پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
سرتیپ ارتش سوریه:

آزادسازی جولان اشغالی نزدیک است

سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 654846
سرتیپ «محمد عباس» با بیان اینکه تروریست ها، مردم سوریه در ادلب را ربوده و به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند، به تشریح نقشه برخی کشورهای عربی برای جبران شکست نظامی شان پرداخت.
آزادسازی جولان اشغالی نزدیک است
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر ، محمد فاطمی زاده: توافقنامه ایجاد منطقه غیرنظامی در ادلب سوریه توسط رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه در ۱۷ سپتامبر سال جاری میلادی در شهر سوچی روسیه به امضا رسیده بود.
 
«خلوصی آکار» وزیر دفاع و «حاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه چند روز قبل وارد شهر سوچی روسیه شدند. مقامات ترکیه در شهر سوچی با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و دیگر مقامات این کشور دیدار و گفتگو کردند.

در دیدار آکار و شویگو علاوه بر موضوعات منطقه ای، آخرین تحولات ادلب سوریه پس از امضای توافقنامه سوچی میان ترکیه و روسیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. وزیر دفاع روسیه نیز در این دیدار تأکید کرد که مسکو و آنکارا باید اقدامات فوری در حمایت از ایجاد منطقه غیرنظامی در استان «ادلب» سوریه انجام دهند.

بر همین اساس و برای بررسی ابعاد این تحولات به ویژه عملیات آزادسازی ادلب و برنامه ترکیه برای عملیات نظامی در شرق فرات،  با «محمد عباس» کارشناس نظامی و سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه گفتگو شده است که شرح آن در ادامه می آید.

*طی سال های گذشته شاهد عملیات های نظامی ترکیه در اراضی سوریه بوده ایم که همواره توسط دمشق محکوم شده است. اکنون نیز آنکارا در صدد اجرای عملیات نظامی جدید در شرق فرات است. تحلیل شما از اهداف مقامات ترکیه از اینگونه اقدامات و پاسخ ارتش سوریه به آن چیست؟

هجوم ترکیه به شرق فرات نیز منوط به هماهنگی با آمریکا برای تسلط بر منطقه و بر هم زدن ثبات سوریه خواهد بود و در صورت پایان عملیات ادلب توسط سوریه و متحدانش، آنها به سمت آزادسازی مناطق شمال شرق کشور می رونداولا مهم است که یادآوری کنیم از لحاظ استراتژیک و راهبردی، تجاوز به سوریه در واقع یک تجاوز آمریکایی است. آمریکایی ها طی سال های گذشته در جنگ خود نتوانسته اند مردم سوریه را تسلیم کنند و از این اقدام عاجز بودند و اکنون از طریق هدف قرار دادن جامعه سوریه و تلاش برای اختلاف افکنی در آن به دنبال تحقق اهدافشان هستند.

همچنین می خواهند هویت مردم سوریه تغییر کند و در بند حزب عدالت و توسعه ترکیه قرار گیرند. زمانی که از وجود پروژه خاورمیانه بزرگ یا جدید به ریاست و رهبری اردوغان سخن می گوییم، متوجه می شویم که اردوغان مجری نقشه آمریکایی ها است.

بنابراین وجود تناقضات و اختلافات میان آنکارا و واشنگتن نیز درگیری های تاکتیکی است و نباید حجم دخالت ترکیه در تجاوز به سوریه و اجرای پروژه های آمریکا را فراموش کنیم. ترکیه به دنبال منافع خود و اشغال مجدد منطقه عربی است و اردوغان نیز در برهه ای گفته بود که ساکنان ترکیه باید بیش از ۴۰۰ میلیون نفر شامل مساحت عربی باشد.

درباره حمله ترکیه به برخی گروههای کردی نیز باید بگویم که این گروهها ابزار آمریکایی ها هستند و زمانی که ایفای نقش آنها تمام شود و ترکیه نیز همسو با پروژه آمریکایی ها اقدام کند، امکان دارد آمریکا از دست کردها خلاص گردد.

هجوم ترکیه به شرق فرات نیز منوط به هماهنگی با آمریکا برای تسلط بر منطقه و بر هم زدن ثبات سوریه خواهد بود. در صورت پایان عملیات ادلب توسط سوریه و متحدانش، آنها به سمت آزادسازی مناطق شمال شرق کشور می روند و آمریکا و ادواتش در شرق فرات وجودی نخواهند داشت. زیرا این منطقه عربی و سوری است و هویت آن نیز سوری باقی خواهد ماند. پروژه آمریکا برای منطقه ناقص است و ما می دانیم چه زمانی عملیات آزادسازی ادلب را آغاز کنیم.

*به نظر شما راه آزادسازی ادلب اقدامات دیپلماتیک مانند اجلاس سوچی است و یا عملیات نظامی؟ چرا دستاوردهای سوچی در عرصه میدانی محقق نشده است و چه زمانی ادلب توسط ارتش سوریه آزاد خواهد شد؟

عملیات آزادسازی ادلب ادامه دارد و سوریه در صدد بازگرداندن مردم خود در این منطقه از طریق آگاهی بخشی و هوشیار کردن آنهاست. در همین راستا مصالحه ها و آشتی های ملی با رویکرد مثبت نیز محقق گشته است.

از سوی دیگر تروریست ها، مردم سوریه در ادلب را ربوده و به عنوان سپر انسانی برای اهداف خود استفاده می کنند و ما باید این مردم را در ابتدا از این وضعیت خارج کنیم. به همین دلیل دولت سوریه این عملیات را به تاخیر انداخته است تا بدین صورت بدون جنگ و خون ریزی ادلب و شهروندان را بازپس گیرد.

این در حالی است که نیروهای ارتش سوریه تمام اطلاعات و توانایی ها و تجربیات نظامی و آمادگی را برای این عملیات دارند و می توانند با هماهنگی متحدان منطقه ای خود، ریشه های تروریسم در این منطقه را بخشکانند.

*زمانی که بحران سوریه آغاز شد، برخی از کشورهای عربی مقابل دمشق ایستاده و از مخالفان و معارضان و بعضا تروریست ها حمایت کردند اما اکنون شاهد هستیم برای بهبود رابطه با سوریه پا پیش گذاشته اند. در این رابطه در روزهای اخیر اردن و مصر و امارات تحرکات مثبتی داشته اند. این تغییر موضع نشانه چیست؟

امروز وقتی کشورهای عربی به دنبال عادی سازی رابطه با سوریه هستند، به دنبال نفوذ در کشور از طریق توافق پس از شکست نقشه های نظامی شان هستندواقعیت این است که تعداد زیادی از کشورهای عربی برای برقراری رابطه مجدد با سوریه تلاش می کنند و برخی کشورهای دیگر نیز به دنبال پل زدن با دمشق هستند اما دولت سوریه ضمن استقبال از این اقدامات، درخواست ها و مواضع و شروطی واضح و استراتژیک در این راستا دارد.

این کشورها به ویژه در حوزه خلیج فارس میزان خسارتی را که خود متحمل شده اند و به دولت و مردم سوریه وارد کرده اند، درک نموده اند و باید عذرخواهی کنند؛ این عذرخواهی نیز نباید به کلام صرف محدود شود و باید کرامت سوری ها بازگردد.

این عادی سازی روابط در واقع اعلام شکست است ولی از سوی دیگر شاید به دنبال تحقق اهداف جنگ طلبانه خود از طریق دیپلماسی باشند. زیرا جنگ آمریکا هنوز تمام نشده و در سال های گذشته کتابی درباره راه های سرنگونی نظام در ایران توسط غربی ها منتشر شد و در آن ذگر گردید که یکی از راه های سرنگونی ایران، حمله به سوریه است و سلطه بر سوریه مقدمه تسلط بر ایران است.

اکنون نیز آمریکا به دنبال وارد کردن تروریست ها به ایران از طریق مرزهای پاکستان و عراق و جمهوری آذربایجان و ... است. بسیاری از رسانه های بین المللی نیز زبان تروریست ها هستند. بنابراین امروز وقتی کشورهای عربی به دنبال عادی سازی رابطه با سوریه هستند، به دنبال نفوذ در کشور از طریق توافق پس از شکست نقشه های نظامی شان هستند.

*در ماه های گذشته شاهد درگیری ها میان سوریه و اسرائیل بودیم و در برهه ای نظامیان صهیونیست، به روس ها نیز تلفات جانی وارد کردند که موجب شد مسکو سامانه اس۳۰۰ را در سوریه مستقر کند. از آن زمان شاهد کاهش عملیات های صهیونیست ها هستیم. در صورت بروز مجدد درگیری میان تل آویو و دمشق، ارتش سوریه چگونه پاسخ اسرائیل را به ویژه در مناطق اشغالی جولان خواهد داد؟

درگیری ما با صهیونیست ها نبرد بر سر هویت است و اخیرا نیز بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل خطاب به نماینده صهیونیست ها اعلام کرد جولان در قلب سوری هاست. در هفته های گذشته نیز مردم ما در جولان، انتفاضه و قیام بازگشت را در اعتراض و مخالفت با برگزاری انتخابات در این منطقه اجرا کردند که نشانگر تاکید آنها بر هویت ملی شان است.

جولان نیز مانند دیگر مناطق سوریه در دستور کار دولت و ارتش برای آزادسازی قرار دارد و می توانم بگویم امروز بیش از هر زمان دیگری به آزادسازی جولان نزدیک شده ایم. زیرا امروز در سوریه از رهبری حکیم، ارتشی قوی و مردمی مقاوم و متحدانی قوی برخوردار هستیم که در کنارمان ایستاده اند. مطمئنا سوریه منطقه جولان را بازپس خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *