کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نوبخت به خاطر ثبات ارزی تشکر کرد

26 آبان 1397 ساعت 13:47

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نباید تمام مسائل را به تحریم ربط دهیم و در انجام کارها کوتاهی کنیم.


به گزارش جهان نیوز، «محمد باقر نوبخت» روز شنبه در آیین امضای تفاهم نامه ایجاد اشتغال میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادکشاورزی که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: با وجود اینکه آمریکا، جهانی را درخصوص تحریم معطل کرده و تمام تلاش خود را برای به زانو در آوردن ایران به کار بسته است، ما مصمم و با اراده پیش می‌رویم.

وی افزود: ممکن است آمریکا مزاحمت هایی برای ایران ایجاد کند، ولی ما متوقف نمی شویم و با سرعت راه خود را ادامه می‌دهیم و من بسیار امیدوارم که سرافرازانه این مسیر را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: اکنون دغدغه همه ما این است که با توجه به شرایط موجود کشور و بدخواهان نظام در خارج، ثبات را در کشور حاکم و خواسته آنها را خنثی کنیم.

نوبخت با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد ثبات اقتصادی در کشور هستیم، گفت: بخشی از اقتصاد به خاطر متغیرهای برون زا که اثر گذار است زودتر تحت تأثیر تکانه ها قرار گرفته آمد که ارز و متغیرهای ارزی یکی از آنها است.
وی در ادامه سخنان خود ضمن عذرخواهی از مردم، از بانک مرکزی بابت ایجاد ثبات ارزی تشکر کرد.

معاون رییس جمهوری با اعلام اینکه ایران کشور بزرگ و ثروتمندی است،که می تواند حتی در شرایط تحریم به مسیر خود ادامه دهد، اظهار داشت: خود آمریکایی‌ها اذعان دارند که ایران کشور ثروتمند و با اقتصادی بزرگ است. بنابراین آنها نمی‌توانند حرکت ایران را متوقف کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به نظرسنجی از مردم درخصوص عبور از تحریم ها، گفت: در یک نظرسنجی 70 درصد مردم اعلام کردند که ما می توانیم با برنامه ریزی به سلامت از این شرایط عبور کنیم و من نیز معتقدم آمریکا نمی‌تواند ایران را با تحریم‌های خود به زانو درآورده و پشت میز مذاکره بنشاند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: باید به آمریکا گفت که نتیجه مذاکرات قبلی شما چه بود؟ و از تعهدات خود سر باز زدید. در صورتی که بنا به اعلام سازمان ملل ایران به پیمان خود پایبند بوده است.

** 82 هزار و 300 فرصت شغلی ایجاد کردیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درخصوص امضای تفاهم نامه میان این سازمان و وزارت جهادکشاورزی، گفت: براساس این تفاهمنامه ۸۲ هزار و فرصت شغلی جدید با سه برنامه اجرا می شود.

وی افزود: در 10 رسته سرمایه گذاری کردیم که 6 رسته از این فعالیت ها برای حفظ اشتغال موجود بوده و برنامه دیگر مربوط به توسعه باغ ها در مناطق مرزی است.

نوبخت در پایان به پرداخت مطالبات گندمکاران اشاره کرد و گفت: تاکنون 12 هزار و 700 میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم پرداخت کرده ایم که هفت درصد بیشتر از پارسال است.

وی افزود: این میزان در 2 دوره و در فاصله 6 ماه پرداخت می شود که امسال نیز نسبت به پارسال زودتر انجام شد و پایان مهرماه اعلام کردیم که اگر فردی شکایت دارد اعلام کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: دلیل این فاصله 6 ماهه پرداخت مستمری بازنشستگان، امور جاری و پرداخت مطالبات طرح تحول سلامت است علاوه بر آن امسال 31 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی به صورت نقد و اسنادی پرداخت کردیم.

** کشت گلخانه به 13 هزار و 500 هکتار رسیده
در ادامه این آیین «محمود حجتی» وزیر جهادکشاورزی به تحولات در بخش کشاورزی در استان ها اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت یازدهم حدود ۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در ایلام داشتیم که اکنون به 200 هزار هکتار رسیده و این خود نشان دهنده انقلابی در این حوزه است.

وی با بیان اینکه 18 درصد اشتغال مروبط به بخش کشاورزی است، گفت: وقتی کشت آبی داریم به ازای هر هکتار 10 اشتغال ایجاد می شود و در کاشت گلخانه ای به ازای هر هکتار 10 شغل نیاز است.

حجتی گفت: در 6 ماهه اول کاشت گلخانه ای 1400 هکتار رشد داشتیم و در رکورد جدید به 13 هزار و 500 هکتار رسیدیم اما باز هم نسبت به رکورد جهانی عقب هستیم.

به گزارش ایرنا، در آیین امضا و مبادله تفاهم نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه جهاد کشاورزی مرتضی شهیدزاده رییس صندوق توسعه ملی نیز حضور داشت.

در این تفاهم نامه برای ایجاد 82 هزار و 300 فرصت شغلی برنامه ریزی شده که اعتبار مورد نیاز آن 18 هزار و 140 میلیارد تومان است؛ سهم صندوق توسعه ملی از این رقم چهار هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

از اعتبار مورد نیاز این برنامه، هفت هزار و 500 میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات بانکی، چهار هزار میلیارد تومان از محل قانون اعطای تسهیلات مناطق روستایی و ٨٨٧ میلیارد تومان نیز توسط یارانه ای که سازمان برنامه و بودجه می دهد، تامین خواهد شد.

منبع: ایرنا


کد مطلب: 652762

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/652762/نوبخت-خاطر-ثبات-ارزی-تشکر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com