پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

قوانین جدید و سخت کاخ سفید ترامپ برای خبرنگاران

سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب: 653646
کاخ سفید دستور العمل تازه‌ای تحت عنوان "مقررات حاکم بر کنفرانس‌های خبری آینده" منتشر کرد. قوانین نانوشته در کنفرانس‌های خبری رئیس‌جمهوری آمریکا که خبرنگاران را به طرح تنها یک سوال محدود می‌کند.
قوانین جدید و سخت کاخ سفید ترامپ برای خبرنگاران
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، به دنبال جنجال حقوقی کاخ سفید با جیم آکوستا، روزنامه‌نگار شاکی سی‌ان‌ان که مجوز خبرنگاری‌اش بعد از بحث با دونالد ترامپ لغو شد، سارا هاکبی قوانین جدید را اعلام کرد.

براساس اعلام سخنگوی کاخ سفید، خبرنگاران از این پس در کنفرانس‌های خبری دونالد ترامپ پس از طرح یک پرسش باید میکروفن را تحویل دهند، در غیر اینصورت اخراج خواهند شد. طبق قوانین جدید، چنانچه ترامپ برای پذیرش سوالات بعدی آماده باشد، این امر ممکن است اما تضمینی برای آن وجود ندارد.

رئیس انجمن روزنامه‌نگاران مستقر در کاخ سفید می‌گوید انتظار دارد خبرنگاران بدون در نظر گرفتن این محدودیت،‌ سوالات متعاقب خودشان را مطرح کنند.     

براساس این قوانین، خبرنگاران پس از طرح پرسش اول باید میکروفن را تحویل دهند. این جنجال حاصل بحث آکوستا با ترامپ در هفتم نوامبر است که موجب شد تا مجوز خبرنگاری این عضو سی‌ان‌ان برای ۹ روز باطل شود. به گفته یک مقام کاخ سفید، آکوستا به جای طرح پرسش اقدام به "انتقاد" از رئیس‌جمهوری آمریکا کرد. این مقام گفت، ترس از "انفجارهایی به سبک آکوستا در آینده" کافی بود تا دولت ترامپ وارد عمل شود.

کاخ سفید دو هفته پس از لغو مجوز ورود جیم آکوستا به کاخ سفید، این مجوز را به او بازگردانده است. چند روز پیش دادگاه به دولت دونالد ترامپ دستور داده بود کارت عبور این خبرنگار را به او برگرداند.

کاخ سفید در نامه‌ای به جیم آکوستا نوشت که سوالات اضافی فقط "براساس تشخیص رئیس جمهور یا مقام‌های کاخ سفید" مجاز خواهد بود و هشدار داده شده اگر وی مقررات را رعایت نکند با اقدامات تازه مواجه خواهد شد.ترامپ تهدید کرده است که در آینده اگر خبرنگاران "نزاکت" را رعایت نکنند کنفرانس خبری را ترک خواهد کرد.

آکوستا در واکنش به احیای مجوز شرکت در کنفرانس‌های خبری کاخ سفید گفت چشم انتظار است دوباره برای گزارشگری به کاخ سفید برگردد.روز هشتم نوامبر در جریان یک کنفرانس خبری آکوستا مکررا سوالاتی را درباره اظهارات دونالد ترامپ در مورد کاروان مهاجران از آمریکای مرکزی به سوی مرز آمریکا مطرح کرد. در این زمان یک کارآموز زن کاخ سفید سعی کرد میکروفون جیم آکوستا را از او بگیرد اما او مقاومت کرد.

ترامپ که خشمگین به نظر می رسید جیم آکوستا را "یک فرد گستاخ و وحشتناک" خواند و از روز بعد ورودش به کاخ سفید را منع کرد.

شبکه خبری سی ان ان که هدف انتقادهای شدید رئیس جمهور کنونی آمریکا بوده شکایتی را برای پس گرفتن مجوز ورود جیم آکوستا تسلیم دادگاه کرد و سایر رسانه‌ها، از جمله شبکه فاکس نیوز با تمایلات محافظه کارانه، هم از این حرکت سی ان ان حمایت کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *