پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

غزه آبستن تحولات جدید؛ احتمال ماجراجویی نتانیاهو

دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۱
کد مطلب: 653404
پس از آنکه درگیری اخیر میان رژیم صهیونیستی و گروههای مقاومت فلسطین با تن دادن نتانیاهو به آتش بس به پایان رسید؛ به نظر می رسد که غزه آبستن تحولات جدید خواهد بود.
غزه آبستن تحولات جدید؛ احتمال ماجراجویی نتانیاهو
به گزارش جهان نيوز، پس از جنگ کوتاهی که میان تل آویو و گروههای مقاومت فلسطین رخ داد و تبعات پس از آن؛ سئوالی که هم اکنون مطرح می شود این است که شرایط پس از آن چگونه خواهد شد به ویژه که مقامات صهیونیست از شکستی بی سابقه سخن گفته اند.

نفتالی بنت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی و رئیس حزب خانه یهودی رژیم صهیونیستی اذعان کرد: «اسرائیل در زمان نتانیاهو روی نوار پیروزی قرار ندارد و پیروزی ها در زمان وی متوقف شده است. اسرائیل با بحران امنیتی و نه سیاسی روبرو است. دشمن مرا نگران نمی کند بلکه اوضاع بد داخلی نگران کننده است. اسرائیل پیروز نشده است و  آنرا در جنگ دوم لبنان(جنگ ۳۳ روزه علیه لبنان) شاهد بود و آن سرخوردگی و به هم ریختگی و عدم وجود روحیه بود. حماس و حزب الله بیش از قبل جرات پیدا کرده اند زیرا بر این باورند که ما از رویارویی با آنها هراس داریم. کِشتی اسرائیل مسیر درستی را نمی پیماید».

یا«تزیکا فوگل» ژنرال احتیاط رژیم صهیونیستی و فرمانده اسبق منطقه جنوب ارتش این رژیم به معاریو گفت: « خاورمیانه شاهد دشمنان جدید مانند حزب الله در شمال و حماس در جنوب اسرائیل است.  اسرائیل با سه کشور عربی پنجاه سال قبل یعنی جنگ ژوئن سال ۱۹۶۷ مقابله کرد و همه را شکست داد اما امروز نمی توانیم که نبرد با حماس را به نفع خود تمام کنیم. اوضاع امنیتی که اسرائیل در آن به سر می برد؛ بزرگترین اهانت به آن از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ است زیرا به نظر می رسد که سیاستمداران به آینده اسرائیل توجهی ندارند و سرگرم بازی های سیاسی هستند و حتی بنیامین نتانیاهو داستان توهمی غیرقابل قبول تحویل ما می دهد. ما کلا قدرت بازدارندگی را از دست داده ایم و حماس موفق به تحقق قدرت بازدارندگی در برابر اسرائیل بیش از ما شد. ما در وضعیت حقارت بار امنیتی به سر می بریم که از سال ۱۹۷۳ تاکنون شاهد آن نبوده ایم».

علاوه بر آن برخی دیگر از مقامات صهیونیست نیز از شکست در برابر حماس سخن گفتند با این وجود پرسشی که در ذهن متبادر می شود این است که پس از پیروزی بزرگ اخیر گروههای مقاومت فلسطین در غزه شامل شکست عملیات امنیتی اسرائیل که همچنان اهدافش نامعلوم است و پس از شلیک قریب به ۵۰۰ موشک از سوی مقاومت به شهرک های صهیونیست نشین پس  از آن چه خواهد شد؟آیا درگیری رخ خواهد داد و بنیامین نتانیاهو به دنبال بازگردانیدن شوکت به ارتش و نظامیانش برای تقویت جایگاه متزلزل شده خود در میان صهیونیستها برخواهد آمد؟آیا درگیری رخ خواهد داد و بنیامین نتانیاهو به دنبال بازگردانیدن شوکت به ارتش و نظامیانش برای تقویت جایگاه متزلزل شده خود در میان صهیونیستها برخواهد آمد؟

یک مسئول برجسته حماس در گفتگویی با رای الیوم آنرا بعید دانست و گفت: «امکان واکنش نظامی و انتقام جویانه ضد غزه در آینده بعید است زیرا فرماندهان نظامی اسرائیلی متوجه هستند که تاوان سنگین روحی، مادی و بشری خواهند پرداخت. اما اقدام موساد برای ترور برخی مقامات ارشد حماس با حمایت آمریکا بعید نیست به ویژه که آمریکا اخیرا پاداشی ۵ میلیون دلاری برای دو نفر از حزب الله و یک نفر یعنی صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی از حماس گذاشته است».

نکته قابل توجه این است که پیروزی در غزه تنها بُعد نظامی ندارد بلکه پیروزی سیاسی نیز هست و موقعیت حماس را تقویت خواهد کرد و این در شرایطی است که فشارهای مالی نتانیاهو بر غزه و حماس نیز اثر خود را پس از نظارت سازمان ملل بر راه اندازی نیروگاه برق در غزه و اقدامات دیگر از دست داده است. به عبارت دیگر اوضاع در غزه پس از این پیروزی مشابه شرایط قبل از آن نخواهد بود.

اردوی صهیونیستها فعلا آشفته است و این را از رسانه های این رژیم و تحلیل هایی که بیان می کنند می توان درک کرد زیرا رسانه های اسرائیلی به مثابه آینه تمام افکار تصمیم گیرندگان در تل آویو هستند.
 

رسانه های این رژیم با توجه به سخنان روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به تجزیه  و تحلیل آن پرداخته اند و برخی از این تحلیلگران ازآن این گونه برداشت کرده اند که احتمال روی آوردن تل آویو به جنگ جدید بدون اینکه جبهه آن مشخص شود که ضد مقاومت فلسطین در غزه است یا در جبهه شمالی با حزب الله لبنان یا سوریه و دیگر مناطق وجود دارد.

«الکس فیشمن» تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت اعلام کرد: «فیشمن: به هر اندازه که موعد برگزاری انتخابات در اسرائیل به تعویق بیافتد احتمال وقوع جنگ میان اسرائیل و مقاومت فلسطین یا حزب الله بیشتر خواهد شد. به هر اندازه که موعد برگزاری انتخابات در اسرائیل به تعویق بیافتد احتمال وقوع جنگ میان اسرائیل و مقاومت فلسطین یا حزب الله بیشتر خواهد شد.سخنان روز یکشنبه نتانیاهو از خطرناکترین سخنانش طی سالهای اخیر بود که ممکن است نتانیاهو برای ترمیم خود پس از شکست غزه انجام دهد. هدف نتانیاهو تاکتیکی است تا انتخابات به تعویق افتد و هدف راهبردی‌تر وی، تکیه مجدد بر کرسی نخست وزیری اسرائیل است. اما انتخابات باید خیلی زود برگزار شود تا تهدیدها عملی نشود. احتمال موافقت ژنرال گادی آیزنکوت فرمانده کل ارتش که دوره اش در دسامبر آتی به پایان می رسد و دیگر ژنرال های اسرائیلی با جنگ جدید بعید است».

اما برخی دیگر سخنان نتانیاهو را در حد تلاشی که منظور آرام کردن جبهه داخلی پس از شکست اخیر خود و کابینه و ارتشش می دانند که با تمامی ابزار به دنبال ترمیم شخصیت اش است؛ که در هفته گذشته ضربه مهلکی خورده است. از جمله این تحلیلگران «شمعون شیف» است که در مقاله ای در روزنامه یدیعوت آحارنوت سخنان نتانیاهو را انتخاباتی دانست.

«الوف بن» سردبیر روزنامه هارتص از سخنان نتانیاهو به مثابه شروع کمپین انتخاباتی نتانیاهو یاد کرد و هر گونه ماجراجویی نظامی در شمال یا جنوب این رژیم را به مثابه چالشی بزرگ برای نتانیاهو که پایان کارش را رقم خواهد زد، دانست.
با این حال برخی بر این باورند که فشارهایی که نتانیاهو با آن دست و پنجه نرم می کند ممکن است که وی را به فکر ماجراجویی یا جنگ گسترده ضد غزه در واکنش به منتقدان بیاندازد به ویژه که تظاهرات در فلسطین اشغالی همچنان علیه نتانیاهو در جریان است.

گروههای مقاومت فلسطین در آمادگی کامل به سر می برند به ویژه که همه شواهد امکان روی آوردن نتانیاهو به رویارویی نظامی در غزه برای ساکت کردن منتقدان را بعید نمی داند. نتانیاهو برای فرار از شکست از هیچ اقدامی ابا نمی کند.

اما اینکه در سوریه دست به ماجراجویی بزند یا غزه موضوعی است که تحلیلگران احتمال دست زدن به تحرکات در سوریه را با توجه به اینکه اس ۳۰۰ در سوریه مستقر شده و روسها هم هرگونه تحرکی را به مثابه اقدام خصمانه تلقی می کنند، بعید به نظر می رد اما عملیات در غزه به مراتب آسانتر از حیث نظامی خواهد بود به ویژه که نتانیاهو در سخنان روز یکشنبه خود از عملیات نظامی مستمر گفت.
 

«فادی عبدالهادی» کارشناس فلسطینی در این باره به فلسطین الیوم گفت: «سخنان نتانیاهو حامل دو پیام یکی برای جبهه داخلی و دیگری برای ساکنان غزه است.
حرفهای نتانیاهو خطرناک است و شاید به مثابه آماده شدن برای جنگ ضد غزه باشد».

«عدنان ابو عامر» کارشناس دیگر فلسطینی نیز به فلسطین الیوم اعلام کرد: «سخنرانی نتانیاهو به مثابه سخنرانی جنگی است».

«احمد الطیبی« نماینده عرب کنیست نیز به این رسانه فلسطینی گفت: «بعید نیست که نتانیاهو برای بهبود اوضاع خود دست به حمله جدید به غزه بزند».

به هر حال با توجه به اینکه نتانیاهو از تکمیل نبرد گفته بعید نیست که دست به ماجراجویی جدید در غزه بزند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *