جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ساخت نخستین فیلم از زندگینامه ۱۶ شهید

يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 653058
خان طومان؛ نخستین فیلم داستانی کشور است که همزمان زندگی اجتماعی و فرهنگی ۱۶ شهید را نشان می‌دهد
ساخت نخستین فیلم از زندگینامه ۱۶ شهید
به گزارش جهان نيوز،‌ ظهر امروز سومین جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با موضوع ساخت فیلم شهدای خان‌طومان و اردوی راهیان نور بسیج دانش‌آموزی در استانداری مازندران برگزار شد.

*خان‌طومان؛ بلندترین اثر هنری با موضوع ایثار و شهادت 
کارگردان فیلم خان‌طومان گفت: کلید پیش تولید فیلم داستانی خان‌طومان که ساختش کار سختی به نسبت مستندسازی است که از شهریور ماه سال ۹۵ آغاز شده و پس از دو سال تحریر و نگارش فیلم نامه‌اش آماده شده است.

رضا راعی گفت: مهرماه امسال مجوز ساخت و تولیدش توسط اداره فرهنگ و ارشاد استان مازندران صادر شده است.

وی افزود: همزمان با صدور مجوز فراخوان در شبکه مجازی صورت گرفت که بیش از هزار بازیگر در خواست همکاری داده و از این بین بیش از ۷۰ بازیگر انتخاب شدند که ۱۶ نفر شبیه شهدای مدافع حرم و بقیه شبیه خانواده آنها انتخاب شدند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: این فیلم، نخستین فیلم داستانی کشور است که همزمان زندگی اجتماعی و فرهنگی ۱۶ شهید را نشان می‌دهد، زمان بخش فیلم مدت ۷۰ دقیقه بوده که 5 دقیقه مربوط به زمان اعزام و پنج دقیقه پایانی فیلم از نحوه شهادت آنها که از صدای زنده بیسیم‌شان پخش می‌شود خواهد بود.

راعی یادآور شد: فیلم‌برداری فیلم در 13 شهرستان، 11 بخش و سه روستا خواهد بود، اکران آن به‌صورت سینمایی در سینما و سالن‌های فرهنگی استان خواهد بود.
وی تصریح کرد: فیلم خان‌طومان بلندترین اثر هنری با موضوع ایثار و شهادت است که بیش از 100 هنرمند مازندرانی در تولید،بازیگری،موسیقی و متن آن هنرنمایی خواهند داشت که خوانند فیلم حامد زمانی است.

این کارگردان از مدیران ارشد مازندران خواستار همکاری و یاری در برگزاری این اثر فاخر شد.
*پرداختن به موضوع سند راهیان نور امر مهمی است
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در ادامه بیان کرد: خوشبختانه سند راهبردی راهیان نور که سندی است به تایید سه قوه و مقام رهبری رسید و پس از آن به استانداری تقدیم شد و قرار شد که هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکرد دستگاه‌ها در این مورد ارائه شود، همچنین وظایف همه دستگاه ها در این سند مشخص شده و دستگاه‌ها باید این سند را اجرایی کنند.

عبدالله ملکی گفت: امروز پرداختن به موضوع سند راهیان نور امر مهمی است و آغاز اعزام راهیان نور دانش‌آموزی با همکاری سپاه کربلا و آموزش و پرورش به‌صورت حساس با دغدغه این که هیچ مشکلی برای اعزامیان ایجاد نشود، در حال اجرا است.

وی افزود: هماهنگی سازمان اردویی سپاه که در موزه دفاع مقدس مستقر شده با ستاد مرکزی راهیان نور استان اقدامات اجرایی خوبی است، همچنین نمایشگاه‌های نمادین ایجاد شده که در این زمینه نزدیک به ۲۶۰ میلیون تومان تا به حال هزینه کردیم و برآورد کردیم با صرف ۱۰۰ میلیون تومان دیگر پروژه‌ها تکمیل می‌شود در این خصوص امیدواریم دستگاه‌ها به کمک ما بیایند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اعلام اینکه مازندران در خان‌طومان ۱۶ شهید مدافع حرم تقدیم انقلاب کرد که شهدا مقاومت شدیدی در مقابل تکفیری‌ها داشتند، تصریح کرد: فیلم شهدا در حال حاضر با کمک اداره فرهنگ و ارشاد متقبل هزینه ۲۰ میلیون تومانی شد ولی با برآورد ۱۷۰ میلیون تومانی باید ساخته شود، اینکه شهیدان گرانقدر با چه دلیلی از مازندران سرسبز به کنار دریای مدیترانه سفر کردند تا با خصم درون بجنگند، اینکه این هجرت با چه دلیلی اتفاق افتاده است، رشادت و دلیری شان در این فیلم به نمایش گذاشته می‌شود که این امر مستلزم صرف هزینه و اعتبار دارد که بخشی از این هزینه‌ها مستقیم و بخشی دیگر غیرمستقیم است.

*تغییرات جزیی در اردوی راهیان نور امسال
معاون اجرایی سپاه کربلای مازندران نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: مازندران هر ساله در بحث ارودی راهیان نور به خوبی درخشید به طوری که با افتخار هر ساله حدود ۵۰ هزار نفر اعزامی داشتیم در بخش دانش‌آموزی در سال گذشته مازندران جز پنج استان برتر بود، البته به دلیل مشکلات اقتصادی با اندکی ریزش مواجه شدیم.

عسگر مجیدی افزود: توان ما این است که در سال جدید ۱۰ هزار نفر اعزامی راهیان نور داشته باشیم، آغاز اعزام از ۲۵ آبان سال جاری بود که از صبح امروز اعزام شروع شده که در مرحله نخست اعزام خواهران دانش‌آموز و در مرحله بعد در بهمن ماه اعزام دانش‌آموزان برادر را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه تغییرات جزیی در اردوی راهیان نور امسال داریم، اظهار کرد: تعداد روزهای اقامت در سال جاری کاهش پیدا کرد امسال در مدت چهار روز در خدمت دانش‌آموزان هستیم که این امر به جهت بهبود کیفیت اتفاق افتاد.

معاون اجرایی سپاه کربلای مازندران بیان کرد: بسته فرهنگی زندگی‌نامه شهیده (زینب کمایی) که زندگی رمان مانندی دارد، در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

مجیدی خاطرنشان کرد: سند راهبردی راهیان نور مطرح شد و این برنامه به عنوان یک سند ملی قلمداد شد و در آن وظایف دستگاه‌ها مشخص شد، اداره آموزش و پرورش با حداقل بضاعتی که دارد در بحث تعامل و همکاری سنگ تمام گذاشت.

وی با بیان اینکه در بحث تامین این هزینه‌ها مشکل داریم، تصریح کرد: همچنین تحقق این سند ملی از سازمان برنامه بودجه در خواست توجه داریم و از دانشگاه علوم پزشکی درخواست حضور در اردوگاه‌ها و کمک به لحاظ بهداشت و درمان را داریم.
معاون اجرایی سپاه کربلای مازندران یادآور شد: در بحث حمل و نقل هم در خواست کمک‌ از سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها داریم همچنین از اداره صنعت و معدن و تجارت انتظار می‌رود در بحث تغذیه اردوگاه کمک کند تا سرانه هر نفر به لحاظ ریالی کمتر شود.

*روایان راهیان نور توانمند باشند
مدیرکل امور بانوان و خانواده استاندار مازندران در ادامه این جلسه اظهار کرد: اعزام جوانان و نوجوانان به راهیان نور با تلاش اینکه کسانی که به اردوی راهیان نور می‌روند حفظ بمانند صورت گرفته اگر خدای ناکرده کمترین سهل‌انگاری در این زمینه صورت گیرد، راهیان نور زیر سوال می‌رود و دست‌مایه یک سری صحبت‌های حاشیه‌ای می‌شود که لازم است تمهیداتی در زمینه حفظ جان و ترددشان صورت گیرد.

سمیه طوسی افزود: بحث یادواره‌های اردوهای زیارتی با مناسبت‌های مذهبی باید با حضور جوانان که از خلآ هویتی رنج می‌برند همراه باشد.

وی اضافه کرد: در بخش بسته‌های فرهنگی در اردو نکته قابل تأمل این است که در این چهار روز راویانی که در این زمینه صحبت می‌کنند توانمند باشند، ما باید در این رابطه تلاش کرده تا حداکثر بهره‌برداری را در بخش هویت‌بخشی و حافظه جمعی غنی شوند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استاندار مازندران یادآور شد: این سفرها به گونه‌ای است که باید دستاوردی داشته باشیم جوانان فطرت پاکی دارند که اگر ما جذب‌شان نکنیم کسانی هستند که با برنامه‌ریزی‌های بهتر جذبشان خواهد کرد.
 
*مازندران در حماسه مقاومت درخشید
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران در این جلسه اظهار کرد: در زمینه تحقق اهداف شهدا و مقام معظم رهبری، خرسند هستیم که برنامه ساخت فیلم شهدای مازندرانی خان‌طومان که کار سخت و طاقت‌فرسایی است را داریم، انتظار داریم با کمک فرمانداران شهرستان‌هایی که شهیدان مدافع حرم خان‌طومان اقامت داشتند، بتوانیم دین خود را به شهدا ادا کنیم.

عیسی قاسمی‌طوسی افزود: مازندران در حماسه مقاومت درخشید و باید به نسل‌های آینده معرفی شود.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *