پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۰

شعارهای شنیده نشده از هفت تپه

سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب: 653704
ابعاد ماجرا را دوباره ارزیابی کنیم. درخواست کارگرها دو بخش دارد؛ حقوق معوقه و تغییر مالکیت. معوقات که روشن است؛ سه ماه است حقوق نگرفتند. باعث شرمساری است که این کارگران بی نوا شعار می دهند: گرسنه ایم، گرسنه...
شعارهای شنیده نشده از هفت تپه
به گزارش جهان نيوز،روی بلندی ایستاده و بلندگو دستی گرفته است و فریاد می کشد که اگر ده ماه حقوق هم بدهند تا خصوصی سازی در این منطقه است ، اعتراضات ادامه دارد. درخواست ما دولتی شدن شرکت است.

این مطالبه یعنی چی؟ فریاد کارگر محروم است؟
ابعاد ماجرا را دوباره ارزیابی کنیم. درخواست کارگرها دو بخش دارد؛ حقوق معوقه و تغییر مالکیت. معوقات که روشن است؛ سه ماه است حقوق نگرفتند. باعث شرمساری است که این کارگران بی نوا شعار می دهند: گرسنه ایم، گرسنه...

اما درباره مطالبه دوم ماجرا متفاوت است. در ابتدا به نظر می رسید این خواسته ناشی از عدم شفافیت و عدم پاسخگوئی مناسب مسئولین است اما به مرور زمان و با تغییر جنس شعارها این مطالبه رنگ دیگری گرفته است.

نمانیده این بخش از کارگرها شعار می دهد: نان، کار، آزادی. این شعار از کجا آمده است؟ اما پیش از ارزیابی این شعار حرف مهمتری وجود دارد.

دور برگردان مالکیت یعنی چی؟ چرا باید آنچه یکبار مالکیتش تغییر کرده است، مجدد دولتی شود؟ منطق این درخواست چیست که به تجمعات رسیده است؟
برداشت اولیه این بود که نسبت به فرآیند واگذاری شرکت اعتراضاتی وجود دارد.

استدلال معترضین چیست؟ یکم. خریداران کم سن و سال بودند. دوم. واگذاری بدون هماهنگی با مسولان محلی بوده و امام جمعه و نماینده شهر مخالفت داشتند. سوم اینکه خریدار شرکت نالایق و ناکارامد است. یا...

نیاز به توضیح نیست که هیچ کدام از استدلال ها، اعتبار لازم را برای فسخ یک معامله ندارد. حتا ناکارآمدی خریدار با فرض صحت، دلیلی برای بازگشت به دولت نیست.

مشکل خصوصی سازی البته ساختاری است. متاسفانه همه دولت ها نگاه شان به واگذاری ها صرفا درآمدزایی است و به سرنوشت شرکت بی اعتنا هستند. اما این دلیل بر نقض قانون یا فسخ معامله نیست.

اعتراض برخی کارگرها به جهت نگرانی از آینده شغلی شان توجیه دارد، اما سبک شعارهای متعصبانه و با عصبیت در تجمعات سندیکای کارگری نشان از یک اعتراض ایدئولوژیک دارد. گرایش های مارکسیستی در این تجمعات مشهود است و بدون شک جریان انحرافی و آدرس غلط از ماجرای هفت تپه است.

شعار نان کار آزادی به اعتراف خود جریان های مارکسیستی ضدنظام، چکیده اهداف سوسیالیستی طبقه کارگر است که معتقد است تا نابودی نظام حکومتی و تشکیل حاکمیت شورایی کارگری، اعتراضات با همین شعار ادامه دارد. جالب اینکه یکی از شعارهای اصلی هفت تپه "نان کار آزادی اداره شورایی" است.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میثم
Iran, Islamic Republic of
نکات جالبیبه نظرم میاد، مطرح میکنم انشاا.. که منتشر میشه:

در اینکه مخالفان مملکت هدفشون از تحریم بوجود آوردن همچین نارضایتی هایی هست که بعد بتونن رو موجش سوار بشن هیچ شکی نیست ولی سوال اینجاست که چرا اجازه ایجاد همچین موج هایی داده میشه با بی تدبیری؟

چرا همیشه یه اهمال کاری خاصی در پاسخ به خواسته های بحق مرد صورت میگیره و بعد اونقدر رسیدگی کش داده میشه تا اون عده سوار این جریان بشن و بعد بخوان همه رو با یه چوب بزنن؟!!

این شعار به اصطلاح دور برگردان مالکیت که نویسنده ادعای اون و داره! از کی شروع شده؟ از اول اعتراضات؟

چرا بسته های حمایتی برای بخش خصوصی در نظر گرفته نمیشه وقتی اقتصاد مملکت به یکباره دچار فراز و نشیب های آنچنانی میشه؟

چرا همیشه دست روی دست گذاشته میشه! تا وقتی که ویدیوهای اعتراضات از تلویزیون های مغرض پخش بشه و بعد ادعای ضد انقلاب بودن به مردم زده بشه؟؟!!

چه کسی پاسخگوست؟ این ها واقعا چیز پیچیده ای نیست که نشه تحلیلشون کرد! کسانی که این اهمال کاری ها رو انجام میدن به نظر من خائن به نظام و مملکت و مردم و خون شهیدان این مملکت هستن ولاغیر!
Iran, Islamic Republic of
چرا فقط دیگران را محکوم می کنید بررسی کنید ببینید...
خداوند به رهبر کبیر انقلاب اجر و به مقام معظم رهبری برای تحمل خودی های نادان صبر عنایت فرماید!!!
Iran, Islamic Republic of
...
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
باید دید این هیات مدیره کم سن و سال کس و کار کدام مسئول هستند و اصلا همین قوانین نیم بند خصوصی سازی رعایت شده بعد گیر به 4 تا بد بیراه و... بدهیم
Iran, Islamic Republic of
ماحصل دولت تدبير و اميد كه همه رو نا اميد كرده
Iran, Islamic Republic of
بری از این کارگرا بپرسی به کی رای دادی ۸۰در صد میگن روحانی حالا نتیجه انتخاب خودشونو میبینن ...
Iran, Islamic Republic of
...
رضا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کارگرکارگره
کارگران کارخانه شیشه قزوین وفلوت فارسجین هم سه ماه سه ماه حقوق نمیگیرن
فقط فرقی که دارن نه شکایت ونه اعتراضی دارن چون ازچهارماه به سه ماه رسیده الان که مورخه۲۹/۸/۹۷است هنوزحقوق مرداد روندادن
کجابریم شکایت یااعتراضی کنیم ایااصلامیشه؟
...
حرف حق بزنیم توسط یه گروه پنج شش نفره کمیته انضباطی من درآوردی اخراج خواهیم شد.!!!
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
عده ای برای رسیدن به منافع باد آورده خود ، برطبل خصوصی سازی می کوبند ! اما واقیت امر این است که ؛ خصوصی سازی با این ساختاری که دارد ، در کشور ما جواب نمی دهد و معمولا به نابودی آن مورد خصوصی شده ، ختم می شود که نمونه آن فراوان است !!