت قانون، عمل به فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری، سند چشم انداز بیست ساله و...
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
در اين واپسين زمان باقيمانده براي اين مجلس چرا قانون بازنشستگي خدمات كشوري را اصلاح نمي كنيد يك واو را به يا تبديل كنيد در تبصره 2 ماده 103 به همين سادگي حداقل 200 هزار شغل براي جوانان ايجاد ميشود و ايجاد شور و نشاط در كارمندان جوان تاثير ثانيويه اين اصلاح است
Iran, Islamic Republic of
كمپين اصلاح توسط كارمندان لازمه يك تكوني بخود بدهيد
عمار
Iran, Islamic Republic of
حضرات نماینده ملت :
از لایحه شفافیت حقوق نمایندگان و رسیدگی به اموال مسئولان از اول انقلاب تاکنون وباز گرداندن اموال نامشروع چه خبر؟
این دوموضوع آبرویی است برای مجلس محترم دهم لطفا آنها را عملی کنید.
Iran, Islamic Republic of
علت در راس نبودن مجلس درحال حاظر نبودمجلسیان مانندشهید مدرس است
Iran, Islamic Republic of
مجلس عالی داریم همین مردم این مجلس را انتخاب کردند. تکرار کردند. خب چی می گن. دموکراسی همینه
Iran, Islamic Republic of
مجلس هشتم رو یادت باشه این حرف رو نمیزنی... نمونه ترین مجلس بود...
Iran, Islamic Republic of
شهید مدرس عزیز! خدا رحمتت کند. روحت شاد.الان مجلس اش هست اما مدرس اش نیست. حیف، حیف
اگر انتخابتان خوب بود نتیجه اش به خودتان برمیگردد اما اگر در انتخابتان غفلت کردید ودرست انتخاب نکردید از چه کسی توقع دارید از ماست که بر ماست؟
Iran, Islamic Republic of
تا این گروه خاص در مجلس باشند و هر دوره برای نمایندگی مجلس رای بیاورند امیدی به اصلاح نیست
خدایا خودت ریشه اینها رو بکن
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
...
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
کو پاسخ این بابا
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
چه سایت آزاد و آزاد اندیشی دارید که همه نظرات را می نویسید
شما نمونه جمهوری اسلامی هستید
Iran, Islamic Republic of
مجلس لیست فله ای امید همینه .
Iran, Islamic Republic of
مجلس قبل به مراتب از این مجلس هم بدتر بود.در حالی که ادعای اصولگرایی داشت همه تلاش خودش را کرد تا دولت دهم را زمین بزندو چقدر هاشیه برای کشور درست کردند.البته مردم جواب این کار را درانتخابات مجلس دادند.و اکثر منتقدان نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند.تعداد اندکی هم که راه پیدا کردند به صد جا متوسل شدند تا رای بیاورند.
Iran, Islamic Republic of
چه انتظاری از مجلسی که رئیسش لاریجانی و نائب رئیسش مطهری باشه دارید؟!!!
Iran, Islamic Republic of
مجلس اصولگرایان که 20 دقیقه ایی برجام را تصویب کرد و مجلس اصلاح طلبان ادامه دادو....
Iran, Islamic Republic of
مجلس از مانی در ایران رو به ضعف نهاد که نظارت استصوابی مثل شمشیر بالای نمایندگان برقرار شد.. چون با این وضعیت مجلس یازدهم از مجلس دهم ضعیفتر خواهد شد. چاره فقط حذف نظارت استصوابی است
United Arab Emirates
.....