شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

قاهره طرح جدیدی برای آشتی فلسطینیان مطرح کرد

سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب: 654956
برخی مسئولان فلسطینی از ارائه طرح جدید مصر درباره آشتی فلسطینیان و پایان دادن به دودستگی بین دو جنبش فتح و حماس خبر دادند.
قاهره طرح جدیدی برای آشتی فلسطینیان مطرح کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، برخی مسئولان فلسطینی با اشاره به طرح جدید مصر برای آشتی فلسطینیان گفتند که این طرح بر تشکیل دولت و برگزاری انتخابات تأکید دارد.

روزنامه سعودی «الحیاة» با اعلام این مطلب نوشت که طرح جدید قاهره بر تحویل تمامی مسئولیت‌های نوار غزه به دولت کنونی و پایبندی به توصیه‌های کمیته اداری و قانونی در خصوص تردد شهروندان در نوار غزه تأکید دارد.

در این طرح همچنین بر تشکیل دولت جدید وفاق ملی پس از گذشت مدت کوتاهی از فعالیت دولت فعلی و نیز برگزاری انتخابات سراسری بر اساس توافق صورت گرفته درباره زمان آن (بعد از گذشت شش ماه یا یک سال)، تأکید شده است.

منابع مذکور همچنین گزارش دادند که جنبش حماس با این طرح قاهره موافقت کرده اما جنبش فتح خواستار اصلاحاتی در آن شده است و از جمله این اصلاحات نیز اعطای اختیارات مطلق به دولت در وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی و عدم اعطای هیچ گونه اختیاری به هیچ نهادی برای محدود کردن فعالیت وزرا و مسئولان است.

روزنامه قطری «العربی‌الجدید» پیش از این نوشته بود که در پی تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پاسخ قاطع مقاومت به آن که به استعفای وزیر جنگ این رژیم منجر شد، دولت قاهره مجددا به فکر آشتی بین فتح و حماس افتاده است.

این روزنامه نوشت که پیروزی گروه‌های مقاومت در غزه در رویارویی اخیر باعث شد که موضع فتح و تشکیلات خودگردان نرم‌تر شود و از دیدگاه آنها همکاری زیادی بین قاهره و حماس در زمان کنونی وجود دارد به خصوص اینکه حماس به مطالبات مصر در زمینه میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس پایبند بوده و همین امر به موفقیت تحرکات دستگاه اطلاعاتی مصر منجر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *