کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نه بزرگ متجاوزان به توقف جنگ یمن

1 آذر 1397 ساعت 18:47

ائتلاف متجاوز سعودی به سرکردگی عربستان با مخالفت ضمنی خود با طرح أنصارالله برای پایان جنگ یمن نشان داد که به دنبال تحقق راهکار سیاسی در این کشور نبوده و تنها «زبان سلاح» را می فهمد.


به گزارش جهان نیوز، چندی پیش جنبش أنصارالله یمن رسما اعلام کرد که به منظور فراهم سازی مقدمه برای پایان جنگ و تحقق راهکار سیاسی در این کشور، حاضر است حملات موشکی و خمپاره ای خود به مواضع سعودی را متوقف سازد.

در همین ارتباط، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش أنصارالله یمن توضیحاتی را در خصوص پیشنهاد این گروه برای توقف عملیات نظامی علیه سعودی مطرح کرد. وی در این خصوص گفت: هدف اصلی از ارائه این پیشنهاد، اتمام حجت با دشمن سعودی است تا بدین ترتیب بهانه جویی های آن برای تداوم تجاوز علیه ملت یمن متوقف شود.

این مقام انصارالله همچنین اظهار داشت: ما در روزهای اولیه آغاز جنگ نیز حتی یک گلوله به سمت مواضع سعودی شلیک نکردیم تا شاید این اقدام به توقف تجاوز سعودی منجر شود، اکنون نیز پس از چهار سال قصد داریم به نوعی با سعودیها اتمام حجت کنیم.  البخیتی تصریح کرد: ما ثابت کرده و می کنیم که همانطور که مردان جنگ هستیم، مردان صلح نیز هستیم.

پیشنهادمان برای توقف عملیات نظامی نیز مقدمه چینی برای صلح است. اگر طرف مقابل به این پیشنهاد پاسخ ندهد، ما نیز به جنگ ادامه می دهیم.

از سوی دیگر، محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن درخصوص توقف شلیک موشک ها و پرواز پهپادها علیه مواضع رژیم سعودی، گفت که این پیشنهاد در راستای حمایت از صلح و از بین بردن هرگونه بهانه ائتلاف سعودی برای ادامه تجاوزات، ارائه شده است. وی تأکید کرد که اگر ائتلاف سعودی خواهان صلح است، ما آماده توقف عملیات نظامی در تمام جبهه ها هستیم.

درحالی که «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد از پیشنهاد جنبش أنصارالله یمن برای توقف حملات علیه سعودی به منظور مقدمه چینی برای پایان جنگ استقبال به عمل آورد، اما این پیشنهاد با مقامات سعودی با سکوت خود در برابر این پیشنهاد، به صورت ضمنی مخالفتشان با آن را اعلام کردند. سعودی ها با این اقدام خود نشان دادند که هیچ پایبندی به تحقق راهکار سیاسی برای برون رفت از جنگ یمن ندارند.
 


در واقع، مقامات سعودی با مخالفت ضمنی با پیشنهاد نیروهای یمنی برای توقف جنگ این واقعیت را بار دیگر برای افکار عمومی منطقه و جهان به اثبات رساندند که تنها زبان سلاح را می فهمند و نمی توان با زبان دیپلماسی با آنها سخن گفت. این اقدام سعودی ها حتی خط بطلانی بود بر تمامی ادعاهای آنها مبنی بر اینکه ریاض به دنبال راهکار سیاسی در یمن است. ریاض نشان داد که هیچگاه در مواضع خود مبنی بر تلاش برای پایان جنگ یمن، صادق نبوده است. 

در هر صورت، امروز این متجاوزان هستند که بیش از دیگران به تحقق راهکار سیاسی در یمن نیازمند هستند چراکه قدرت بازدارندگی نیروهای یمنی در قیاس با چهار سال گذشته به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده و این نیروها با دستیابی به موشک های بالستیک دوربُرد و تجربه نبرد زمینی فشرده، توانایی ایستادگی در برابر تجاوزگری های سعودی و متحدان آن را به دست آورده اند.

درست به همین دلیل است که عربستان سعودی و متحدانش تاکنون با وجود ارتکاب جنایت های فجیع جنگی علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن، موفق به اشغال شهر الحدیده و تسلط بر بندر استراتژیک این شهر نشده است. در همین ارتباط، «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن تأکید کرد که سعودیها هیچ دستاوردی در الحدیده محقق نساخته و در اشغال این شهر ناکام ماندند.

بر همین اساس، باقی ماندن رژیم سعودی در یمن برای یک بازه زمانی طولانی تر تنها با هدف انتقام جویی از ملت یمن و نیروهای مقاومت این کشور صورت می پذیرد. در واقع، سعودیها به دنبال آن هستند تا به دلیل شکست در تحقق اهدافشان در یمن، ضربات سهمگینی را به نیروهای مقاومت و ملت یمن وارد آورند تا به زعم خود بتوانند از میزان فشارهای داخلی و خارجی برخود به دلیل شکست سنگین در یمن، بکاهند.

درست به همین دلیل است که متجاوزان سعودی و متحدان آنها، روزانه جنایت های جنگی فجیعی را علیه مردم بی دفاع یمن مرتکب می شوند؛ جنایت هایی که در برابر دیدگان مدعیان حقوق بشری غربی ـ عربی ازجمله نهادهایی همچون اتحادیه عرب انجام می شوند و آنها در قبال این جنایت ها راهی جز سکوت در پیش نمی گیرند.  
 

در همین ارتباط، به تازگی گزارش جدیدی در خصوص جنایت های جنگی عربستان سعودی و متحدانش در یمن منتشر شده است. «گروه ناظر بر مین و مهمات خوشه‌ای» با انتشار گزارشی در این زمینه از مسئولیت مستقیم عربستان و امارات در بیست و سه حمله با بمب های خوشه ای در یمن خبر داده است. این سازمان در گزارش خود اعلام کرده است که سعودیها و متحدان آنها از بمب های ممنوعه بین المللی علیه مردم یمن استفاده کرده اند.

«مارک هزنی» از تهیه کنندگان گزارش ممنوعیت استفاده از مین و مدیر بخش تسلیحات در دیدبان حقوق بشر می گوید: «متاسفانه هواپیماهای وابسته به ائتلاف سعودی از بمب های خوشه ای در یمن استفاده کردند. ما بیست و سه مورد از چنین حملاتی را مستند کرده ایم، بمب هایی که در این حملات به کار گرفته شد ساخت سه کشور آمریکا، انگلیس و برزیل است».

هزاران نفر در حملاتی که با بمب های خوشه ای و مین های ضد نفر در یمن انجام شده است جان دادند ضمن اینکه خطرات این نوع تسلیحات که هنوز منفجر نشده اند سالها ادامه خواهد داشت.

«لورن پرسی» مسئول بخش قربانیان در کمپین بین المللی ممنوعیت استفاده از مین ها می گوید: «متاسفانه آنچه می دانیم این است که تعداد مصدومان چنین حملاتی در سال های اولیه جنگ بسیار بالا بوده است و این نتیجه آمار قابل اعتماد ما است، صدها نفر دیگر هم به دلیل انفجار تجهیزات و مهمات برجای مانده از جنگ از جمله بمب های خوشه ای آسیب دیده اند».
گروه ناظر بر مین و مهمات خوشه ای استفاده عربستان از بمب های خوشه ای سی بی یو ۱۰۵ آمریکایی را با مستندات تایید کرده است، آمریکا این نوع بمب را تا ماه مه ۲۰۱۶ به عربستان می‌فروخت؛ ضمن اینکه مهمات انگلیسی مدل بی ال ۷۵۵ نیز از دیگر تسلیحات استفاده شده در یمن است که استفاده از آنها مستند شده است.

آمریکا صادرات این نوع مهمات را از اواسط ۲۰۱۶ به عربستان ممنوع کرد، اما کسی از اینکه عربستان چه تعداد از این نوع مهمات را در اختیار دارد اطلاعی ندارد؛ سلاحی مرگبار که هیج تضمینی وجود ندارد تا دوباره در یمن به کار گرفته نشود. عربستان هم مثل دیگر کشورهای عضو ائتلافی که خود سرکردگی آن را بر عهده دارد عضو توافقنامه ممنوعیت استفاده از مهمات خوشه ای نیست.

برهمین اساس، پر واضح است که عربستان سعودی و متحدانش در یمن به دنبال صلح و پایان جنگ نیستند و تنها زبان سلاح را می فهمند؛ زبانی که البته تاکنون ارتش و کمیته های مردمی یمن به خوبی به وسیله آن با متجاوزان سخن گفته اند.

منبع: مهر


کد مطلب: 654121

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/654121/نه-بزرگ-متجاوزان-توقف-جنگ-یمن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com