جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
نماینده ویژه پوتین:

طالبان با گروه‌های تروریستی تفاوت دارد

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 652791
نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه ضمن تاکید بر ضرورت گفت‌وگوها در افغانستان گفت که طالبان با گروه‌های تروریستی تفاوت دارد.
طالبان با گروه‌های تروریستی تفاوت دارد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، «ضمیر کابلوف» مدیر بخش آسیایی وزارت خارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین در افغانستان اظهارداشت: طالبان امروز با یک گروه تروریستی خیلی تفاوت دارد و صلح واقعی در افغانستان بدون گفت‌وگو با منازعان قابل دستیابی نیست.

وی افزود که هیچ کدام از طرفین نباید به موضوع افغانستان با استفاده از «ذهنیت اروپایی» نزدیک شوند و رویکرد این کشورها باید براساس تفکرات شرقی بوده و ایده مشارکت طالبان در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید به عنوان چانه‌زنی سیاسی دیده شود.

وی در تشریح چانه‌زنی سیاسی به «راشاتودی» گفت: پس از گذشت مدتی و ادامه گفت‌وگوها، ممکن است درخواست‌های طالبان واقع‌گرایانه شود.روسیه و آمریکا همچنان طالبان را در فهرست گروه‌های تروریستی خود دارند اما این مقام روس تصریح کرد: بدون آوردن آن‌ها به میز مذاکره امکان برقراری صلح با آن‌ها وجود ندارد.

کابلوف تاکید کرد که طالبان اکنون تفاوت بسیار زیادی با وضعیت این گروه در دهه 90 میلادی و زمانی دارد که در پی ایجاد خلافتی جهانی بود.وی ادامه داد که طالبان اکنون فعالیت‌های خود را به افغانستان محدود می‌کند و خود را جنگجویان علیه اِشغال می‌داند.

این دیپلمات ارشد روس افزود: هرچه طالبان در گفت‌وگوهای سیاسی مشارکت کند تمایل آن‌ها برای حمله و خونریزی در افغانستان نیز کاهش خواهد یافت.

کابلوف تصریح کرد که طالبان در حال حاضر نیز برخلاف امتناع خود در گذشته برای دیدار با مقامات افغان حاضر به دیدار با مقامات شورای عالی صلح شدند و از اینرو آنها برای  مشارکت بیشتر در مذاکرات باید ترغیب شوند و در عین حال طالبان نیز باید برای مصالحه با تمام بخش‌های جامعه افغانستان آماده باشد.

نماینده ویژه پوتین تاکید کرد که چنانچه واشنگتن گفت‌وگوها برای تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خود را آغاز کند این اقدام ممکن است سبب پیشروی به سوی صلح نهایی در این کشور شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *