کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هاشمی طبا دست حجاریان را رو کرد

دلواپسان به ظریف حسادت می‌کنند/ اصلاح طلبان سراغ روحانی آمدند نه برعکس/ از روز اول می‌دانستند به چه کسی رای می‌دهند

6 آذر 1397 ساعت 16:31

واقعیت آن است که اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز انتخاب آقای روحانی نداشتند، زیرا گرایشی به انتخاب آقایان رئیسی یا قالیباف از سوی آنها نبود.


گروه سیاسی جهان نیوز: سید‌مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی، معاون رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات و البته رقیب حسن روحانی در انتخابات دولت دوازدهم که در روز رای گیری نام روحانی را بر تعرفه نوشت، با روزنامه اصلاح طلب آرمان گفتگو کرده و در آن به اظهارات اخیر حجاریان در مورد جهل به وضعیت امروز روحانی و غیرقابل پیش بینی بودن وضع کنونی رئیس دولت دوازدهم انتقاد کرده است. هاشمی طبا صحبت های حجاریان را غیرواقعی دانسته و دست این تئوریسین اصلاح طلب را رو کرده است.

هاشمی طبا گفته است: «اظهارات آقای حجاریان به عنوان فردی سیاسی و با تجربه برای من قابل تعجب است؛ این اظهارات با تصمیمی که مجموعه اصلاح‌طلبان در زمان انتخابات اتخاذ کردند، همخوانی ندارد. البته اصلاح‌طلبان در زمان رئیس دولت اصلاحات نیز چنین حرف‌هایی را در ابتدا مطرح می‌کردند و بعد از پروژه عبور از وی مطرح شد.»

واکنش هاشمی طبا به صحبت حجاریان با مصاحبه ۳ روز گذشته وی با خبرآنلاین یک شباهت جدی و حتی عینی دارد! که می توان نشان از آن باشد که طیفی از اصلاح طلبان به طوری جدی بنای تقابل با تئوری پردازی و دستپخت های حجاریان دارند.

بخش های مهمی از این گفتگو را خواهید خواند:

*استیضاح حق نمایندگان است و ما نمی‌توانیم به نماینده‌ها بگوییم که وزیری را به هر جهت استیضاح نکنند... منتهی مساله اخیر آقای ظریف و رویکرد مجلس نسبت به وی از طلب توضیح گذشته و هدف نمایندگان توضیح نیست بلکه می‌خواهند مثل سایرین اینگونه وانمود کنند که آقای ظریف بدخواه است.

*اظهارات آقای ظریف اساسا ارتباطی با عملکرد دولت ندارد؛ بلکه به‌طور فراگیر کل کشور و سازمان‌هایی که باید کنترل مالیاتی شوند را مدنظر قرار داده و از این جهت می‌گوید که در کشور پولشویی انجام می‌گیرد. اینهمه اجناس قاچاق، مواد مخدر به کشور وارد شده و پول آن از طرق مختلف به کشور توزیع و پولشویی می‌شود. البته اینها بهانه است و مقصود آقای ظریف نیز از پولشویی در کشور این نیست که نظام پولشویی می‌کند، اما چون افراد مخالف سیاسی هستند، سیاست‌زده برخورد می‌کنند و در عین حال چون حسادت‌های شخصی نیز نسبت به وزیر امور خارجه دارند روند تخریبی علیه آقای ظریف پیش گرفته‌اند.

*دلواپسان در مورد معاهده پاریس که در مورد کم کردن اثر گازهای گلخانه‌ای است نیز به آقای ظریف اعتراض می‌کنند که چرا خواسته این معاهده تصویب شود! دلواپسان گاه حرف‌هایی که ترامپ می‌زند را ناخواسته تکرار می‌کنند

*آقای ظریف از عناصر خدمتگزار نظام است و با تمام وجود وظایف خود را به نحو احسن انجام می‌دهد.

*سال 58 CIA اعلام کرد که ما 30 درصد از نیروهای خود را در ایران از دست دادیم، اما پس از مدتی اعلام کرد که نیروهای از دست رفته خود در ایران را ترمیم کردیم. لذا اینطور نیست که ما رو به جلو حرکت کنیم و عوامل خارجی بیکار نشسته باشند.

*من معتقدم اصلاح‌طلبان از روز اول می‌دانستند به چه کسی رای می‌دهند، اگر یک فرد با سابقه سیاسی در زمان رقابت‌های انتخاباتی احساس کرده باشد که آقای روحانی مطابق منویات او عمل خواهد کرد یا باید ساده‌لوح و یا بی‌دانش باشد.

*نمی‌توان اظهارات حجاریان را به معنای خالی کردن پشت آقای روحانی قلمداد کرد زیرا آقای روحانی از همان ابتدا هم پشت گرم به گروه‌ها نبود بلکه این گروه‌ها بودند که سراغ او آمده و او را انتخاب کردند وگرنه وی به کسی قول و وعده‌ای نداده بود.

جریان اصلاحات هیچ گاه سرنوشت خود را به روحانی گره نزد، اصلاح‌طلبان در همان زمان انتخابات هم اعلام کردند که خیرالموجودین را انتخاب می‌کنیم؛ واقعیت آن است که اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز انتخاب آقای روحانی نداشتند، زیرا گرایشی به انتخاب آقایان رئیسی یا قالیباف از سوی آنها نبود. بنابراین همگی تلاش می‌کردند تا آقای روحانی پیروز انتخابات باشد. پس رفتار اصلاح‌طلبان در انتخاب آقای روحانی، گره زدن سرنوشت اصلاحات به دولت آقای روحانی نبوده بلکه اصلاح‌طلبان خودشان ایشان را انتخاب کردند؛ آقای روحانی هم از روز اول نگفتند که من وابسته به گروه خاصی هستم و کاملا مطابق پیش‌بینی‌ها عمل کردند.

*اظهارات آقای حجاریان به عنوان فردی سیاسی و با تجربه برای من قابل تعجب است؛ این اظهارات با تصمیمی که مجموعه اصلاح‌طلبان در زمان انتخابات اتخاذ کردند، همخوانی ندارد. البته اصلاح‌طلبان در زمان رئیس دولت اصلاحات نیز چنین حرف‌هایی را در ابتدا مطرح می‌کردند و بعد از پروژه عبور از وی مطرح شد.

*شغل ایجاد کردن سرمایه‌گذاری می‌خواهد. به علاوه مثلا 500 نفر بازنشسته کنار می‌روند، اتفاق خاصی نمی‌افتد و نمی‌توان گفت که از کناره‌گیری این افراد اشتغال ایجاد شده است.... با این قانون نه جوانگرایی صورت می‌گیرد و نیروهای خوب نیز که می‌توانند کار کنند و مفید باشند از کارکردن کنار می‌روند و مهم‌تر از همه شغلی هم ایجاد نمی‌شود.

*نهادهای بین‌المللی قوانین هر کشور را به رسمیت می‌شناسند. مثلا فرض کنید قانونی داشته باشیم که اگر هر کس بیش از 170 سانتیمتر قد داشته باشد نتواند مدیر باشد، اما اینجا موضوع این است که ما در زمان آقای احمدی‌نژاد اساسنامه‌ای را به فیفا فرستادیم و گفتیم که این اساسنامه درکشور ما تایید شده و فدراسیون فوتبال به عنوان یک سازمان خصوصی شناخته شده است. در حالی که قانونی که در مجلس بوده می‌گوید فدراسیون‌های ورزشی نهاد عمومی غیردولتی‌اند که همچنان در مورد فدراسیون فوتبال صدق می‌کند. بنابراین فیفا می‌گوید شما موسسه خصوصی دارید که این قانون در آن صدق نمی‌کند، در حالی‌که ما در ایران این قانون را اصلاح نکردیم و همچنان از نظر قانون فدراسیون فوتبال موسسه غیر دولتی است. از این رو فیفا نمی‌گوید من قانون شما را قبول ندارم؛ بلکه می‌گوید شما قانونی که دولتی است را به بخش خصوصی تسری می‌دهید و این اسمش دخالت دولت در فدراسیون فوتبال است.


کد مطلب: 654903

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/654903/دلواپسان-ظریف-حسادت-می-کنند-اصلاح-طلبان-سراغ-روحانی-آمدند-نه-برعکس-روز-اول-می-دانستند-کسی-رای-می-دهند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com