جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۴۰
به بهانه اظهارات اخیر دولت‌مرد هسته‌ای

آقای صالحی جای شما در دانشگاه نیست؟/ اصل سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی: «نه سانتریفیوژها چرخید و نه زندگی مردم»

شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب: 655710
ارزش حقوق صالحی کمتر شده و مردم هم در حوزه اقتصادی با مشکل هستند اوج یک اعتراف بود. اعترافی که نقض آشکار شعار «چرخیدن سانتریفیوژها به همراه گردش چرخ زندگی مردم» بود.
آقای صالحی جای شما در دانشگاه نیست؟/ اصل سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی: «نه سانتریفیوژها چرخید و نه زندگی مردم»
گروه سیاسی جهان نيوز: «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از جمله اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای است که در زمان امضای برجام وعده‌هایی به ملت ایران داد. البته وی از جمله اولین مقامات بلندپایه دولتی بود که نسبت به دبه کردن آمریکایی ها در این سند هسته‌ای هشدار داد؛ هر چند این هشدار با واکنش سخت «حسن روحانی» همراه شد. رئیس جمهور درباره صحبت‌های صالحی مبنی بر تاخیر در اجرای برجام گفت: « ایشان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نیست، وزیر خارجه هم الآن نیست، ایشان مسئول سازمان انرژی اتمی است.»

حالا صحبت‌های اخیر صالحی بازهم در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگویی که با شبکه یورونیوز داشت، درباره نتایج برجام گفت: « فشارهای اقتصادی غوغا می‌کند. مثلا حقوق من تا یکسال پیش به عنوان یک استاد دانشگاه، حدود 3000 دلار در ماه بود، الان به 700 دلار رسیده است. این واقعا فشار اقتصادی است. ببینید اقشار دیگر چقدر تحت فشار هستند. ما تمام این‌ها را قبول داریم.در ضمن اینقدر ملت ما هوشیار و هوشمند و آگاه است که می‌داند اتفاق‌هایی که می‌افتد، عمدتا ناشی از فشارهای خارجی است.البته ما هم به‌عنوان مسئول، ممکن است در این فشارهایی که آمده، بی‌ارتباط نباشیم. یعنی ما هم قصوری داشته باشیم. اما عمدتا از فشارهای خارجی است. برای همین هم ملت در طول این 40 سال، 8 سال جنگ تحمیلی را پایداری کرد، تمامی تحریم‌ها را توانسته است تحمل بکند. این هم می‌گذرد. هیچ چیز ابدی نیست و ما یقین داریم که از این بحران عبور می‌کنیم. از این گردنه عبور می‌کنیم.»

اما این صحبت‌ها در زمانی که حیات برجام به قول‌هایی که اروپایی ها درباره تاسیس کانال مالی بین ایران و قاره سبز داده‌اند و هنوز به آن جامعه عمل نپوشاندند، بستگی دارد، چه معانی را متبادر می سازد؟

در ادامه به چند نکته درباره سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اشاره می کنیم.
 
تحریم ها نتیجه بخش بوده است؟: صحبت‌های صالحی اولین موضوعی که به ذهن متبادر می سازد این است که تحریم‌ها آیا اثربخش بوده است. وقتی سخنان صالحی را کنار سخنان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و«مایک پمپئو» می گذاریم شباهت زیادی با هم احساس می شود. این دو مقام بلند پایه آمریکایی در سخنانی توهین آمیز نسبت به سیاست آمریکا علیه ایران که مردم کشورمان را هدف قرار داده است، چندین مرحله توضیح داده اند. در همین رابطه، ترامپ در توئیتی نوشت: «دولت ایران، برخلاف توافق وحشتناکی که دولت اوباما با آنها انجام داد، شکست‌خورده است. مردم بزرک ایران، سال‌های بسیار سرکوب شده‌اند. آنها گرسنه غذا و آزادی هستند. علاوه بر حقوق بشر، ثروت ایران هم دارد غارت می‌شود. اکنون زمان تغییر فرا رسیده است.»
همچنین پمپئو در اظهاراتی توهین‌آمیز گفت ایران اگر می‌خواهد مردمش چیزی برای خوردن داشته باشند باید به حرف آمریکا گوش کند.
 
خسارت با بتن پر کردن رآکتور اراک چه می شود؟: صالحی از کم شدن ارزش حقوق اش به عنوان یک استاد دانشگاه صحبت می کند اما از مسئولیت و وظیفه‌اش به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی که در زمان وی قلب رآکتور اراک به خاطر برجام پر شد حرفی نمی زد. اینکه ارزش حقوق وی کمتر شده و مردم هم در حوزه اقتصادی با مشکل هستند اوج یک اعتراف بود. اعترافی که نقض آشکار شعار «چرخیدن سانتریفیوژها به همراه گردش چرخ زندگی مردم» بود.

جای صالحی در دانشگاه است؟: صالحی در روزگار ریاست جمهوری اوباما از دبه کردن آمریکایی‌ها برای اجرای تعهدات‌شان خبر داد. روحانی اما بیان داشت که وی نه  وزیر اقتصاد است و نه رئیس کل بانک مرکزی اما صالحی بیان کرد که 40 سال استاد دانشگاه است و در ادامه گفت: «احساس می‌کنم در حال زمینه چینی و پخت و پز علیه ما هستند و باید گوش به زنگ باشیم.» وی در مرحله دیگر بیان داشت که بانک های بزرگ اروپایی با ایران مراودات مالی ندارد. اما بعد از مدتی وی سکوت اختیار کرد و اینک بعد از مدت‌ها بازهم با اشاره به اینکه استاد دانشگاه است بیان کرد که ارزش حقوقش کاسته شده است. به هر جهت به نظر می رسد که با این اوصاف صالحی بیشتر خود را به متعلق به دانشگاه می داند تا مسئولیتی که در دولت دارد. با این حال جای فردی مثل صالحی در دانشگاه نیست؟ فردی که از مشکلات برجام روزگاری سخن می گوید اما در ادامه در برابر مشکلات سکوت می کند. هر چند در حوزه انرژی اتمی هم شاهد بروز مشکلاتی در این صنعت هستیم و رآکتور اراک تا به امروز بدون هیچ دستاوردی بتنیزه شده است.

رفتاری که غربی ها را گستاخ تر کرد: همانطور که عنوان شد صالحی پیشتر در چند مرحله از دبه کردن آمریکایی ها سخن گفت. چه در حوزه دبه کردن و دسیسه چینی اروپایی ها و چه در حوزه بانکی و چه در حوزه دستاوردهای اقتصادی دیگر این موارد گسترده است. هرچند که در حوزه مربوط به وی یعنی انرژی اتمی کار از کار گذشته بود و ایران به آنچه در برجام ملزم شده بود بازگشت اما باید این سئوال را پرسید که صالحی هشدارهایی داد اما چرا تیم دیپلماسی کشورمان در این حوزه کاری نکرد. بسیاری از کارشناسان بین الملل مطرح می کنند که عدم برخورد گام به گام ایران با غرب در زمینه نقض برجام و حواله دادن این موارد به «روح برجام» سبب شد تا آمریکا به یکباره از برجام خارج شود. درواقع گفته می شود خطای ترامپ بود که از برجام به یکباره خارج شده بود زیرا سیاست آمریکا مبنی بر بی اثر و بی خاصیت کردن برجام بود. 

