سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
موگرینی پس از دیدار با وزیران خارجه کشورهای آسیای مرکزی؛

اتحادیه اروپا همچنان به برجام متعهد است

شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 654350
فدریکا موگرینی پس از دیدار با وزیران امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی گفت اتحادیه اروپا به اجرای توافق هسته ای ایران همچنان متعهد است.
اتحادیه اروپا همچنان به برجام متعهد است
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه پس از دیدار با وزیران امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی گفت اتحادیه اروپا به اجرای توافق هسته ای ایران همچنان متعهد است و تلاش کشورهای این منطقه نیز به اجرای آن کمک می کند.

وی پس از این نشست در کنفرانسی مطبوعاتی در بروکسل تصریح کرد: یکی از کشورهایی که در همسایگی مشترک ما قرار دارد ایران است. من از وزیران امور خارجه (کشورهای آسیای مرکزی) بابت حمایت آنان از توافق هسته ای ایران، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، که یک عنصر کلیدی نظام منع تکثیر هسته ای در جهان و عنصری حیاتی برای امنیت منطقه، اروپا، آسیای مرکزی و فراتر از آن است، تشکر کردم. اتحادیه اروپا همچنان به اجرای توافق هسته ای ایران متعهد است و تلاش های کشورهای آسیای مرکزی نیز به تضمین اجرای کامل و موثر این توافق کمک بسیار زیادی می کند. ما امروز این را به اتفاق هر پنج وزیر امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی مورد تایید قرار دادیم.

موگرینی گفت: ما در نشست وزارتی گفتگوهای مفیدی درباره راهبرد جدیدی که اتحادیه اروپا قصد دارد سال آینده درباره آسیای مرکزی در پیش بگیرد، گفتگو کردیم. من شنیده ام که شرکای ما در آسیای مرکزی انتظارات بسیاری دارند و می توانم بگویم که ما در اتحادیه اروپا در تلاش هستیم تا به این انتظارات بپردازیم تا بتوانیم مشارکت خود را بیش از قبل تقویت کنیم. ما درباره راههای تقویت همکاری ها در حوزه ارتباطات پایدار گفتگو کردیم. ماه گذشته، اتحادیه اروپا راهبردی جدیدی را درباره مرتبط کردن اروپا و آسیا اتخاذ کرد که اهمیت ویژه ای برای آسیای مرکزی دارد زیرا این منطقه یک تقاطع و یک نقطه تلاقی میان دو قاره است. ما علاقه مشترکی به توسعه و تقویت ارتباطات میان اروپا و آسیای مرکزی، مانند ارتباطات در حوزه حمل و نقل، زیرساخت دیجیتال، شبکه های انرژی، یا ارتباطات مردمی داریم.

ما تصمیم گرفتیم بر همکاری های دوجانبه، منطقه ای یا چندجانبه خود در زمینه ارتباطات در همه این حوزه ها بیفزاییم و بسیار مهم است ارتباطاتی که ما ایجاد می کنیم پایدار و با کیفیت خوب باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: من امروز می توانم از یک کمک 124 میلیون یورویی از توسعه پایدار در همه پنج کشور آسیای مرکزی خبر بدهم. برنامه هایی که ما آنها را تامین مالی می کنیم به توسعه بخش خصوصی، تجارت و سرمایه گذاری و محافظت از محیط زیست، مقابله با تغییرات اقلیمی، تقویت حاکمیت قانون و تدوین سیاست های موثر و جامع آموزشی کمک خواهد کرد. ما شاهد شکل گیری همکاری منطقه ای بی سابقه -- مثلا در مدیریت آب، در مدیریت مرزها، و تسهیل تجارت -- هستیم.

وی گفت: ما همچنین درباره راههای تقویت همکاری در منطقه بزرگتر، به ویژه در حوزه امنیت مشترک خودمان، گفتگو کردیم. بارزترین نمونه، که ما در نشست دوم خود به طور مفصل درباره آن بحث و گفتگو کردیم، افغانستان است که ما از قبل و نیز پس از کنفرانس افغانستان در تاشکند در ماه مارس که من نیز در آن شرکت کرده بودم، درباره آن با یکدیگر همکاری داشته ایم. من تا چند روز دیگر بار دیگر با بیشتر همتایان خودم از آسیای مرکزی در کنفرانس (وزارتی) ژنو درباره افغانستان دیدار خواهم داشت. ما اکنون همه معتقدیم -- وزیران امور خارجه پنج کشور و من -- که روزنه ای واقعی برای صلح در افغانستان باز شده و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و از تعهد و تعامل همه بازیگران در روند صلح تحت رهبری و مالکیت افغان ها، حمایت کنیم. ما با وزیران امور خارجه پنج کشور (آسیای مرکزی) تصمیم گرفتیم مواضع خود را با توجه به کنفرانس سه شنبه و چهارشنبه آینده در ژنو هماهنگ کنیم.

موگرینی تصریح کرد : ما اکنون سرگرم تهیه چندین پروژه -- درباره تسهیل تجارت، مدیریت مرزها، آموزش زنان -- هستیم که هدف آنها متصل کردن هرچه بیشتر آسیای مرکزی و افغانستان است. روشن است که ما مشترکا علاقه مندیم افغانستان موفق و امن باشد. این در وهله اول و بیش از همه به نفع افغان ها خواهد بود اما همسایگان افغانستان، یعنی آسیای مرکزی و نیز اروپا هم از آن سود خواهند برد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما نشست بعدی وزارتی (اتحادیه اروپا-آسیای مرکزی) را در نیمه نخست سال 2019 برگزار خواهیم کرد. ما بیانیه ای مشترکی تهیه کرده ایم که تا حالا منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *