جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
سناتور رند پال:

اجازه نمی‌دهند جنگ یمن در سنا مطرح شود/ مقابله با عربستان مهم‌تر از ایران است

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب: 652831
«رند پال» سناتور ایالت کنتاکی در صحن این نهاد قانونگذاری ضمن تاکید بر لزوم شدت عمل واشنگتن در قبال ریاض گفته که «شر عربستان سعودی برای آمریکا از شر ایران بیشتر است».
سناتور آمریکایی: مقابله با عربستان مهم‌تر از ایران است
به گزارش جهان نيوز، سناتور ایالت کنتاکی در مجلس سنای آمریکا در صحن این مجلس، عربستان سعودی را به تامین مالی «تروریست‌های سُنی» در سراسر جهان و صرف میلیاردها دلار برای آموزش نفرت از مسیحیان و یهودیان متهم کرده است. 

«رند پال» سناتور آمریکایی روز پنجشنبه پیش از رای‌گیری درباره قطعنامه پیشنهادی او برای «قطع فروش سلاح به بحرین» در صحن سنا توضیحاتی درباره هدف از ارائه این قطعنامه ارائه داد و گفت که به او اجازه داده نشده درباره توقف فروش سلاح به عربستان سعودی و لزوم توقف دخالت آمریکا در جنگ یمن طرح و قطعنامه‌ای پیشنهاد بدهد.

قطعنامه او درباره توقف فروش سلاح به بحرین با رای مخالف ۷۷ قانونگذار این مجلس  راه به جایی نبرد. وی پیشتر اعلام کرده بود که هدف از این قطعنامه، جلوگیری از فروش سلاح به بحرین به عنوان یکی از کشورهای ائتلاف متجاوز به یمن است.

سناتور مردم ایالت «کنتاکی» از اینکه کنگره در دهه‌های متوالی اجازه داده‌ اختیار قوه قانونگذاری در اعلام جنگ به دست قوه مجریه بیافتد و کنگره کاری در جهت توقف دخالت‌های روسای جمهور در این اختیار قانون اساسی و همچنین مسائل سیاست خارجی انجام ندهند، به شدت انتقاد کرده است.

رند پال در این سخنرانی عربستان سعودی را «دشمن آمریکا» خواند و بر لزوم توقف دخالت‌های واشنگتن در جنگ یمن و فروش سلاح به ائتلاف متجاوز تاکید کرده است.

این قانونگذار آمریکایی همچنین به این استدلال در آمریکا مبنی بر اینکه «ما برای مقابله با ایران به عربستان سعودی نیاز داریم»، پرداخته و آن را نادرست خوانده است.

پال از یکی از همکارانش در سنای آمریکا هم نقل و قولی کرد که در آن این قانونگذار، ولی‌عهد عربستان سعودی را «قاتل و آدمکش» خوانده است.

او در صحن سنا گفت: «دیروز یک سناتور موقع ناهار بلند شد و گفت ما می‌دانیم که او (محمد بن سلمان) فردی دموکرات نیست و اعتقادی به حکومت مبتنی بر نمایندگی ندارد و اینکه او آدم‌کش است و آنها در عربستان سعودی افراد را دار می‌زنند اما ما به عربستان سعودی در تقابل با ایران نیاز داریم، اگر ایران کل دنیا را بگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد و ما باید در تک تک نبردها در خاورمیانه با ایران بجنگیم».

پال ادامه داد: «اما می‌دانید که موضوع چیست باید سوال کرد که چه کسی شیطانی‌تر است؟ ایران یا پادشاهی عربستان سعودی؟ اگر شما به صورت واقعی به این موضوع نگاه کنید، این عربستان سعودی بوده که ۱۰۰ میلیارد دلار صرف آموزش نفرت از مسیحیان، هندوها و یهودیان در سراسر جهان کرده است و آنها ده‌ها هزار مدرسه (برای تعلیم آموزه‌هایشان) تاسیس کرده‌اند، شبکه حقانی که سربازان ما را در افغانستان کشته است با پول‌هایی که سعودی‌ها در اختیارشان قرار داده‌اند تامین مالی شده‌ است، طالبان از سعودی‌ها پول گرفته‌اند، گزارشی منتشر شده  مبنی بر اینکه که یک سعودی عضو خانواده سلطنتی ۲۶۷ میلیون دلار چک به طالبان داده بود. خوب ما باید با این افراد بجنگیم نه اینکه به آنها پول بدهیم و نباید به دشمنان پول بدهیم».

سناتور جمهوری‌خواه ادامه داد: «این فقط روایت یک طرف (جمهوری‌خواه) نیست و طرف مقابل (حزب دموکرات) هم این موضوع را تاکید کرده است، فقط جمهوری‌خواهان نیستند که این موضوع را می‌گویند، هیلاری کلینتون در یک سندی که فاش شد، گفته که "عربستان سعودی یک نیروی مهم در زمینه تامین مالی تروریست‌های سُنی در سراسر جهان است"».
 
هیلاری کلینتون و ملک سلمان
 
این قانونگذار عضو کمیته روابط خارجی سنا با انتقاد از بازداشت‌های مخالفان و کشتن افراد زیر سن قانونی در عربستان سعودی، به مواضع کسانی که در آمریکا می‌گویند ریاض متحد و دوست واشنگتن است تاخت.

وی گفت: «در عربستان سعودی در حال حاضر سه هزار نفر زندانی هستند که حتی محاکمه هم نشده‌اند و تقریبا هزار نفر هستند که حدود سه سال بدون محاکمه شدن در زندان به سر می‌برند، هزار نفر سه سال بدون محاکمه در زندان هستند و ما همچنان می‌گوییم که آنها مخالف ایران هستند. چه کسی بدتر است، ایران یا عربستان سعودی؟ شاید هیچ کدام از آنها خوب نیستند. آیا شما می‌خواهید پسرتان را به جنگ در کنار نیروهای سپاه پاسداران ایران بفرستید؟ البته که نه نمی‌خواهید. آیا شما می‌خواهید پسر و دخترتان را به جنگ برای پادشاه سعودی که افراد را به دار می‌کشد؟ نه نمی‌خواهید. شاید ما مجبور نیستیم که (بین ایران و عربستان سعودی) طرف یکی را بگیریم، این جنگ هزار ساله سنی و شیعه است و بگذارید خودشان این جنگ را انجام دهند. دلیل ندارد که ما پسران و دخترانمان را به جنگ در خاورمیانه بفرستیم، بعضی افراد می‌گویند که این کار برای نفت است البته این از نظر من توهین آمیز است که ما چنین کارهایی را برای نفت و منافع آن انجام دهیم اما ما اکنون به نفت آنها وابسته نیستیم، مستقل هستیم و ما نفت صادر می‌کنیم و به نفت عربستان سعودی نیاز نداریم».

پال ادامه داد: «افرادی می‌گویند که ما باید آنها را داشته باشیم وگرنه ایران بر کل دنیا مسلط خواهد شد اما این عربستان سعودی و شرکای ائتلافش هشت برابر ایران صرف هزینه‌های نظامی می‌کنند، می‌دانید هر وقت که ما یک دلار سلاح به عربستان سعودی می‌فرستیم چه می‌شود، ایران از روسیه برای تجهیزات نظامی درخواست می‌دهد در نتیجه این یک مسابقه تسلیحاتی است که توسط دو قدرت بزرگ خارجی در آن دمیده می‌شود و ما حالا شاهد جنگ‌های نیابتی در منطقه هستیم اما اگر خودتان را به حماقت بزنید و بگویید که عربستان سعودی طرف خوب و ایران طرف بد ماجرا است باید به میلیاردها دلار پولی که عربستان سعودی برای آموزش نفرت از مسیحیت، هندوها و یهودیت هزینه کرده، توجه کند. برخی می‌گویند که ما هم از عربستان سعودی پول‌های کلان درآورده و مشاغل ایجاد کردیم، اما اگر من باشم حاضر نیستم که حتی یک شغل هم با فروش سلاح به دشمنانمان ایجاد کنم، اگر قرار باشد که ما به دشمنانمان سلاح بدهیم، من اصلا هیچ اهمیتی به ایجاد شغل نمی‌دهم. تسلیحات آمریکا به مردم آمریکا تعلق دارد و تسلیحات باید به عنوان دارایی‌های ملی در نظر گرفته شودند، ما به روسیه و چین سلاح نمی‌فروشیم و ما باید به سعودی‌ها که در حال آموزش نفرت از مسیحیان هستند هم سلاح بفروشیم».
 
ترامپ و ملک سلمان
 
قانونگذار آمریکایی که از مخالفان سرسخت مواضع این کشور در قبال جنگ یمن و حمایت از ائتلاف متجاوز بوده، در این سخنرانی باز هم مخالفتش را تکرار کرده است.

او به همکارانش در سنا گفت: «حتی آنهایی که حامی جنگ(یمن) بوده‌اند حالا دارند اذعان می‌کنند که هیچ راه حل نظامی وجود ندارد، اخیرا وزیر خارجه (مایک) پامپئو گفت که یمن راه حل نظامی ندارد و باید بمباران‌ها متوقف شود، ژنرال (جیمز) متیس (وزیر دفاع) هم همین را گفت اما آنها (ائتلاف عربستان و امارات) پیام ما را دریافت نکرده‌اند، ما داریم به آنها می‌گوییم که هیچ راه حل نظامی وجود ندارد و ما به آنها می‌گوییم که بمباران و حملات به مراکز غیرنظامی را متوقف کنند اما همچنان دارند این مناطق را بمباران می‌کنند. چند هفته قبل وزیر خارجه پامپئو به آنها گفته که  این حملات را متوقف کنند اما آنها دو هزار بمب روی الحدیده ریختند، سعودی‌ها در حال دریافت پیام ما نیستند، بحرینی‌ها هم بخشی از ائتلاف سعودی هستند، بیایید به آنها پیامی بفرستیم، من نمی‌گویم که آنها را تحریم کنیم یا دیگر آنها را متحد خود ندانیم و از خود دور کنیم یا روابطمان را با بحرینی ها پایان بدهیم، بلکه می‌گویم که همین یک بار به آنها سلاح ندهیم. به نظر شما آیا آنها پیام را دریافت خواهند کرد؟ ببینید این یک پیغام از روی قدرت است. خیلی ها درباره این صحبت می‌کنند که ما باید صلح را از طریق قدرت و ارتشی قوی به دست آوریم اما می‌دانید موضوع چیست؟ ما باید سیاست خارجی قدرتمندی هم داشته باشیم و نباید توسط یک مشت دیکتاتور در خاورمیانه به عقب رانده شویم، ما نباید با فروش سلاح به جنگی که در آن هزاران غیرنظامی کشته می‌شوند، ارزش‌هایمان را کنار بزنیم. ۱۷ میلیون نفر از جمعیت یمن در معرض گرسنگی هستند، شهری که ۸۰ درصد کمک‌های انسانی از آنجا تامین می‌شود، الحدیده است که سعودی‌ها راه‌های ورودی به آن را مسدود کرده‌اند».

پال افزود: «وقتی پای موضوعات سیاست خارجی به میان می‌آید، اولین چیزی که در اینجا (سنای آمریکا) باید مطرح شود آن است که قانون اساسی در نظر داشته که اعلام جنگ بر عهده ما است و سیاست خارجی از مردمی نشات می‌گیرد که منتخبانشان را به دو مجلس سنا و نمایندگان فرستاده‌اند. خوب اگر ما این مناظره را داشته باشیم باید از خود بپرسیم، آیا دخالت ما در جنگ یمن به نفع منافع ملی ما است؟ آیا حضور ما در یمن به تقویت و گسترش منافع ملی ما منجر شده است؟ به نظر من، بدون تردید پاسخ به این سوال‌ها، جواب نه است».

قانونگذار سنای آمریکا درباره حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و دست داشتن اتباع عربستان سعودی در این حملات هم اشاره کرد.

وی گفت: «خطاب من به آنهایی که می‌گویند باید با ایران مقابله کنیم، آن است که هرچند عربستان سعودی در حال مقابله با ایران بوده اما این ایران نبوده که با گذر از اقیانوس‌ها به ما ضربه زده، حدس بزنید که چه کسی چنین کاری کرده است. ۱۱ سپتامبر (۲۰۰۱) یادتان می‌آید؟ خاطرتان هست که ربایندگان (هواپیماها) چه کسانی بودند؟ ۱۵ تن از ۱۹ رباینده (تبعه) عربستان سعودی بودند. ۲۸ صفحه گزارش حمله ۱۱ سپتامبر یادتان می‌آید که برای بیش از یک دهه به مردم آمریکا اجازه خواندن آن را نمی‌دادند، شما اکنون می‌توانید این صفحات را بخوانید، برآمد این گزارش آن است که عربستان سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشت، شاید در حوزه تامین مالی یا طراحی و برنامه ریزی برای این حملات دست داشته، ما در کنگره رای دادیم که وابستگان به افرادی که در این حملات کشته شدند بتوانند از عربستان سعودی به دادگاه به خاطر این موضوع شکایت کنند».

سناتور ایالت «کنتاکی» افزود: «امروز فرصتی برای شما است، این یک رای نیابتی درباره جنگ یمن است، یک رای گیری مستقیم درباره یمن وجود ندارد چرا که آنها اجازه این کار را نمی‌دهند، این یک رای گیری نیابتی و درباره بحرین است و به ما اجازه رای گیری مستقیم درباره یمن داده نمی‌شود. البته ما باید این کار را بکنیم و چرا که یکی از کارکردها و وظایف مجلس سنا باید مدیریت سیاست خارجی و همچنین تصمیم‌گیری درباره شروع یک جنگ باشد،  این شاید یکی از مهم‌ترین وظایف ما طبق قانون اساسی باشد اما ما دهه‌ها است که این وظیفه را رها و واگذار کرده‌ایم. به نظر من، ناامیدی مردم آمریکا در قبال عربستان سعودی در حال گسترش است و مردم آمریکا خواهان ارسال یک پیغام رسا در این باره هستند، اگر شما پیغام دیگری بدهید مثلا برخی‌ها پیشنهاد اعمال تحریم‌ها علیه قاتلان (جمال خاشقچی) می‌دهند، آنها که در زندان هستند و احتمالا اعدام خواهند شد، خوب به نظر شما باید بعضی از افراد که زندانی هستند و اعدام می‌شوند را تحریم کنیم، سعودی‌ها به این کار خواهند خندید چرا که این نشانه ضعف ما است. حتی وقتی که طی همین سه هفته اخیر وزیر خارجه پامپئو به آنها گفته باید به بمباران مناطق غیرنظامی در یمن پایان دهید، سعودی‌ها دو هزار بمب در مناطق غیرنظامی الحدیده ریختند، آنها پیغام ما را دریافت نمی‌کنند، اگر ما می‌خواهیم به آنها پیغامی رسا و واضح بفرستیم، باید به آنها بگوییم که دیگر سلاحی به شما نمی‌دهیم».

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *