جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۷

راهش نیست بگویی: «حجاب داشته باش و الا می‌روی جهنم!»

دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 653202
راهش نیست بگویی: «حجاب داشته باش و الا می‌روی جهنم!»
گروه فرهنگی جهان نيوز: علی(ع) می‌فرماید: «أَحْسَنُ الْآدَابِ مَا کَفَّکَ عَنِ الْمَحَارِمِ» (غررالحکم/3298) بهترین آداب، آن است که تو را کمک کند کار حرام انجام ندهی! آنهایی که می‌خواهند حجاب را در جامعه توسعه بدهند، به‌جای اینکه مستقیم و بی‌مقدمه سراغ مفهوم حجاب بروند، باید ببینند چه آدابی هست که اگر آن آداب در جامعه باشد، حجاب راحت می‌شود؟ این آداب را تقویت کنند. مثلاً در روابط خانوادگی یک آدابی هست که موجب تقویت حجاب می‌شود و اگر این آداب را-به‌عنوان یک عنصر از سبک‌زندگی- رعایت نکنیم، حجاب در جامعه درست نمی‌شود.

به‌عنوان نمونه: اگر مادرها در خانه به پدرها بی‌ادبی کنند، بد حرف بزنند، حرمت پدرها را بشکنند، دختری که در این خانه بزرگ شود، بعداً حجاب برایش سخت است! (یکی از ریشه‌هایش این است؛ البته ریشه‌های دیگری هم دارد) و اگر پدرها در خانه نسبت به مادرها، مهربان نباشند، پسرها در جامعه نسبت به دخترها بدرفتار می‌شوند. این مربوط به سبک‌زندگی است.

راهش این نیست که بگویی: «حجاب داشته باش و الا می‌روی به جهنم!» این نوعی زورگویی است! با سبک‌زندگی، داشتنِ حجاب را برایش آسان کن! و این دستور دین است. دستورهای دین، فقط دستورهای خاص شریعت نیست، بلکه توصیه‌هایی وجود دارد که رفتارها را در جامعه و خانواده تنظیم می‌کند؛ مثل لزوم احترام‌گذاشتن به بزرگ‌ترها. در روایت می‌فرماید: پیرهای خودتان را احترام بگذارید، آنها در خانواده یا قبیله مانند پیغمبر هستند و نقش پیغمبر را دارند. (روضه‌الواعظین/2/476) اگر این قسمت از سبک‌زندگی خودمان را درست نکنیم پس‌فردا ولایت‌مداری را هم نمی‌فهیم!

گزیده ای از سخنرانی استاد پناهیان در دهه اول محرم
هیات میثاق با شهدا 1397/06/25
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشكل جايي ديگه ادرس غلط دادن محتكرين خودرو ومسكن كجايي كارند
Iran, Islamic Republic of
دادش شما داريد مارو سرگرم ميكنيد كه اقا زاد ها كارشون راحت بشه
سروش
Iran, Islamic Republic of
احسنت، عجب تیتری انتخاب کردید، بنظرم واکس زدن کفش نیاز به توجه و دقت دارد وای به حال حجاب، تشویق به حجاب، بعضی ها واقعا اهمیت موضوع را نمی دانند، فقط نیت خیر دارد، خیلی مهم است چطور خیلی ها جذب آقا شده اند، حتی بی اعتقادها هم احترامش را نگه می دارند، بعضی ها فکر می کنند برای تشویق به حجاب تا طرف را دیدی بروی سراغ حدیث گفتن از بهشت و جهنم گفتن.
Iran, Islamic Republic of
مشکل سبک زندگی غربی است که در جوانان رسوخ کرده. فقط حجاب نیست. حتی خوردن و خوابیدن و راه رفتن و حرف زدن و معاشرت ها هم سبک زندگی غربی شده.
سبک زندگی غربی بر اساس مصرف است. مصرف پول میخواهد. پول هم نداشته باشی سطح توقعات و اعتراضات بالا میره.
Romania
...
محسن
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد
Iran, Islamic Republic of
....