امیر حمزه نژاد 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر این نظام مقدس
سوال
Iran, Islamic Republic of
آقا چرا اینها به دلار حقوق می گیرند مگر در امریکا زندگی می کنند ؟!
هاشمی
United States
جهان نیوز
چرا از اخبار عقب مانده اید ؟
در باره اوضاع فرانسه مطلب بنویسید و سرکوب جنبش ضد سرمایه داری توسط پلیس فرانسه و به دستور مکرون
France
جنبش صد سرمایه داری نه ، اول برو درست مطالعه کن . مردمی که بر ضد قانون گرانی سوختهای فسیلی در ۳ ماه اینده هستند . بعد هم شما اینجا کارگر برای نگرفتن ۷ ماه حقوقش اعتراض کرده کردیدش زندان ، خخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
آقا نام سرمايه دار نبر جهان نيوز بازاري گردنت را ميزنه
Iran, Islamic Republic of
حقوقت بيشتر از دوبرابر شده حقوق كارگر چقدر
7000 17 = ....شكر خدا نجومي نبود وگرنه ذخيره نطام آسيب مي ديد
سعید110
Iran, Islamic Republic of
حالا این حقوق رو واسه چی بهت می دن؟!
بیشتر استادا فقط دست بگیر دارن!
جهان این دکتره انقلابی بود یا هست
Iran, Islamic Republic of
چون خانوده یک شهید هسته ای معترض رفتار های
اوست
جهان نیوز شهید همدانی با آنهمه قدرت کرایه نشین بود
سرباز
Iran, Islamic Republic of
مردي براي تمام فصول در تاريخ بخاطر بتن ريختن در سايت هسته اي نامت از خاطر ما نرود هرگز
سعید110
Iran, Islamic Republic of
اون قسم جلاله ایی که تو مجلس خوردی، به اندازه 30 سال کار تو سازمان سیا ارزش داشت!
Iran, Islamic Republic of
این حرف حقی هم که شما بنا بر بضاعتت در این سایت با مخاطب محدود زدی نزد خدا به اندازه جهاد ارزش داشت.
....
سعید 110 بقول بچه ها دمت گرم یک مثنوی نوشتی
Iran, Islamic Republic of
جهان از شما دل بریده ایم
ولی دلمان یاد همکلاس های آرمان گرا که می افتد
به سایتت سری می زنیم
سرباز
Iran, Islamic Republic of
....
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
حالا که دستاورد برجام تقریبا"هیچ شد ظریف و صالحی و عراقچی باید سکه ها را پس بدهند .
Iran, Islamic Republic of
جناب صالحی ،جوابگوی خون شهدای هسته ای باید باشی . در ضمن هرچه کمبود آب پیدا میکنیم بابت اینکه صنعت هسته ایمان را بتن ریختی ،دعای جانانه ای نثارت میکنیم . !!!!!
...
United Kingdom
...
علی
Switzerland
دوست عزیز چرا اطلاعات نادرست میدی. مگر قبلا داشتیم اب شیرین میکردیم که جلوش را گرفتند؟؟ ایا جلوی نیروگاه بوشهر را گرفتند؟؟ نه. شما الان هر اقدام صلح آمیزی که در حیطه فناوری هسته ای باشد میتوانی انجام دهی. نمیدونم چرا اینقدر این فهمیدنش برلتون سخته. مشکل اینجا بود که ما از فناوری هسته ای و ابعا مختلفش فقط و فقط چسبیده بودیم به غنی سازی اورانیوم. الانم هیچ کس جلومون را نگرفته. میتونیم راکتور شیرین کردن اب بزنیم. تاسیسات اراک که اب شیرین کن نبود. شما باید این تاسیسات را کنار دریا بزنی. قضیه اینجا است که هیچ وقت هیچ قذمی در این راه بر نداشتیم. ما فقط چسبیده بودیم به سوخت و میلیارد میلیارد هزینه تاسیسات غنی سازی کردیم بدون اینکه بلد باشیم راکتور برق هسته ای یا اب شیرین کن بسازیم. بیخود شلوغ نکن که اگر برق نداریم اب نداریم به خاطر هسته ای و برجامه. اینها را اینجا میتونی بگی جای دیگه توی یک محفل علمی بگویی بهت میخندند.
Iran, Islamic Republic of
اگر قلب راکتور اراک را بتن نریخته بودند امسال تابستان دچار قطعی برق نمی شدیم و این راکتور حداقل 1000 مگاوات تولید برق داشت .
علی
Switzerland
لطفا برو معلوماتت را ببر بالا. راکتور اراک کلا 40 مگاوات بود. الان هم در حال باز طراحی است. تخریب هم نشد. چیزی که نمیدونی چرا با قاطعیت میایید راجع بهش اظهار نظر میکنید. لااقل قبلش برو یک 5 دقیقه تحقیق بکن.
....
United States
علی آقا
ما بی سواتیم شما ببشخید مُظاهِم شدم
سوالی دارم
علت قطح مکرر و برنامه ریزی شده برغ در تابستان امسال را شما بگو تا من بی سوات بفهمم
من می خوام معلوماتم را بالا ببرم و خواهش دارم شما که معلوماتت به نهایت رسیده و جائی برای بالا رفتن ندارد و سرت به سقف آسمان علم خورده علت این موضوع را بگو
بگو چرا این فرنگیها اینقدر به ما گیر دادن که هسته ای را ادامه ندیم
از هسته ش ناراحت بودن یا از پوسته ش
چرا به پاکستان اینقدر گیر نمیدن
...!!!
Iran, Islamic Republic of
برای جواب برو از عمو سامت بپرس بجای تهمت به دکتر صالحی و دیگران!
علی
Switzerland
خیلی دلت میخواد پاسخت را بدونی. به شرط اینکه اینجا منتشر کنه. چون چندین بار این نطر من را منتشر نکرده. حتی نظرات خیلی ساده و ملایم را منتشر نکرده.
چرا به پاکستان و هند گیر نمیدهد. خوب خیلی ساده است برای اینکه پاکستان هیچ وقت نگفته میخواهم کشوری دیگر را از کره زمین محو کنم. برای اینکه پاکستان هیچ وقت گروههایی را سازماندهی و تامین مالی و مجهزبه هزاران موشک نکرده و بالاسر کشور دیگری نگه دارد. برای اینکه پاکستان هیچ وقت نگرانی برای بقیه ایجاد نکرده. خودش را درگیر مناقشاتی که به او هیچ ربطی نداشته از ابتدا. خودت را جای غربی ها بگذار. نگران.نمیشوی؟ کشوری که روی موشکش مینویسد برای نابودی فلان.کشور خوب چه فکر دیگری باید راجع بهش کرد؟؟ کشوری که تولد انقلابش با ارزوی نابودی یک کشور دیگری شروع کرده و از بام.تا شام.مدام میگوییم مرگ بر امریکا و اسراییل، چه فکری دیگری باید راجع به ما بکنند. حالا شما جوابت را گرفتی؟؟؟ ببینم جهان نیوز حرف من را کامل پخش میکند یانه.
Iran, Islamic Republic of
پس قبول داری گیر دادن به خاطر داشتن استقلاله؟!!
علی
Switzerland
اینکه بخوای یک کشور دیگه را نابود کنی و از کره زمین محو کنی را شما استقلال میدونی؟؟ استقلال به اینه که مدام بگوییم مرگ بر این و اون و پرچمشون را اتش بزنیم؟؟؟ کجای صحبت های همچین برداشتی داشت؟؟؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
رژیم جعلی و غاصب و کودک کش صهیونیستی باید نابود بشود ان شاءالله .
Iran, Islamic Republic of
پاداش 400 میلیون تومانی
برای کاهش 75 درصدی ارزش پول ملی

✍️ آقای صالحی عضو تیم مذاکرات برجام به یورونیوز گفت "فشار اقتصادی غوغا می‌کند؛ حقوق من سه هزار دلار بود، الان هفتصد دلار شده است".
🔹اما میان مردم عادی و امثال آقایان صالحی و ظریف، سه تفاوت مهم وجود دارد: نخست اینکه تیم مذاکره کننده و دولت، به اعتبار تنظیم توافقی خسارت بار و سوء مدیریت، مقصر وضع اقتصادی موجود هستند. ثانیا حقوق مردم عادی نه بالای 30 میلیون که زیر 3 میلیون تومان است.
♦️سوم اینکه، صالحی و ظریف، بهمن 94 از روحانی نشان درجه یک شجاعت و لیاقت به همراه ۱۰۰ سکه بهار آزادی دریافت کردند. عراقچی و تخت‌روانچی هم ۷۵ سکه بهار آزادی دریافت کردند. در این مراسم مجموعا 750 سکه اعطا شد.
🔹 اگر مردم در اثر برجام، خسارت دیدند و به قول صالحی، ارزش پولشان 75 درصد کاهش یافته، اما شخص آقای صالحی یکصد سکه طلا (به ارزش 400 میلیون تومان) دریافت داشته است. چاه برجام اگر برای مردم آب نداشت، برای بانیان آن سکه داشت.
♦️سکه قبل از برجام، زیر 900 هزار تومان بود و در پسا برجام (حتی قبل از خرج آمریکا از توافق) به 4 میلیون (450 درصد افزایش) صعود کرد!
اصلاحاتی پشیمان
مریض بودن چیز ساخته و آماده را خراب کنن دوباره بسازن
United States
به بعضی از دولت مردان با اوضاع رقت باری که برای مردم درست کردند باید گفت
مطمئن باش که یادت نرود از دل ما
مگر آن روز که در خاک شود منزل ما !!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
خدایی این آدم در آن روزهای داغ برجامی مکرر قسم جلاله یاد می کرد که برجام فلان است و بهمان ولی بقیه گروه مذاکره کننده چون به صورت دیپلماتیک با موضوع برخورد می کردند مردم کمتر متوجه خسارت برجام می شدند ....!!!!
United Arab Emirates
بسیار حرف خوبی زده اند این دیپلماسی عمومی برای تحریک افکار عمومی اروپا هستش .مثل این هست که ما باید از رنجی که برای مردم یمن در حال رقم خوردن هست هر روز گزارش تهیه کنیم.تا افکار عمومی برانگیخته شود .دولتهای اروپا و امریکا که از اثر بخش بودن تحریمها اگاهند .از کاهش ارزش پول ملی نیز اگاهند .....
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
این حرف ایشان یعنی تحریم جواب داده و مشکل اقتصادی شدید داریم و بیشتر ما را تحریم کنید !!!!!
United States
به اروپائی ها میگه با همین دست و فرمون پیش برید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خلاصه هم چرخ سانتریفیوژ پنچر شد هم چرخ زندگی مردم !
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بعد از 40 سال نمیخواد بازنشست بشه ؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
همه به یاد دارند هو و جنجالی که در مجلس در مورد چند نماینده که از شما انتقاد کردند که نباید در برابر هیچ امتیازی صنعت هسته ایی را اینطور نابود کنی و اعلام کردی می خواهند من رابکشند .
حالا مردم چکار کنند در براب عمل انجام شده شما و وضعیتی که برای کشور بوجود آمده است
Iran, Islamic Republic of
این فشارها از خارج نیست...
درویشعلی فامیل علی لنج کج
...
Iran, Islamic Republic of
شما حرف زدن بلد نیستی حرف نزدن که بلدی!