سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

دولت با تغییر نرخ ارز، کسری بودجه خود را می‌پوشاند

يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 652951
استاد دانشگاه علامه با بیان اینکه دولت نقش مهمی در بالا بردن نرخ ارز داشت، گفت: صحبت‌های رئیس جمهور مؤید همین موضوع است و نیازی نیست که اقتصاددانان در مورد کاهش ارزش پول ملی اظهارنظر کنند.
دولت با تغییر نرخ ارز، کسری بودجه خود را می‌پوشاند
به گزارش جهان نيوز، ابوالقاسم استاد دانشگاه علامه در پاسخ به این سئوال که دلیل کاهش ارزش پول ملی چیست و چه راهکارهایی برای بالا بردن ارزش پول ملی می‌توان اندیشید، گفت: در سیاست‌های اقتصاد آزاد برای چالش‌هایی مثل تورم و رکود که در اقتصاد ما وجود دارد، دو ابزار به کار گرفته می‌شود.
 
*افرادی مثل نیلی و نهاوندیان سیاست‌های اقتصاد لیبرالیسم را اجرا کردند
وی افزود:یکی از این ابزارها در این اقتصادهای آزاد، سود بانکی(سیاست پولی) و دیگری نرخ مالیات (سیاست مالی) است. زمانی که دولت فعلی 5 سال پیش کار خود را آغاز کرد، افرادی مثل نیلی و نهاوندیان سیاست‌های اقتصادی لیبرالیسم را اجرا کردند، بنابراین در همان شروع کار یک تفاوت آشکاری با اقتصاد مقاومتی پیدا شد.

*دولت اعتقادی به اقتصاد مقاومتی نداشت
حکیمی پور ادامه داد: یعنی عملاً دولت اعتقادی به اقتصاد مقاومتی نداشت و با اینکه شخص جهانگیری رئیس کمیسیون اقتصاد مقاومتی بود و جدیداً نیز اعلام کرد، کاره‌ای نیست، یک تضاد آشکار بود. وقتی در اقتصاد آزاد این دو سیاست‌ یعنی سیاست نرخ سود تسهیلات بانکی و یا سود بانکی و نرخ مالیات عملاً با شکست مواجه شود، یعنی وارد فشارهای اقتصادی زیادی خواهید شد.

وی گفت: از جمله یکی از این فشارها کاهش ارزش پول ملی است، البته برخی از کشورها به صورت کنترلی برای اینکه صادرات کالاهای خود را افزایش دهند، به صورت مقطعی ارزش پول ملی خود را مثل کشور چین کاهش می‌دهند. 

وی افزود: اقتصاد آزاد یا نئولیبرالیسم که نئوکینزی هم به آن گفته می‌شود، باز هم کنترلی در آنها وجود دارد و این گونه نیست که اقتصاد آزاد به صورت لجام گسیخته حرکت کند، اما در کشور ما وقتی سقوط ارزش ریال رخ می‌دهد، یک مؤلفه اساسی آن رشد نقدینگی بوده است.

وی ادامه داد: دولت احمدی‌نژاد که بر سر کارآمد، نقدینگی 70 هزار میلیارد تومان بود و وقتی بعد از 8 سال رفت، این رقم از 70 هزار میلیارد تومان به 430 هزار میلیارد تومان رسید، اما در طول 5 سال اخیر رشد چند صد درصدی داشتیم که در پایان مرداد ماه و اوایل شهریور به یک میلیون و 650 هزار میلیارد تومان رسید و یک رشد چند صد درصدی پیدا کرد. 

*تغییرات نرخ ارز در اختیار دولت بوده
وی با اشاره به اینکه آن دو سیاست اثرات تورمی ویرانگری در سایر بخش‌های اقتصاد کشور می‌گذارد، اضافه کرد: مورد دیگر این است که نیازی به  پاسخ اقتصاددانان نیست، وقتی رئیس جمهور می‌گوید که نرخ ارز را در بازار کنترل کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات نرخ ارز در اختیار دولت بوده است.
 
وقتی رئیس جمهور می‌گوید که نرخ ارز را در بازار کنترل کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات نرخ ارز در اختیار دولت بوده است.
 
* دولت با تغییرات نرخ ارز قصد داشته است که کسری بودجه و نابه سامانی‌هایی که در موسسات مالی رخ داد را پوشش دهد
حکیمی‌پور گفت: دولت با تغییرات نرخ ارز قصد داشته است که کسری بودجه خود را بپوشاند و نابسامانی‌هایی که در سیاست‌های موسسات مالی و پولی پیش آمد را تا حدی با این موضوع بپوشاند.

*ترجیح منافع حزبی بر منافع عمومی بزرگترین خیانتی است که دولت می‌تواند بر سر مردم خود بیاورد
استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: این بزرگترین خیانتی است که دولت می‌توانست بر سر مردم خود در آورد، یعنی منافع حزبی را برای منافع عمومی جامعه ترجیح دادند.

وی گفت: هر هفته رئیس جمهور آمریکا روزهای یکشنبه و قبل از مراجعه مردم به کلیسا، ساعت 6:30 تا 7:30 صبح با مردم در مورد اقتصاد جامعه صحبت می‌کند، من متأسفم که دولت آقای روحانی با وجود این کاهش ارزش پول ملی و این تورم لجام گسیخته و این کاهش رشد تولید ناخالص ملی، از صحبت کردن با مردم دریغ می‌کند.
 
هر هفته رئیس جمهور آمریکا روزهای یکشنبه و قبل از رفتن مردم به کلیسا ساعت 6:30 تا 7:30 صبح با مردم در مورد اقتصاد جامعه صحبت می‌کند من متأسفم که دولت آقای روحانی با وجود این کاهش ارزش پول ملی و این تورم لجام گسیخته و این کاهش رشد تولید ناخالص ملی از صحبت کردن با مردم دریغ می‌کند.
 
*یارانه ۴۵ هزار تومانی ارزش ۵۵۰۰ تومان پیدا کرده
وی خاطر نشان کرد: وقتی سقوط ارزش پول ملی را متوجه می‌شویم که در سال 88 دولت احمدی‌نژاد یارانه را به 45 هزار و 500 تومان رساند و طیب‌نیا وزیر اقتصاد اعلام کرد، عارضه بزرگی بوده، اما آن 45 هزار و 500 تومان در 9 سال گذشته، همین الان بر اساس تورم حدود 5500 تومان ارزش قدرت خرید دارد.

حکیمی‌پور در پاسخ به این سؤال که در یک سال گذشته تغییرات نرخ ارز دست دولت بوده است، گفت: با قاطعیت می‌گویم که دولت این تغییرات نرخ ارز را ایجاد کرد تا علاوه بر جبران کسری بودجه خود، به جبران بدهی خود اقدام کند، مشهور است که چون مؤسسات مالی و پولی 13 هزار میلیارد تومان تزریق منابع از سوی بانک مرکزی داشتند، این کار باعث شد تسهیلات به بخش‌های تولیدی کاهش یابد و این 13 هزار میلیارد تومان کمکی به مؤسسات مالی و پولی بوده که ورشکسته شده بودند. بنابراین دولت از این طریق می‌خواسته با افزایش نرخ ارز، آن را جبران کند.

وی گفت: صحبت‌های رئیس جمهور مؤید همین موضوع است و نیازی نیست که اقتصاددانان در مورد کاهش ارزش پول ملی اظهارنظر کند، چرا که وقتی رئیس جمهور می‌گوید، اگر ما اراده کنیم، نرخ ارز را کاهش می دهیم، یعنی تغییرات دست دولت است.

*کمک دولت به مؤسسات مالی و پولی از جیب مردم
حکیمی پور در پاسخ به این سؤال که پس کمک دولت به مؤسسات مالی و پولی از جیب مردم بوده است، گفت: دقیقاً همین‌طور است و کاهش ارزش پول ملی با بالا رفتن نرخ ارز بزرگترین خیانت به مردم است.

این کارشناس اقتصادی افزود: حتی می‌توانم بگویم که دولت رجایی و قبلی او دستاورد داشت، اما دولت یازدهم و دوازدهم با همه وزرای خود که ناکارآمد بودند، هیچ دستاوردی نداشته است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شد، دولت احمدی‌نژاد تورم را از 38 درصد به زیر 10 درصد رساند، یک بازی با ارقام بوده است، این کاهش تقاضای عمومی جامعه بوده است، نه تئوری‌های اجرا شده از سوی دولت چرا که در اقتصاد آزاد نمی‌توانید، بودجه انبساطی داشته باشید، اما سیاست‌های تسهیلاتی سیستم بانکی انقباضی باشد.

وی افزود: سؤالم از دکتر نیلی این بود که چه طور می‌توانید این دو موضوع را تلفیق کنید، چرا که در هیچ اقتصاد آزادی حتی نیوکینزیها هم این جواب نمی‌دهد.

*راهکارهای تقویت ارزش پول ملی
حکیمی پور در پاسخ به این سؤال که در این برهه چه راهکارهایی می‌توان برای تقویت ارزش پولی ملی به کار گرفت، گفت: اول اینکه باید سیاست اقتصادی دولت، عدالت محور باشد و دوم اینکه برنامه استراتژیک داشته باشد، هر چند این دو برنامه مربوط به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است، اما متأسفانه 5 سال است که دولت هیچ برنامه‌ای ندارد.

وی افزود: در برنامه عدالت محور اولاً که برای رشد نقدینگی باید برنامه داشته باشند، چرا که نقدینگی در جهت برنامه‌ریزی برای تولید نیست، چون که سودآور نیست، بنابراین این رشد نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد خواهد رفت، چرا که سودآوری بالا و مالیات‌گریزی هم دارد.

وی ادامه داد: در حالی که کشورهای توسعه یافته اتفاقاً در بخش‌های غیرمولد مالیات‌های سنگینی وضع می‌کنند و نقدینگی به سمت بخش‌های مولد می‌رود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: یک مسأله‌ای که وزیر اقتصاد عنوان کرده بود، این بود که 40 درصد اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهند، در حالی که در آمریکا اگر مالیات ندهید، حق رأی دادن هم ندارید. 

حکیمی‌پور در مورد برنامه استراتژیک نیز گفت: قرار بر این بود که در سال 1404 از لحاظ اقتصادی مقام اول منطقه را داشته باشیم، یعنی میان 22 کشور منطقه مقام اول را داشته باشیم، باید برنامه‌ای بدهیم که چگونه می‌خواهیم به آن برنامه برسیم. در شرایط فعلی با این رشد منفی تولید ناخالص ملی بعید است،به آن رتبه برسیم. 

وی افزود:پس وقتی می‌گوییم عدالت‌محور یعنی کلیه منابع کشور به بخش‌های محروم کشور برود. متأسفانه دولت فعلی به کلانشهرها خوب رسیدگی می‌کند، اما در برخی مناطق مثل کهگیلویه و بویراحمد مردم 24 ساعت برق ندارند.
 
بیکاری در برخی نقاط کشور بیش از 45 درصد است، پس اگر رئیس جمهور ساعت 12 شب به جنوب تهران (مثل شوش و مولوی) نگاهی کند و ساعت یک شب به پل میرداماد سری بزند، من مطمئن هستم (به خاطر اختلاف طبقاتی مردم و بیکاری) از رئیس جمهور بودن خود پشیمان خواهد شد.
 
به گفته وی، پس وقتی می‌گوییم عدالت، یعنی عدالت به همه مناطق کشور و به طرف تمام بخش‌های محروم کشور برود.

وی ادامه داد: بیکاری در برخی نقاط کشور بیش از 45 درصد است، پس اگر رئیس جمهور ساعت 12 شب به جنوب تهران (مثل شوش و مولوی) نگاهی کند و ساعت یک شب به پل میرداماد سری بزند، من مطمئن هستم(به خاطر اختلاف طبقاتی مردم) از رئیس جمهور بودن خود پشیمان خواهد شد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *