پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
رأی‌الیوم بررسی کرد؛

دستور کار مهم بن زاید در سفر به اردن

چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 653886
سفر ولی‌عهد ابوظبی به اردن در بحبوحه تحولات منطقه به خصوص عزل فرستاده ویژه اردن در عربستان، سوالاتی را درباره اهداف این سفر مطرح می‌سازد.
دستور کار مهم بن زاید در سفر به اردن
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی روز سه‌شنبه (دیروز) در سفری چند ساعته وارد امان پایتخت اردن شد و با «عبدالله دوم» شاه اردن در کاخ الحسینیه دیدار کرد.

بر اساس بیانیه صادره از دیوان پادشاهی اردن، دو طرف در این دیدار تلاش‌های مربوط به احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی را بررسی کرده و بر ضرورت پایان دادن به منازعه فلسطینی-اسرائیلی با استناد به راه‌حل دو دولت و طرح صلح عربی جهت دستیابی به تشکیل دولت مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تأکید کردند.

طرح صلح عربی بر برقراری روابط عادی بین اعراب و رژیم صهیونیستی در ازای عقب‌نشینی این رژیم از اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی تأکید دارد.

در حالیکه مذاکرات صلح بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان از سال ۲۰۱۴ متوقف شده است اما این رژیم اقدامات دیپلماتیک علنی برای نزدیکی روابط با برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به صورت علنی گسترش داده است.
روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» درباره سفر بن زاید به اردن نوشت که دو طرف بر ضرورت اقدام مشترک عربی و تقویت آن برای مقابله با چالش‌هایی که منطقه را تهدید می‌کند، تأکید کردند.

بن زاید و عبدالله دوم همچنین بر استمرار و رایزنی بین اردن و امارات درباره مسائل مختلف منطقه تأکید کردند و شاه اردن مدال الحسین به عنوان عالی‌ترین نشان غیرنظامی اردن را به بن زاید اهدا کرد.به نوشته این روزنامه، روابط امان و ابوظبی طی ماه‌های اخیر شاهد سردی و رکود بوده است.

منابع دیپلماتیک بر این باور هستند که بن زاید برای بررسی پاره‌ای از مسائل مشترک و مهم از جمله احیای توازن در روابط بین دو کشور و نیز هماهنگی درباره شکست رکود در روابط بین اردن و عربستان سعودی به خصوص با شخص «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، به اردن سفر کرده است.

بنابر این گزارش، اقدام شاه اردن در عزل فرستاده شخصی خود به عربستان سعودی دارای پیام‌های سیاسی بود از جمله اینکه اردن با مشکلات عدیده‌ای در روابط با بن سلمان مواجه است موضوعی که احتمالا در دیدار بن زاید با عبدالله دوم مورد بررسی قرار گرفته است.

«عبدالله دوم» شاه اردن اخیرا پس از سفر به واشنگتن، «باسم عوض‌الله» فرستاده ویژه خود به عربستان را که از نزدیکان بن سلمان و در واقع مشاور او بود، برکنار کرد.
باسم عوض‌الله از جمله جنجالی‌ترین شخصیت‌ها در اردن است و دلیل آن هم اجرای برنامه‌های اصلاحات اقتصادی در زمان تصدی منصب وزیر برنامه‌‌ریزی و همکاری بین‌المللی است. وی پس از آن عهده‌دار منصب ریاست دیوان پادشاهی اردن شد.

عوض‌الله با کاخ سعودی نیز در ارتباط بوده و از دوستان نزدیک و مشاور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی محسوب می‌شود و بنا به گفته منابع رسمی اردن، دوستی عوض‌الله با آل سعودی در دوره «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سابق سعودی کاملا مشهود بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *