جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

لوکزامبورگ: برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم

پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 653982
لوگزامبورگ علی‌رغم تأکید بر تلاش در کنار اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تصریح کرده میزبانی کانال ویژه ارتباط مالی اروپا با ایران را نمی‌پذیرد.
لوکزامبورگ: برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، لوگزامبورگ علی‌رغم تأکید بر تلاش در کنار اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تصریح کرده میزبانی کانال ویژه ارتباط مالی اروپا با ایران را نمی‌پذیرد. 

مجله «دلانو» نوشته «جین آسلبورن»، وزیر خارجه لوکزامبورگ اولین بار موضعش در این خصوص را در یک نشست شورای وزیران خارجه اروپا در روز دوشنبه بیان کرد. او، روز چهارشنبه هم درباره ایجاد این کانال ویژه برای ارتباط با ایران گفت: «این تعهد اروپا است نه تعهد یک کشور؛ بنابراین، لازم است بستر قانونی آن در قوانین اروپا فراهم شود.» 

اتحادیه اروپا از چند ماه پیش اعلام کرده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قصد دارد یک کانال ویژه پرداخت مالی ایجاد کند که امکان ادامه همکاری اقتصادی با ایران را فراهم کند. در حالی که قرار بود این کانال پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا در روز ۱۳ آبان اجرایی شود، راه‌اندازی آن با بن‌بست‌هایی مواجه شده است.

از جمله مهم‌ترین موانع پیش روی این طرح است که هیچ کشور اروپایی از بیم اقدامات تنبیهی آمریکا میزبانی ساختار جدید را نمی‌پذیرد.رویترز چند روز پیش نوشته بود دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند قدرت‌های اصلی اروپا نظیر آلمان، فرانسه و انگلیس پس از امتناع اتریش از پذیرش میزبانی این ساختار فشارهای خود را روی کشور لوکزامبورگ برای قبول این اقدام افزایش داده‌اند.

آسلبورن، وزیر خارجه، «پی‌یر گرامگنا، وزیر دارایی و اتین اشنایدر، وزیر امور اقتصادی روز چهارشنبه گفتند که اتحادیه اروپا هنوز هیچ مشورت رسمی با این کشور درباره میزبانی احتمالی مکانیسم جدید نداشته است. 

این سه وزیر در بخش پرسش‌های متداول در سایت پارلمان لوکزامبورگ نوشته‌اند: «ما هیچ‌وقت پیشنهاد نداده‌ایم کانال ویژه مالی بایستی درلوکزامبورگ ایجاد شود. این تعهد اروپا است نه تعهد یک شکور. بنابراین، مکانیسم ویژه مالی هم بایستی بر اساس قوانین اروپا استوار شود.»

آنها علی‌رغم این نوشته‌اند به تلاش برای حفظ برجام ادامه خواهند داد: «تا زمانی که ایران به تعهداتش در برجام پایبند باشد ما در کنار شریکانمان در اتحادیه اروپا برای حفظ این توافق همکاری می‌کنیم.»

سه وزیر لوکزامبورگی نوشته‌اند از حیث مسائل جغرافیایی، اروپا در مقایسه با آمریکا به ایران نزدیک‌تر است و شکست برجام باعث ایجاد تهدیدهای امنیتی برای اروپا خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *