جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بازیگر معروف برای کودکان ۱۰ فیلم‌ می‌سازد

دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 653357
بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون، گفت:فعلا مجبور هستم فیلمهایی بسازم که پدر و مادرها هم از آنها خوششان بیاید و ترغیب شوند به سینما بیایند تا بچه ها را هم همراه خود به تماشای فیلم در سینما بیاورند، اما نمی خواهم در همین نقطه توقف کنم.
بازیگر معروف برای کودکان ۱۰ فیلم‌ می‌سازد
به گزارش جهان نيوز، "در دوره ای از تاریخ سینمای ایران مانند دهه شصت، به وفور فیلم هایی برای کودکان ساخته می شد و سینمای کودک داشتیم؛ بچه ها عادت کرده بودند سینما بروند و فیلم ببینند؛ " این گوشه ای از صحبت های سید جواد هاشمی بازیگر سینما و تلویزیون است.

سید جواد هاشمی بر خلاف سابقه بازیگری اش، مدتی است در عرصه سینمای کودک وارد شده است و می خواهد رویاهای خود را در این عرصه به منصه ظهور برساند. از او در مورد دلایل حضورش در این عرصه و برنامه های آتی اش پرسیدیم.

دلیل اصلی ورود شما به عرصه سینمای کودک چیست؟
هاشمی: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید یکسری حقایق را بازگو کنم. در یک دوره ای از تاریخ سینمای ایران مانند دهه شصت، به وفور فیلم هایی برای کودکان ساخته می شد و سینمای کودک داشتیم. بچه ها عادت کرده بودند سینما بروند و فیلم ببینند. اکنون 15 تا 20 سال است که این عادت از سر کودکان افتاده است. بچه ها اکنون در خارج از سینما فیلمهایی را می بینند که ربطی به فرهنگ و آداب و رسوم کشورمان ندارد. ما باید دوباره کودکان را با سینما آشتی دهیم. فیلم هایی بسازیم در خور و مناسب روحیه کودکان این مرز و بوم. هروقت بچه ها رو جدی بگیریم اتفاقهای خوبی برای ما پیش خواهد آمد.

من فعلا مجبور هستم فیلمهایی بسازم که پدر و مادرها هم از آنها خوششان بیاید و ترغیب شوند به سینما بیایند تا بچه ها را هم همراه خود به تماشای فیلم در سینما بیاورند. اما نمی خواهم در همین نقطه توقف کنم. تلاش من این است که در آینده فیلم هایی مختص کودکان بسازم. امیدوارم تا دو سال آینده بتوانم فیلمهایی را اکران کنم که دوباره آن عادتی که کودکان به دیدن فیلم ها در سینما داشتند برگردد و با سینما آشتی کنند. به عنوان مثال اکنون فیلمی را ساخته ام به نام تورنادو که مختص بچه هاست و سال آینده اکران خواهد شد.

آیا ساخت فیلمی که مورد توجه کودکان قرار بگیرد سخت نیست؟ بویژه که کودک امروز به لحاظ دسترسی به ابزار رسانه گزینه های زیادی در اختیار دارد
هاشمی:با توجه به تغییرات این زمانه نسبت به دهه شصت و حضور کودکان امروزی در عصر ارتباطات و همراهی آنها با فن آوری های روز، ساخت فیلمی که آنها را راضی نگه دارد کار سختی است. اکنون من فیلمی ساخته ام که تخیلات بچه ها را پرورش داده و تقویت کند. این فیلم مملو از خیال پردازی است. در تورنادو هم همین طور است. در این فیلم جلوه های ویژه و بصری ای ساخته شده هزینه های میلیاردی داشته است. به این دلیل که بتوانم رویاهای بچه ها را خلق کنم و آنها را در این زمینه راضی نگه دارم. تصور می کنم با این کار می توان با تولیدات دیگر کشورها رقابت کرد. هرچند که هزینه هایی که آنجا صورت می گیرد قابل مقایسه با امکانات و سرمایه های ما نیست.

تلاش من این است که بچه های این سرزمین را امیدوار کنم که برای آنها و نسل های تازه و نو، شرایط مناسبی را برای تامین خواسته های آنها بوجود خواهیم آورد. دوست دارم تا زنده ام حداقل 10 فیلم برای کودکان بسازم. امپراطوری میمون ها، شهر گربه ها، که بعد از تورنادو آماده می شود. از موضوعاتی است که ذهن مرا مشغول نموده است.

شما بدون اینکه منتظر بمانید تا ببینید که بازخورد فیلم های ساخته شده و بازگشت سرمایه چگونه خواهد بود، فیلم های دیگرتان را ساخته یا در حال ساخت دارید. به نظر می رسد، سناریوی بلند مدت را برای کودکان در نظر گرفته اید. آیا از کارتان مطمئن هستید؟
هاشمی:واقعیت این است که برای من فروش مهم نیست. برگشت سرمایه مهم نیست. در سختی فراوان با فروش اموالم مانند خانه و ماشین و امثال اینها با قصد برگشت حداقل سرمایه عزمم را جزم کردم. البته سرمایه گذارانی مثل آقایان وطن خواه و احمدی کمک کردند تا بتوانم این خواسته روحی و عقیده ای ام را جامه عمل بپوشانم. احساس می کنم امروز باید فیلم هایی برای بچه ها ساخت که خیلی جدی و همراه با جلوه های بصری ممتاز باشد. در پیشونی سفید این موضوع رعایت شده و شاید در سینمای ایران بی سابقه بوده است. شاید امروز بچه ها متوجه نشوند اما کاری می کنم که رویاها و تخیل های آنها به عینیت و واقعیت برسد.

چرا سرمایه گذاران برای ورود به عرصه فیلم های کودک تردید دارند؟
هاشمی:سینمای کودک مدتهاست با فروش خوبی روبرو نبوده است. سینمای کودک با کلاه قرمزی 3 و شهر موشهای 2 به حیات خودش نمی تواند ادامه نمی دهد. چون این فیلم ها نوستالوژی دهه شصتی هااست و بچه های امروزی چندان با آن رابطه برقرار نمی کنند. احساس می کنم پس از اکران این فیلم ها، به اندازه ای که بزرگترها رابطه برقرار کردند بچه ها رابطه برقرار نکردند. اما در کلاه قرمزی 1 و شهر موشهای 1 اینطور نبود و بچه ها خیلی با فضای فیلم رابطه برقرار کردند. در واقع کلاه قرمزی و شهر موشهایی که بعدا ساخته شد نوستالوژی بزرگترها را بیشتر در برداشت تا رابطه برقرار کردن با کودکان را. در فیلم پیشونی سفید سعی کرده ام که برای بزرگترها هم نوستالوژی باشد و جذاب و برای سلایق کودکان امروزی را هم در بربگیرد و آنها را راغب کند که سی دی را تهیه و تماشا کنند. امروز پیشونی سفید 1 را بچه هایی نگاه می کنند که اصلا در زمان ساخت فیلم به دنیا نیامده بودند. اگر این عادت را ببریم به سمتی که بچه ها را تشنه دیدن فیلمها در سینما کنیم آنوقت برنده خواهیم بود. من در تلاشم و از همکارانم درخواست می کنم که کاری کنیم تا کودکان دوباره به سمت فیلم هایی که سابقا برای این رده سنی تولید می شد و با استقبال خیلی خوبی هم روبرو میشد بروند.

به نظر می رسد با تلاش های شما بخصوص در پیشونی سفید، سرمایه گذاران برای ورود به ساخت فیلم های مناسب کودکان ترغیب شده اند؟
هاشمی:بله همینطور است. سرمایه گذاران پس از اکران پیشونی سفید و استقبالی که از آن شد، پیگیر ساخت قسمتهای بعدی آن شدند. من قصد نداشتم این فیلم را ادامه دهم و سناریواش در حال خاک خوردن بود. شش سال از ساخت فیلم یک گذشته بود. که دوستی مراجعه کرد و گفت که دخترم عاشق پیشونی سفید یک شده و به من گفت که قسمت دوم را بسازم. گفتم پول آنرا ندارم. ایشان 600 میلیون در حسابم واریز کرد و گفت نیمی از هزینه آن را متقبل می شوم. من هم باقی پول را جور کردم و پیشونی سفید 2 را ساختم. پس از آن پسر بچه ای به من زنگ زد و گفت که پدرم می خواهد سرمایه گذاری کند تا پیشونی سفید 2 را بسازید. گفتم در حال ساخت است.

گفت پس سه را بسازید. و من هم رویای ساخت این فیلم سه گانه را، جامه عمل پوشاندم. این چیزی نبود جز اینکه سرمایه گذاران با جان و دل وارد کار شدند. بدون اینکه انتظار داشته باشند که سرمایه آنها بازگردد. به همین دلیل است که من هم ترغیب شدم که تورنادو یک و دو را بسازم و اکنون دوست دارم که شهر موشها را هم کلید بزنم.


شرایط اکران در مشهد چگونه است؟
هاشمی:خیلی خوب است و من خوشحالم. مشهد از شهرهایی است که با بضاعت اندک گروه ما در تبلیغات، فیلم دارای فروش منطقی ای است. تازه اکران ما شروع شده و امیدوارم که اکران پیشونی سفید 2 آغاز تحول در سینمای کودک باشد. قول می دهم تا زنده هستم، تمام آبرو و سرمایه و اعتباری که در بین رفقایم دارم را خرج کنم تا بتوانم فیلم های خوبی برای آنها بسازم.

منبع:قدس آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *