کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تولید ۹ قلم داروی ضد سرطان در ایران

5 آذر 1397 ساعت 17:27

وزیر بهداشت از توانایی کشورمان در تولید ۹ قلم داروی ضد سرطان، به عنوان یک موفقیت بزرگ نام برد و گفت: اگر صادرات به ضرر بازار داخلی باشد، این اقدام را انجام نخواهیم داد.


به گزارش جهان نیوز، سید حسن هاشمی، روز دوشنبه در حاشیه مراسم بهره برداری از بزرگ ترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان خاورمیانه در استان البرز، اظهارداشت: تاسیس کارخانه تولید داروهای ضد سرطان را باید به صنعت داروسازی کشور و همچنین به دست اندکاران این مجموعه تبریک گفت، چراکه تولید ۹ قلم داروی ضد سرطان که قبلا به کشور وارد می شد، آغاز شده و وارد بازار خواهد شد.

وی با بیان اینکه افتتاح این کارخانه در راستای تحقق هدف اقتصاد مقاومتی بوده است، تصریح کرد: اطمینان دارم مردم ایران نیز با شنیدن این قبیل اخبار با تمام وجود خرسند شده و افتخار می کنند. 

وزیر بهداشت گفت: معتقدم چنانچه در زمینه تولید داروی داخلی، پشتکار کافی وجود داشته باشد، اشتیاق بازارهای منطقه نیز بیش از پیش برانگیخته شده و مایل خواهند بود تا از این محصولات بهره مند شوند، لذا در این زمینه باید از سوی وزارت امور خارجه و بانک مرکزی همکاری بیشتری صورت گیرد. دانشمندان ایرانی نیز باید سعی کنند، با کسب دانش روز، محصولات با کیفیت، بازار پسند و با قیمت مناسب تولید کرده و وارد بازار کنند. 

هاشمی در خصوص صادرات در حوزه دارو، گفت: در مورد صادرات تا جایی که به بازار داخل آسیب وارد نشود، حمایت خواهیم کرد. چنانچه صادرات دارویی به ضرر بازار داخلی تمام شود، این اقدام را انجام نخواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه داروهای ایرانی بتوانند در سطح بین المللی و خارج از مرزها بازار بیشتری پیدا کنند به نفع مردم ایران است، چرا که با بزرگ ترین کمپانی های بین المللی رقابت داشته و از این جهت کیفیت و قیمت دارو باید در سطح مطلوبی باشد که با بزرگترین غول های اقتصادی دارویی در دنیا رقابت کند. بنابراین سعی می کنیم محدودیتی برای صادرات دارو قائل نشویم به جز در مواردی که قاچاق صورت می گیرد که در صورت بروز قاچاق نیز با کمک قوه قضاییه و نیروی انتطامی برخوردهای شدیدی صورت خواهد گرفت.  

هاشمی در پاسخ به سئوالی در خصوص خرید راهبردی دارو برای بیمارستان ها و دانشگاه ها، گفت: اینکه خرید متمرکز دارو برای بیمارستان ها و دانشگاه ها توسط وزارت بهداشت یا هیات امنای ارزی صورت نمی گیرد، به دلیل ساختار مدیریتی است که به حکم قانون در وزارت بهداشت وجود دارد، چراکه دانشگاه ها و بیمارستان ها از نظر مالی و اداری مستقل هستند. بنابراین به این سمت در حرکت هستیم تا خریدها در قالب استانی شکل بگیرد، البته کار راحتی نیست، چراکه مدعیان بسیاری در سطح بیمارستان ها و سطوح میانی مدیریت وجود دارند. اما امیدواریم در این زمینه موفقیت حاصل شود. در کشور ۶۵۰ بیمارستان وجود دارد و چنانچه خرید این مراکز تجمیع شود، قدرت خرید بالا رفته و اقلام مورد نیاز با قیمت و کیفیت بهتری در اختیار آنها قرار گرفته و از طرفی نیز، سیستم توزیع سامان پیدا می کند. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدوارم اداره بیمارستان ها از تعهد وزارت بهداشت خارج شود و  این یکی از آرزوهای من است، گفت: کار ما اداره بیمارستان نیست و در این زمینه باید شرکت هایی وجود داشته باشند تا به عنوان شرکت اقتصادی فعالیت کرده و خدمت ارائه دهند و بیمه ها نیز حمایت لازم را انجام دهند و وزارت بهداشت فقط سیاستگذار و ناظر باشد و از بستر بیمارستان ها برای آموزش، توسعه، تحقیقات و فناوری در حوزه سلامت، بهداشت و درمان بهره ببریم. 

منبع: مهر


کد مطلب: 654764

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/654764/تولید-۹-قلم-داروی-ضد-سرطان-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com