سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

چاووش اوغلو دو اختلاف مهم آمریکا و ترکیه را اعلام کرد

يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 652973
وزیر خارجه ترکیه گفت: سازمان اف بی آی اخیراً تحقیقات علیه تخلفات عامل کودتای خونین ۱۵ جولای را در آمریکا آغاز کرده است.
چاووش اوغلو دو اختلاف مهم آمریکا و ترکیه را اعلام کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم٬ مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که به منظور حضور در نشست سازمان ملل به آمریکا سفر کرده٬ دیشب در نیویورک و در کنسولگری کشورش در این شهر با خبرنگاران گفت‌وگو و اعلام کرد: همه  تصور می‌کنند که اصلی‌ترین تنش در روابط واشنگتن و آنکارا مسئله زندانی شدن کشیش آندره برانسون بوده است، اما چنین چیزی واقعیت ندارد و دلایل اصلی مشکلات و اختلافات ما دو مسئله دیگر است.

چاووش اوغلو در ادامه افزود: اولین اختلاف نظر جدی بین ما و آمریکایی‌ها این است که آنها در شمال سوریه از نهادهای اقماری گروه تروریستی پ ک ک یعنی PYD و شاخه نظامی آن YPG حمایت می‌کنند. حمایت تسلیحاتی آمریکا از این گروه از نظر ما به روشنی به معنی حمایت از تروریسم است و چنین چیزی را به معنی تهدید امنیت ملی ترکیه تلقی می‌کنیم و از آمریکا انتظار داریم به عنوان یک متفق دست از این کارها بردارد. این منطقی نیست که ما در شهر منبج همکاری نظامی و امنیتی داشته باشیم اما از دیگر سو در شرق فرات٬ آمریکا از دشمنان تروریست‌ ما حمایت کند. چنین چیزی به روابط ما به شکل جدی لطمه می‌زند.

 وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه افزود: دومین اختلاف مهم بین ما و آمریکایی‌ها این است که ما بارها اعلام کرده‌ایم فتح الله گولن و شبکه تروریستی او دشمن ترکیه هستند و با انجام کودتا قصد داشتند ساختار سیاسی کشور ما را نابود کنند و امنیت کشور و مردم را به خطر انداختند. اما متاسفانه آمریکایی‌ها حاضر نشدند او را به ترکیه تحویل دهند و این گروه تروریستی هنوز هم در آمریکا فعالیت می‌کند.

چاووش اوغلو ادامه داد: اگرچه اف بی آی بررسی‌های اطلاعاتی و پلیسی خود را برای کشف اقدامات مشکوک گروه گولن در آمریکا آغاز کرده، اما از نظر ما با اطلاعات و پرونده‌هایی که برای واشنگتن فرستاده‌ایم جای شک و شبهه‌ای باقی نمانده که آمریکا هر چه زودتر باید این گروه را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند.

وی همچنین در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: تصمیمات یک طرفه آمریکا و جنگ اقتصادی این کشور تنها بر ایران تاثیر نگذاشته، بلکه حتی کشورهایی همچون ژاپن و ما را نیز در بر گرفته است. من در روزهای اخیر در ژاپن بودم و به همین خاطر از این کشور مثال آوردم و چرا باید آمریکا به شکل یک طرفه دست به تحریم و جنگ اقتصادی بزند؟

چنین چیزی به ضرر جهان و به ضرر منطقه است. ما از همان آغاز صادقانه اعلام کردیم که مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم. اگر چه در برخی مسائل ترکیه را مستثنی کرده‌اند. اما ترکیه کشوری نیست که فقط به فکر خود باشد و از این لحاظ ما با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به شکل قاطعانه مخالف هستیم. وزیر امور خارجه ترکیه در پایان افزود: در روز سه شنبه در دیدار با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به شکل مفصل روابط آمریکا و ترکیه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *