پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

عضو ارشد کنگره آمریکا: بن سلمان دیوانه است

دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 654713
«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه ضمن مخرب خواندن سیاستهای ولی‌عهد عربستان سعودی گفت که در صورت وجود مدارک کافی در رابطه با دست داشتن او در قتل «جمال خاشقچی»، برای تحریم او تلاش می‌کند.
عضو ارشد کنگره آمریکا: بن سلمان دیوانه است
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، یک قانونگذار ارشد سنای آمریکا می‌گوید در صورتی که مقام‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت‌و‌گو با او تایید کنند که «محمد بن سلمان» دستور قتل «جمال خاشقچی» را داده، او برای تحریم ولی‌عهد عربستان سعودی تلاش می‌کند.

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه گفت: «اگر مدارک کافی برای نتیجه‌گیری در این باره که محمد بن سلمان در این قتل همدست بوده وجود داشته باشد، در آن صورت اقدامات لازم را برای طرح این موضوع در قالب قطعنامه در سنا انجام خواهم داد».

این قانونگذار آمریکایی در مصاحبه با «آکسیوس» گفت: «این موضوع مهم است که ما از جامعه اطلاعاتی آمریکا حمایت کنیم اگر که فکر می‌کنیم آنها درست می‌گویند».
وی ادامه داد: «من همچنین در قطعنامه خودم به سنا به دیگر رفتارهای محمد بن سلمان از قبیل مدیریت جنگ یمن، داستان عجیب و غریب (حبس و گروگان گرفتن) نخست‌وزیر لبنان و محاصره قطر بدون مشورت با آمریکا هم نگاه خواهم کرد، رفتارهایی که بسیار دمدمی‌مزاج و مخرب بوده است».

این سناتور ارشد جمهوری‌خواه همچنین از همکاری با «باب منندز» عضور ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های سفت و سخت علیه عربستان سعودی در رابطه با قتل «خاشقچی» خبر داد و گفت که برای تحریم محمد بن سلمان هم تلاش می‌کند.

گراهام در این مصاحبه تلفنی در اظهارنظری درباره تاکید «دونالد ترامپ» مبنی بر اینکه روابط آمریکا با عربستان سعودی روابطی استراتژیک است، ولی‌عهد سعودی را «دیوانه» خواند.

این سناتور هم حزبی ترامپ گفت: «ما نمی‌توانیم یک رابطه استراتژیکِ نرمال با کسی که اینقدر دیوانه است، داشته باشیم».وی در بخش دیگری از مصاحبه درباره احتمال مجازات عربستان سعودی از طریق توقف فروش سلاح از آمریکا گفت: «همه چیز روی میز قرار دارد».

اظهارات گراهام در حالی مطرح شده که واشنگتن پست ۲۶ آبان گزارش داد، سیا به این جمع‌بندی رسیده که بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرد .او که در حال رایزنی و تدارک برای ریاست بر کمیته امور قضایی سنای آمریکا است، پیش از این چندین بار گفته بود تداوم روابط واشنگتن با ریاض از اهمیت بالایی برخوردار است اما «این فرد (محمد بن سلمان) باید کنار برود».

این سناتور ارشد آمریکایی تا قبل از رسانه‌ای شدن قتل خاشقچی، یکی از حامیان سرسخت ریاض بوده و بارها با مقام‌های سعودی از قبیل ملک سلمان و ولی‌عهدش دیدار داشته است.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی که به گفته خودش از ترس بازداشت شدن، تصمیم به زندگی در تبعید خودخواسته گرفته بود، دهم مهرماه بعد از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول کشته شد.

مقام‌های عربستان سعودی در ابتدا وانمود کردند که خاشقچی بعد از انجام کارش در کنسولگری، این ساختمان را ترک کرد و آنها خبری درباره ناپدید شدن او ندارند اما به دنبال انتشار گزارش‌های رسانه‌های ترکیه درباره قتل احتمالی او، سرانجام ریاض به کشته شدن خاشقچی اعتراف کردند.

دادستانی عربستان سعودی در ابتدا ادعا کرد که تیم اعزامی 15 نفره از عربستان سعودی در اقدامی خودسر به استانبول رفتند و بعد از مشاجره و مشت‌زنی بین آنها با خاشقچی، این روزنامه نگار جان داده اما بعد از انتشار گزارش‌های مستند رسانه‌های ترکیه‌ای، دادستانی باز هم روایت خود را تغییر داد و گفت که این تیم جسد خاشقچی را مثله کرده است.

مقام‌های ترکیه، بارها از توضیحات عربستان سعودی انتقاد کرده و خواستار شفاف سازی عربستان سعودی درباره سرنوشت جسد خاشقچی و  اینکه چه کس یا کسانی دستور انجام این قتل را داده‌، شده‌اند.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *