کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک تجدیدنظر در پایان ۴۰ سالگی انقلاب/ نقش ما در تقابل با «۳ گانه برگشت» چیست؟

7 آذر 1397 ساعت 13:08

سه گانه ای که در مرحله ابتدایی به فرصت سوزی سهوی یا عمدی می پردازد. با این توضیح که روزگار سپری می شود و خبری از ادامه آن سیر طبیعی نیست!


گروه سیاسی جهان نیوز، حسین خان بابازاده: کمتر از ۳ ماه تا پایان عمر چهل سالگی انقلاب باقی مانده و باید در سال پختگی انقلاب خیلی چیزها را مرور کرد. از جمله مواردی را که باید برای خودمان نجوا کنیم این است که برگردیم و به تمام آن چیزهایی که این روزها در اذهان عادی تلقی می شود، با یک نگاه مجدد و از روی شگفتی بنگریم. برای نمونه وجود و مشاهده آزادراه، بزرگراه، پل، تونل و مترو برای همه طبیعی شده است. روزانه در بین دغدغه حضور به موقع در محل کار و عصرها در حین خستگی مسیرها طی می شوند. در اخبار گفته می شود فلان سد افتتاح شد و یا مثلا ایران در سدسازی خودکفا شده است. جوانان کشور توانستند رتبه برتری در سلول های بنیادی کسب کنند. جمهوری اسلامی در عرصه نانو پیشتاز است. از موشک فلان با برد چندهزار کیلیومتر رونمایی شد یا مثلا به وسیله موشک نقطه زن انتقام سختی گرفته شد. در فن سیلوسازی برای ذخیره گندم دست برتر داریم. فلان جنگنده یا ماشین زرهی ضدمین و ضدکمین ساخته شد و تحویل نیروهای عملیاتی ارتش و سپاه شد. بیش از 90 درصد داروها در داخل تهیه می شوند. جمهوری اسلامی در عرصه پهپادها یکه تازی می کند و کسی حریفش نمی شود. زیردریایی و ناوشکن تولید داخل در حال ماموریت شبانه روزی است. نیروگاه شهرستان کجا افتتاح شد و چند مگاوات برق وارد مدار شد. چندین هزار سانتریفیوژ داریم. توان ساخت غنی سازی ما به 20 درصد رسیده و مانع خاصی برای رسیدن به غنی سازی بالای 50 درصد بر سر راه ما نیست، ایران ماهواره به فضا فرستاد و...

اینها گوشه ای از دستاوردهای غیرقابل احصا در چهل سال گذشته بوده است که هرکدامشان را در پس زحمات شبانه روزی، مدیریت جهادی و با دست خالی و البته نگاه غضبناک و آلوده به تحریم دشمن به دست آوردیم و به دست خواهیم آورد. این شمارش از آن جهت بود که روزگاری گوش و چشم مردم از القای ناتوانی در ساخت حتی یک لولهنگ(آفتابه) لبریز شد و متاسفانه به باورشان تبدیل شده بود. اما انقلاب اسلامی این فرضیه را باطل کرد و ثابت کرد که می توان با اعتماد به نفس و تحمل زحمت آن باور غلط را کنار زد.

دو پارگراف فوق ممکن است شعاری و حماسی تلقی شود اما فی الواقع علت و معلول ها همان است که ذکر شد. اما چرایی بیان این مطالب برای پاسخ به سوالی پیرامون وضع کنونی است که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است.

گسترده شدن یک فرضیه به عنوان تصور غالب که ما در اثر یک سیر طبیعی به این نقطه رسیدیم و لزومی بر عمیق شدن در پدیده های اطرافمان وجود ندارد، می تواند بیان کننده ریشه ماجرا باشد.

در حقیقت حصول موارد ذکر شده و هزاران مورد ذکر نشده دیگر که مجال نام بردن نیست اتفاقی و البته عادی نبوده است. بی توجهی به نحوه پیدایش یک دستاورد، به سهولت از کنار آن گذاشتن و برداشت ذهنی موهوم استمرار آن در هر شرایط، تصور غلطی را به مرور زمان در افکارعمومی جاانداخت و جامعه را با طرح علنی یک سه گانه برگشت مواجه کرد.

سه گانه ای که در مرحله ابتدایی به فرصت سوزی سهوی یا عمدی می پردازد. با این توضیح که روزگار سپری می شود و خبری از ادامه آن سیر طبیعی نیست! اما اگر همه چیز در گام اول خلاصه می شد، این امر تا حدی قابل تحمل بود درحالی که کار به صرف فرصت سوزی ختم نمی شود و تک مرحله ای نیست.

گام دوم، مرحله تخریب برخی دستاوردهای موجود است که البته قابلیت تخریب دارند و تاحدی فضا برای جامعه ملموس تر می شود. حتی در مواردی نوع دستاورد به عنوان دلیل و عامل مشکل هم یاد می شود.

اما سومین و آخرین مرحله که هیچ صورت ظاهری ندارد اما در باطن مخرب ترین گام بوده، بحث تغییر گفتمانی و یک عقب گرد شبیه سقوط به چهل سال قبل است. مانند نیش مار و پله ای که شما را به نقطه شروع بر میگرداند. این خانه خطرناک که نردبان سقوط در آن قرار گرفته است به فرموده رهبرانقلاب همان رسوبات باقیمانده‌ از گذشته است که با عباراتی نظیر ربط دادن آب خوردن یک ملت به اختیار دشمن و یا خلاصه کردن توانایی یک ملت در پخت آبگوشت بزپاش، بیان می شود.

البته که دیر یا زود این انحراف، چاره ای جز بازگشت به ریل اصلی ندارد اما نباید به راحتی از کنار این جنس تجربه گذشت و اجازه تکرار آن را داد. تجربه ای که ثابت می کند پیشرفت ها اتفاقی نبوده و نباید بی تفاوت از کنارش عبور کرد.

اگر انقلاب اسلامی را یک موجود زنده و دارای حیات در نظر بگیریم که قطعا همین طور است با اندکی ارفاق می توانیم از حدیث معصوم علیه السلام وام بگیریم و بگوییم پس از چهل سال خداوند رحمان از بنده برخی اشتباهات را به سختی قبول می کنند.


کد مطلب: 655059

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/655059/یک-تجدیدنظر-پایان-۴۰-سالگی-انقلاب-نقش-تقابل-۳-گانه-برگشت-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com