پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۴۵
درباره وقت‌کشی اروپا برای راه‌اندازی و میزبانی SPV

صد رحمت به جیبوتی/ واقعا از لوکزامبورگ چه انتظاری داریم؟!

سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 653424
فرض که این کشور ذره بینی اروپایی و تنها با جمعیتی 600 هزار نفری هم پذیرفت که میزبان دفتر کانال مبادلات مالی بشود، ولی محتمل مقامات این کشور با اولین فشار آمریکا کانال مالی ایران و اروپا یک جا در اسید ذوب خواهند کرد!
صد رحمت به جیبوتی/ واقعا از لوکزامبورگ چه انتظاری داریم؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: در حالی چند ماه پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام حسن روحانی برای ادامه برجام با اروپایی ها بدون مزاحم! – رئیس جمهور در آن مقطع آمریکا مزاحم اصلی برجام نامید-  به 6 ماه مذاکرات در چارچوب «برجام اروپایی» منتهی شده که معاون وزیر امور خارجه گفته است اروپا حتی از ثبت و اعلام SPV (سازوکار ویژه مالی) هم ناتوان است. این در حالیست که به گفته عباس عراقچی 6 ماه فرصت کمی نیست که اروپایی ها نتوانند راه‌حل عملی پیدا کنند و به همین دلیل برای این کوتاهی زیرکانه چیزی جز وقت کشی عمدی نمی توان نامی گذاشت. این در حالی بود که مقامات دولتی اوایل لگد زدن ترامپ به میز برجام از گفتگوی چند هفته‌ای مذاکراه با اروپا برای گرفتن نتیجه فوری برای بدست آوردن منافع افتصادی برجام سخن گفته بودند. اما این در حالیست که تاکنون نیز فرصت های سنگینی برای بهبود وضعیت ایران در مواجه با تحریم های آمریکا با وقت کشی های زیرکانه اروپایی‌ها از دست رفته است. تلخ تر اینکه موگرینی در آخرین موضع‌گیری خود حتی از پاسخ به زمانبندی راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه برجام خودداری کرده و گفته است: من نمی‌توانم تاریخ دقیقی را اعلام کنم.

اما در اینباره دو نکته کوتاه ولی مهم ذیل را بخوانید:

الف: سه کشور بزرگ اروپایی که خود در برجام هستند و در ظاهر هم می گویند برجام را می‌خواهیم حفظ کنیم و اگر کنار هم بیاستند می توان تاحدی ترامپ وادار به عقب‌نشینی هم بکنند و سه غول اقتصادی اروپا نیز محسوب می شوند؛ بنابراین با همه این فضایل! وقتی از پذیرش میزبانی «دفتر کانال مبادلات مالی» (SPV) ، پرهیز می‌کنند از کشور کوچک و بی نام و نشان لوکزامبورگ – چند برابر کوچکتر از جیبوتی-  واقعا چه انتظاری داریم؟! فرض که این کشور ذره بینی اروپایی و تنها با جمعیتی 600 هزار نفری هم پذیرفت که میزبان دفتر کانال مبادلات مالی بشود، ولی محتمل مقامات این کشور با اولین فشار آمریکا کانال مالی ایران و اروپا یک جا در اسید ذوب خواهند کرد! بماند که خبرگزاری رویترر گفته لوکزامبورگ مدت‌ها قبل از اتریش و بلژیک در برابر پیشنهاد میزبانی SPV گفته ما اینکاره نیستیم.

ب: اروپایی ها وقت کشی می‌کنند و اصلا مثل عراقچی بپذیریم ناتوان هستند. خب بعدش؟! ما در شرایط بازگشت تحریم‌ها و بالاترین جنگ اقتصادی ممکن چقدر فرصت داریم؟! آیا عاقالانه است که کسی در شرایط جنگی حتی یک دقیقه را هم از دست بدهد؟ تازه این را در کنار این موضوع بگذاریید که دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که این ساز و کار نیز به خودی خود همه جوانب تجارت ایران و اروپا را حفظ نخواهد ساخت و ابتدا بیشتر جنبه سمبولیک خواهد داشت تا عملی. خب این همه وقت کشی از طرف آنها را چه باید کرد؟ غیر از این است که باید ما وقت شان را بکشیم – یعنی دیگر وقت بهشان ندیم!- چگونه باید وقت آنها را کشت؟ راه حل این مساله چندان سخت نیست. تعیین آخرین ضرب الاجل ایران با اقتدار برای بازگشت به دوران قبل از برجام! ضرب الاجلی که اما و اگر نداشته باشد بلکه روز و ساعت داشته باشد.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با دیوار سخن بگویی وراه حل نشان دهی شاید سریعتر نتیجه بگیری. شرم اور است از این همه ... وانفعال وبی برنامگی علیرغم ادعاهای انچنانی؟
علی
Switzerland
والا تا حالا ندیدیم از جناح منتقدین و به اصطلاح دلواپسان راه حل عملیاتی ارائه شود. اما تا دلتون بخواد انتقادات مغرضانه بوده. تنها چیزیکه میگویید یک مشت حرف های خیلی خیلی کلی است که همه بلدند بگویند. بدون اینکه به جزئیاتش و مکانیزم هاش و در عمل اشاره ای بشه. والا تا به الان فقط اینها را شنیدیم. میگویید ارتباط با غرب نه. کانال های ارتباطات بانکی با دنیا بسته بشود که ظاهرا هیچ اهمیتی ندارد. حالا من نمیدونم راهکار شماها چی بوده که مثلا بهش توجه نشده. فقطیک حرف بلدید . توجه به داخل و جوانان. حرف های قشنگ قشنگ ولی بدون هیچ پشتوانه عملیاتی. مگر امکان دارد که ما تمام کانالهای ارتباطیمون با کشورهای دیگر بسته بشود و بتوانیم کار خاصی انجام دهیم. کدوم کشوری اینجوری به جایی رسیده که ما دومیش باشیم.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اول :کسی نگفته با دنیا ارتباط نداشته باشیم. دوم: دنیا فقط آمریکا و چند کشور اروپایی نیست. سوم: قبل از برجام تمام انتقادها به نحوه مذاکره و امتیاز دادن بود و بعد از برجام هم اجرای یکطرفه آن توسط ایران مد نظر بود و الان هم به توهمات آقایون در کمک از اروپائیان اعتراض است.در انتها هم ،راه عملیاتی تر از نگاه به داخل داریم؟ نمونه اش پیشرفت در صنایع نظامی در اوج تحریم ها و محدودیت ها است.
Iran, Islamic Republic of
از سال 92 تاکنون بارها گفته شده که انعقاد قراردادهای پولی دو جانبه بین کشورها بهترین راه حل برای مقابله با سلطه دلار و مقابله با تحریمهای بانکی است اما دولت و بانک مرکزی توجهی به آن نکرده است .
رضا
Iran, Islamic Republic of
احسنت دقیقا همینه
.... شما جماعت برای انجام چیزهایی که در اولویت و دغدغه جامعه اصلا جایی ندارد خوب بلدید اسمان وریسمون به هم ببافید ولی حاضر نیستید خدای ناکرده حرفی بزنید یا موضعی بگیرید یا مطلبی را بنویسید که مبادا به قبای کدخدا بر بخورد...
امیر
Iran, Islamic Republic of
آهان ، اگر مخالف و منتقد شما راه حلی به شما ارائه نکرد پس این دلیل میشه که بری مملکت رو بفروشی چون راه دیگه ای رو بلد نیستی؟! علی برکت الله
United Kingdom
مملکت را فروختید به بابا پوتین بخاطر ۴ تا ساندیس سکوت کردید
Romania
آقا شما ما دلواپسان را ول کنید. ...
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
برادر گرامی ... نکته اول :
حداقل الان بپذیرید که نگرانی به قول شما دلواپسان و به نظر من دلسوزان نظام در مورد برجام و قراردادهای ذیل آن درست بوده و دست آورد این همه برو و بیا با غربی ها به قول رئیس بانک مرکزی " تقریبا هیچ " بوده .
نکته دوم :
عاقبت قرارداد ما با شرکت هایی مانند رنو , پژو , توتال , ایرباس و بویینگ و ...رو ببینید . آیا کافی نیست که بپذیریم که امید به غربی ها نتیجه ای ندارد و کار باید به دست نیروهای متخصص و دلسوز داخلی باشد .
نکته سوم : شما فکر می کنید اگر تحریم های غرب تا قبل از شروع دور جدید مذاکرات دولت اصلاحات با غربی ها جواب داده بود و واقعا به قول غربی ها فلج کننده بود , غربی ها به پای میز مذاکره می آمدند یا منتظر می نشستند و فلج شدن ما را تماشا می کردند ؟ جالبه بدونید ما در اوج دوران تحریم ها در دولت قبل روزی حدود 1 میلیون بشکه نفت می فروختیم . شهید احمدی روشن قطعات 10000 سانتریفیوژ رو وارد کشور کرد, در بحث موشکی و ماهواره ای پیشرفت چشمگیر داشتیم و ... این یعنی اگر مسئولیم ما شیفته غرب نباشند و به جوانان خودمان و توان داخلی تکیه کنند کار شدنی است . لطفا کمی فکر کنید و انصاف داشته باشید.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
سوییفت برای انتقال دلار است. در شرایطی که بسیاری از کشورهای دنیا از پول ملی خود برای تبادلات ارزی استفاده می کنند، چرا دولت محترم همچنان اصرار به دلار دارد؟؟؟
اگر دلار را از سبد ارزی حذف کنیم و با ارزهاي دیگر تبادل مالی را انجام دهیم، قدرت دلار کاهش می یابد و مشکل انتقال دلار را نخواهیم داشت
ابن هم یک راه حل برای علی آقا. لطفا بهانه گیری نکنید
United States
...
Iran, Islamic Republic of
عالیجناب عراقچی هنوز امیدوار است!!
شرافتی
Iran, Islamic Republic of
چه خوب گفتنی جیبوتی!
خدایاری
Iran, Islamic Republic of
ببین چطوری دارند فیلمون می کنند... لوکزامبورگ کجا بود؟!
ماهر
Iran, Islamic Republic of
لوکزامبورگ دقیقا کجایی؟!
United States
لوکزامبورگ مادر اقتصادی اروپا هست . متاسفم که شما هموطن من هستید . تمام بانکها و استعلام اقتصادی اروپا از لوکزامبرگ میاد . همین شما هستید که مملکت را به این وضع انداختید
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
از ارتباط با کدخدای عالم (به قول جناب پرزیدنت) چیزی عاید این کشور نشد, حالا دوستان دنبال مادر اروپا هستند . این راه رو هم آزمایش کنید ولی جوابی نخواهید گرفت تا زمانی که نگاهتان به دست غربی هاست ...
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
از بستن با کدخدا نتیجه ای حاصل نشد
گفتند آمریکا رو ولش... با اروپا می بندیم
از اروپا هم ناامید شدند
حالا جیبوتی فسقلی شده امید نجات ایران بزرگ
خدایا ببین ما با کیا اومدیم سیزده بدر !!!!!!!!!!😅😅😅
Iran, Islamic Republic of
لوکزامبورک یه شعبه جهان وطنی فرماسون ها ست مثل سوئیس کوچولو !
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سر اروپا که لوکزامبورگ مادر اقتصادیش باشه
Iran, Islamic Republic of
سر كاري است
Iran, Islamic Republic of
آقایان غرب گرا هیچ وقت به فکر من و شما نیستند . آنها فقط گرین کارتها رو می خواستند که گرفتند
Iran, Islamic Republic of
كساني كه گرين كارت و تابعيت دارند داراي امتياز كاپيتو لاسيون هستند در داخل نميشود محاكمه كرد مثل خاوري كه در رفت
Iran, Islamic Republic of
فراريش دادن
Iran, Islamic Republic of
آقایان شرق گرا فقط به فکر توپ تانک هستن نه مردم
United Kingdom
.و..
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
نه اینکه غرب گرایان اوضاع مملکت را چنان گل و بلبلی کردند که دیگر مردم به یارانه نیاز ندارند ؟!!!!
هر روز شاهدیم که مردم دسته دسته دارن میرن از یارانه انصراف میدن!!!😅😆😅😆😅
United States
بابا پوتین هم که گرفتار شده . روز بروز داره گرونی پدرش را در میاره . بابا پوتین خودش تحریمه نمی تونه 2 زار کمک کنه . اینقدری که بابا پوتین ما را دوشید هیچ کشوری در دنیا کسی را ندوشید ....
Iran, Islamic Republic of
اینقدر که ترامپ آل سعود را مثل گاو شیرده دوشید پوتین هیچ کشوری را ندوشید.
Iran, Islamic Republic of
متصرفين ايران بدون زحمت با زبان بازي
Iran, Islamic Republic of
کاش منم میتونستم سواراون هواپیمابشم
Iran, Islamic Republic of
وقتی یک بچه دبستانی هم شش ماه پیش میگفت اروپا دنبال وقت کشیست تا تحریمهای آمریکا سررسید شود و حضرات بر پیمودن راه غلط خود اصرار داشتند ولی حالا همان حضرات میگویند اروپا وقت کشی میکند ...!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
خوب مثلا چیکار کنن الان مذاکره بکنن یا نکنن ؟ شما چی دستور می فرمایین ؟ بعدشم مملکت داره کارشو می کنه معطل که نمونده یه تیمی هم مخصوص مذاکرست
کاسبان تحریم به تقلا افتادن دوباره
Iran, Islamic Republic of
مملکت بصورت روزانه ای اداره میشوداهداف وبرنامه های توسعه ای تعطیل است !!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
میگذاریم دوباره بعهده سرداران دیپلماسی !!!!!
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
برادر گرامی لطفا کمی با آگاهی و تحقیق حرف بزنید . مملکت معطل نمانده ؟؟؟ صنعت هسته ای معطل نمانده ؟ صنعت فضایی و ماهواره چطور ؟ سیستم بانکی معطل نمانده ؟ صنعت خودرو سازی معطل نمانده ؟ شرکت های مختلف اروپایی مانند پژو , رنو , توتال , بویینگ و ایرباس کجا هستند ؟ مگر قرار نبود سرمایه گذاری کنند ؟ دوست گرامی کشور معطل مانده ....
Iran, Islamic Republic of
کاسبان تحریم ولنجک و نیاوران نشینن
Iran, Islamic Republic of
جهان جون اولا نظر بنده رو قبچی کردی و دوما من این همه علامت تعجب نگذاشته بودم
زشته این کارا ! ( یدونه علامت تعجب گذاشتم )
Iran, Islamic Republic of
نه چك زديم نه چونه مملكتو تصرف كرديم با چند حرف و بهانه
Iran, Islamic Republic of
...
خالقی
Iran, Islamic Republic of
بالخره آقای جهان نیوز ما نفهمیدیدم برجام از لحاظ شما خوب بود یا بد ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! فکر کنم نادرست ترین کار این هست انسان به خاطر منافع جناحی حقیقت را ذبح کند !!!!!1 ( کاری که برا همه جناح ها عادی شده )!!
علی
Iran, Islamic Republic of
با تدبیر این اقایان در دولت مطمئن باشید وضعیت مملکت بدتر خواهد شد امیدی به این افراد نیست دلخوش کردن به اینها سرابی بیش نبوده و نخواهد بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
هر بنی بشری می‌دونه و یا اگه ندونه با یک سرچ کوچک هم میشود فهمید که لوکزامبورگ و قطر جز پولدارترین کشورهای دنیا نسبت به جمعیتشان هستند!! ....