جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۲۷
چند فرضیه درباره دو پهلو بودن نامه وزارت اطلاعات

ابهام امنیتی درباره شهردار جدید باقی ماند/ دستگاه امنیتی چرا کار حناچی را یکسره نکرد؟

چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب: 655197
خدای نکرده و بر فرض محال! نظر کارشناسان وزارت اطلاعات درباره حناچی مشخص است ولی نویسندگان نامه وزرات اطلاعات برای رعایت جوانب فضای سیاسی بوجودآمده و یا بنا بر مصلحتی دیگر نامه خود را به صورت شفاف بیان نکرده اند. این فرض نیز باید باطل باشد!
ابهام امنیتی درباره شهردار جدید باقی ماند/ دستگاه امنیتی چرا کار حناچی را یکسره نکرد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: وزرات اطلاعات بی شک یکی از مهم‌ترین ستون‌های امنیت جمهوری‌اسلامی است و نقش این نهاد انقلابی و کم خطا در جلوگیری از نفوذ و حراست از انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نیست. بررسی حجم دشمنی‌ها و مطالعه صدها پروژه نفوذ در جمهوری اسلامی نشان می دهد که وزارت اطلاعات تاکنون چه دستاوردها و کارنامه درخشانی دارد. و البته بخش اعظمی از این کارنامه نیز مدیون صراحت و عدم ملاحظات سیاسی در دولت‌های مختلف در میان کارشناسان این مجموعه می باشد. هرچند تاکنون برخی سیاسیون در دولت های مختلف تلاش کردند که گاها و به صورت موردی این نهاد مهم امنیتی را تحت تاثیر خود قرار بدهند.

اما در چند روز گذشته یکبار دیگر یکی از بزنگاه های مهم برای وزارت اطلاعات در حال رقم خوردن است و آن تایید یا عدم تایید صلاحیت پیروز حناچی برای شهرداری تهران است. با توجه رسانه ای شدن حواشی مربوط به حناچی می توان گفت این شاید برای اولین بار است که اینقدر در افکار عمومی عملکرد وزارت اطلاعات در تایید یا عدم تایید یک چهره مورد توجه قرار گرفته است.

اما آنچه از مجموع اظهارات رسمی اعضای شورای شهر برمی‌آیید این است که نامه وزارت اطلاعات درباره تایید صلاحیت پیروز حناچی دارای ابهام، دوپهلو و در نهایت نه تایید و نه رد است! به همین دلیل شاید به نوعی این نامه در نوع خود کم نظیر و کم سابقه باشد. اما دلیل این کار چیست؟ چرا وزارت اطلاعات شفاف درباره حناچی اظهار نظر نمی کند؟ اساسا این نوع نامه نوشتن کمکی به حل مساله می کند و یا حواشی و مشکلاتی را به آن می افزاید؟

چند پهلو بودن نامه وزارت اطلاعات چند فرضیه ذیل را به صورت طبیعی به ذهن متبادر می‌کند:
الف: مجموعه وزارت اطلاعات به جمع‌بندی دقیق و قطعی درباره تایید و عدم تایید صلاحیت نرسیده است. این فرضیه در درون خودش یک ضعف بزرگ دارد و آن اینکه آیا وزرات اطلاعات اشراف کامل و اخبار دقیقی در اختیار ندارد که نمی تواند جواب قطعی بدهد؟ با توجه به اشراف بالای وزارت اطلاعات این فرضیه به صورت طبیعی باطل است. بنابراین قاعدتا فرض این است که وزارت اطلاعات اشراف و اسناد کافی درباره حناچی و عملکرد و ارتباطات او دارد.

ب: خدای نکرده و بر فرض محال! نظر کارشناسان وزارت اطلاعات درباره حناچی مشخص است ولی نویسندگان نامه وزرات اطلاعات برای رعایت جوانب فضای سیاسی بوجودآمده و یا بنا بر مصلحتی دیگر نامه خود را به صورت شفاف بیان نکرده اند. این فرض نیز باید باطل باشد! زیرا تحت تاثیر قرار گرفتن مجموعه وزارت به هیج وجه مطلوب نیست و همچنین وزارت اطلاعات محل تشخیص مصلحت نهایی نیست. کارشناسان دستگاه امنیتی باید بر اساس اسناد معتبر نظر خود را بدهند و اگر بنا بر مصلحت اندیشی نهایی باشد این نهاد و یا افراد دیگری هستند که در این زمینه تصمیم گیر هستند. وظیفه اصلی وزارت اطلاعات نظر قاطع درباره تایید امنیتی پیروز حناچی است.

ج: فرض دیگر این است که در نامه مذکور وزارت اطلاعات دلایلی برای تایید و همچنین دلایلی برای عدم تایید حناچی توامان بوده باشد. – همچنانکه اعضای شورای شهر هم تصریح کرده اند- یعنی به نوعی تصمیم نهایی در اینباره به  وزرات کشورو حتی شورای شهر سپرده شده است. این مساله نیزجای اشکال بسیار دارد. زیرا حساسیت امنیتی پیروز حناچی به دو دلیل  بسیار بزرگ و مهم است. اول حضور برخی نزدیکان وی در جرگه منافقین و هم سطح عالی شهرداری پایتخت و ایضا که بسیار مهم است که او بعد از شهردار شدن می تواند در جلسات مهم هیات دولت نیز حضور یابد. به همین دلیل هم اکنون اصلی ترین وظیفه برعهده وزارت اطلاعات است که در اینباره تصمیم بگیرد.ضمن اینکه با توجه به ابهاماتی امنیتی که درباره حناچی بوجود آمده نظر این وزارت خانه مهم‌تر و صائب تر از دیگر نهادها و یا حتی برخی شخصیت های دولتی در نهایت می باشد. همچنانکه حتی با صدور حکم نهایی شهرداری پیروز حناچی توسط وزارت کشور، این ابهام باقی مانده که ایشان نهایتا صلاحیت امنیتی برای شهرداری تهران داشته و یا نداشته است.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
توهما یا توأمان؟؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
معامله انتخاباتی دولت با اصلاحات برای مجلس98
Iran, Islamic Republic of
به نظرمی رسه موضوع سوال از جناب وزیر اطلاعات از طرف مجلس به این موضوع بر می گرده
Iran, Islamic Republic of
الحمدلله از سر اجبار چند کلامی بعد از مدتها ... از عملکرد منحصر به فرد وجایگاه بالای وزارت اطلاعات در نظام جمهوری اسلامی وعدم وابستگی وزارت اطلاعات به جریانات سیاسی و استقلال رای این وزارتخانه قلم فرسایی کرده اید. مطمئنا وزارت بر اساس نظر فنی وکارشناسی خود در این موضوع ورود کرده وبی توجه به خواسته های سیاسی این وآن نظر قطعی خود را اعلام میکند.
سید
Iran, Islamic Republic of
من برام عجیبه
طرف معاون وزیر و شهردار وکلی مسوولیت داشته مشکلی نبوده
الان که شهردار میشه یاد مشکلات امنیتی میفتن
بالاخره مشکل داره یا نه؟
مملکت عجیبی داریم.
Iran, Islamic Republic of
همینه که هست!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خداوند به حافظان امنیت کشور در همه نهادهای امنیتی، امتظامی و نظامی خیر دهد و چشمان دشمنان مان را کور نماید انشاالله
United States
آمین
United States
خداوند حفظ کند سربازان بی ادعا و گمنام امام زمان عج را
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بسیار نظر دقیقی بود
Iran, Islamic Republic of
نظر درستی است ولی متاسفانه جهان از عاقبت خود نگران است ...
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز ؛ متأسفم برای شما / حکم دکتر حناچی صادر شد و جوسازی های شما و سایر دلواپسان به نتیجه نرسید .
البته ؛ چون امثال جهان نیوز با شورای شهر و دولت و مجلس مخالف هستند و خودشان را صالح تر از همه میدانند لذا همیشه و اساسا با همه مخالف هستند بجز با جناب شریعت مداری آن هم از نوع کی هانی ؟؟؟
United States
دمت گرم
Iran, Islamic Republic of
صاحب یا صائب؟ یک مقدار روی املای تیم جهان نیوز کار کنید
Iran, Islamic Republic of
حناچی وفتی تو عملیاتهای مختلف علیه صدامیان شرکت می کرد چرا صدایتان در نیامد که جماعت اخوی این اقا فلان ... هست ... افرین بر سربازان گمنام .. اگر قرار باشه وزارت اطلاعات با حرف امثال چهانیوز و ... اداره بشه تا الان ایرانی نبود
Iran, Islamic Republic of
عزیزم منتظر نوع عملکرد حناچی هستیم
Iran, Islamic Republic of
سلام بر حافظان بی ادعای کشور و امت
علی مطلبیان
Netherlands
......
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
درهمه امور امنیتی وجاسوسی حرف اول وآخر را وزارت اطلاعات باید بزند .
فرانک
Romania
یک شکست دیگر برای اصولگرایان!!!! اصلاح طلبان خوب می تازند!!!! اصول گرایان در خلسه هستند!!!!
United States
نحوه تیتر سازی، قاب عکس، متن شما بسیار ناشایست و توهین آمیز به مسوولین کشور است
United States
جهان تیغی جان عیب می جمله بگفتی یعنی ایرادات غیرشخصی حناچی را گفتی هنرش نیز همچون سوابق طولانی جهادگری و ازثار و خانواده شهید بودنش را هم بگو
مردم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
در مكتب جناب اخوندي دروس فراوان مسكن سازي و جاده سازي البته بصورت متكبرانه و يلا سازي اموخته است