جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۹۵

نگاه انحرافی احمدی‌نژاد و مشایی درباره انسان چگونه است؟

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 652610
در افکار عناصر شاخص حلقه انحرافی یک نوع انحراف در موضوع جانشینی خدا وجود دارد که در آن، «ولایت خاصه» که یک امر اختصاصی حضرات معصومین علیهم السلام است، عمومیت یافته و همگانی می‌شود.
به گزارش جهان نيوز، همواره یکی از مهمترین مدعاهای حلقه انحرافی شکل گرفته در دولت‌های دهم این بوده که انحراف یک برچسب است که مخالفین سیاسی آقای احمدی‌نژاد برای از میدان به در کردن وی و متفرق کردن هوادارانش ساخته‌اند و اساساً انحرافی در افکار و عقاید این حلقه وجود نداشته و این حلقه بهترین منادیان و معتقدان اسلام ناب، مکتب امام خمینی (ره) و گفتمان اتقلاب اسلامی بوده و هستند.

به تازگی کتابی به نام «روایت انحراف» توسط پژوهشگران «اندیشکده ولاء» و درباره عقاید و افکار حلقه موسوم به «حلقه انحرافی» تألیف شده است. در این کتاب که به زودی به زیور طبع آراسته و روانه بازار نشر خواهد شد، تلاش گردیده تا فراتر از تحلیل‌های سیاسی راجع به حلقه آقای احمدی نژاد و دوستانش، به بررسی افکار و عقاید وی و این حلقه پرداخته شود.


**********
اسفندیار رحیم‌مشایی، از منطقی می‌گوید که آینده را تصاحب خواهد کرد. منطقی که از دید او از ترکیب سه عنصر خدا، انسان و جهان، آینده را خواهد ساخت: «هر منطقی که بتواند در آینده‌ای نزدیک، ادبیاتی داشته باشد که سه عنصر انسان، خدا و جهان را بر اساس مناسبات صحیح، ترکیب کند، آینده از آن اوست.»

در تفکر مشایی، انسان نه تنها در مرکز عالم قرار داشته و در جای خدا نشسته است، بلکه شایسته تعظیم بوده و تعظیم خدا در تعظیم انسان مصداق پیدا می‌کند. وی در این باره سخنان متعدد زیادی گفته است: «اگر کسی دنبال تعظیم خدا است، باید دنبال تعظیم انسان باشد.»

«تعظیم پرچم، تعظیم نعمت‌های الهی و تعظیم انسان است که در واقع، برای خدا تعظیم کرده‌ایم.»

«انسان، محور عالم است و انسان است که فضیلت‌ها را می‌شناسد و اگر می‌خواهیم خداوند را تجلیل کنیم باید انسان را تجلیل کنیم.»



حلقه انحراف معتقد است که اساساً این انسان است که به هستی معنا می‌دهد و هستی، طفیلی وجود انسان است و بدون انسان، هیچ معنا و مفهومی ندارد. در نظر این حلقه، انسان همه عالم است و آفرینش بدون انسان معنایی ندارد؛ حتی خدا هم برای شناخته شدن خود محتاج انسان بوده و می‌بایست انسان را می‌آفرید. محمود احمدی‌نژاد در این‌باره می‌گوید: «انسان بالاترین موجود عالم هستی و بالاترین مخلوقی است که همه عالم برای او خلق شده و اگر انسان را از مجموعه عالم خلقت کنار بگذاریم، دیگر همه عالم، بی معنا و عبث خواهد بود.»

«اگر انسان نباشد راهی برای شناخت خدا در عالم وجود ندارد.»

«خداوند انسان را آفرید تا به واسطه خلق او به همه ملائک و موجودات عالم فخر کند. اگر انسان نبود جایی برای تجلی صفات خدا و شناخت خدا وجود نداشت.»
«انسان همه عالم است و اگر انسان نبود هیچ ظرفی برای بروز عدالت و زیبایی‌ها وجود نداشت، جایی نبود که خدا در آن معرفی شود. پس همه عالم عبارت از انسان، شناخت خدا و در گرو آن شناخت انسانیت است. به طوری که همه مصلحان عمر، توان و جان خود را بر سر صیانت از انسان و انسانیت گذاشتند.»

اسفندیار رحیم‌مشایی نیز در این‌باره می‌گوید: «اگر کسی قدر آسمان را بشناسد باید قدر انسان را بشناسد، اگر قدر انسان شناخته نشود، قدر خداوند شناخته نخواهد شد. اگر می‌خواهید خدا را معرفی کنید، انسان را معرفی کنید. چرا که راه دیگری برای معرفی خدا وجود ندارد.»

اکبر جباری، چهره تئوریک ولی حاشیه‌ای این حلقه نیز معتقد است که انسان، یگانه سوژه هستی است که به همه عالم، معنا می‌بخشد: «انسان به عنوان یگانه سوژهٔ هستی، به همهٔ عالم، هستی می‌بخشد؛ تمام ماسوای او ابژه‌ای خواهند بود که معنای خودشان را از این یگانه سوژه می‌گیرند.»

با این نگاه انحرافی در ساحت وجود و هستی، تنها سوژه هستی (فاعل شناسا) در هستی، انسان است و تمام آن‌چه خارج از انسان قرار دارد، ابژه‌هایی هستند که معنای خود را از انسان می‌گیرند. این سخن به وضوح یادآور بحث «خدا؛ موجودی ساخته ذهن انسان» در نزد حلقه انحراف است که پیش‌تر به آن اشاره گردید. آن‌جا که مشایی گفته بود به عدد انسان‌ها خدا وجود دارد و جباری با تأسی از فیلسوف ملحدی چون «فویرباخ»، خدا را مفهومی تلقی کرده بود که ذهن انسان، آن را ساخته است. به عبارت دقیق‌تر از نگاه این حلقه انحرافی، انسان که یگانه سوژه هستی است و به همه عالم معنا می‌بخشد، به خدا نیز معنا بخشیده و خدا محصول ذهن و تخیل انسان‌هاست!

 این در حالی است که انسان، خود مخلوق است و این خالق است که به همه عالم معنا می‌دهد. نظام خلقت، نظامی است احسن و حکیمانه که براساس لطف و رحمانیت الهی خلق شده است. هستی، ویژگی‌ها، اساس حرکت و بود و نبودِ نظام خلقت از «الله» است، نه از انسان یا هر مخلوقِ دیگری.

آموزه‌های اومانیستی حلقه انحراف در این انگاره که «انسان یگانه سوژه هستی بوده و به ماسوای خود معنا می‌بخشد.» متوقف نمانده و به گزاره‌های عجیب‌تری چون «همه چیز از انسان است و خارج از انسان، چیزی وجود ندارد» می‌رسد. در این باره احمدی‌نژاد می‌گوید: «به نظرم همواره باید از انسان شروع کنیم. نقطه شروع خود انسان است. اصلاً همه چیز از انسان است. مربوط به انسان است. خارج از انسان چیزی وجود ندارد.»

وی در جای دیگری می‌گوید که اگر انسان را حذف کنیم چیزی از عالم مخلوقات باقی نمی‌ماند: «اگر انسان را از هستی برداریم، چیزی از عالم مخلوقات باقی نمی‌ماند.»

البته این حلقه به این جایگاه برای انسان و این حد از اومانیسم هم اکتفا نکرده و معتقد هستند که نه تنها با حذف انسان، عالم مخلوقات حذف می‌شود، بلکه با حذف انسان، خدا نیز حذف خواهد شد: «انسان اهمیتش به همین علم است. اگر علم را برداریم، انسان حذف می‌شود. انسان را که حذف کنیم، دیگر نیازی به حذف خدا نیست، زیرا خدا دیگر خودش حذف شده است.»

در این نگاه بعد از حذف انسان، نیازی به حذف خدا نیست، بلکه گویا انسان همان خداست که با حذفش به صورت منطقی خدا نیز حذف می‌شود!

ظهور اسماء
اسفندیار رحیم‌مشایی و محمود احمدی‌نژاد معتقد هستند که به دلیل ظهور اسماء الهی در انسان، انسان تجلی آیینه و ظرفِ معرفی و ظهور خدا و جانشین خدا در عالم شده است. از نظر احمدی‌نژاد و مشایی، ظرفیت انسان، ظرفیت خدا است و انسان برای خدا شدن آفریده شده است. آنان در اینباره به کرات سخن گفته‌اند و بر آن تأکید نموده‌اند: «تجلیل انسان یعنی تکریم و تجلیل خداوند. اگر بخواهیم علم خدا را ببینیم باید علم انسان را ببینیم و اگر بخواهیم جمال الهی را زیارت کنیم باید جمال انسان را زیارت کنیم. عظمت خداوند در انسان متجلی شده است.»

«انسان جلوه خداست. تجلی اسماء و صفات اوست. خداوند وقتی انسان را خلق کرد و آن مباحثه معروف با ملائک پیش آمد و فرمان سجده به انسان را داد، این سئوال مطرح شد که مگر به غیر خدا می‌توان سجده کرد. آیا جز این بود که انسان جلوه‌ای از خود خداوند بود که او فرمان داد بر آن سجده شود؟»

«انسان جانشین خداست، یعنی باید علمش علم خدا، فهمش فهم خدا، فضلش فضل خدا و ظرفیتش ظرفیت خدا بشود! باید به آسمان برسد و به خدا وصل بشود.»
«انسان جانشین خداست. یعنی همه اسماء الهی می‌تواند در وجود انسان متجلی شود. خدا عالِم به همه آسمان‌ها و زمین است و انسان هم می‌تواند.»



محمود احمدی‌نژاد حتی معتقد است که انسان می‌تواند همه اسماء الهی را به ظهور و تجلی برساند و از این رو به خدا شباهت کامل دارد! و بخش یا تمام اختیارات خدای متعال را نیز دارا است: «جانشین یعنی اولاً با اصل شباهت دارد و در ثانی دارای بخش یا تمام اختیارات اصل است. یعنی انسان می‌تواند و باید به جایی برسد که جز بر خالق خود همه اسماء الهی را به ظهور و تجلی برساند.»

«همه این عالم خلق شده است برای انسان و انسان مهم‌ترین موجود این عالم است. شریف‌ترین موجود این عالم است. جایگاهی که خداوند متعال برای انسان‌ها در نظر گرفته است بالاترین و رفیع‌ترین جایگاه است. کنار خدا، جوار خدا، خدایی شدن، جلوهٔ خدا شدن، خدایی زندگی کردن. این همان شأن انسان‌هاست. همه انسان‌ها می‌توانند به مرزهای جایگاه پیامبران و صالحان برسند. همه انسان‌ها (می‌توانند)»

از نظر این حلقه با توجه به جایگاه انسان که می‌تواند خدا شود و بخش یا تمام اختیارات خدا را نیز دارا است، این توانایی و شایستگی را دارد که عالم را مسخّر خود گرداند: «انسان خلیفةالله است و با اتکا به قدرت خدادادی این توانایی و شایستگی را دارد که علاوه بر نیروها، استعدادهای عالم را مسخّر خود گرداند.»

بسیاری از علمای بزرگ اسلام معتقدند که خداوند متعال، حقیقت اسماء الهی را به حضرت آدم علیه‌السلام آموخت نه به انسان به صورت عام. درحالی که مشایی و احمدی‌نژاد مدعی ظهور اسماء الهی در انسان‌ها به صورت عام هستند!

در آیات آفرینش مورد اشاره، شخص حضرت آدم علیه السلام محور است و اشاره‌ای به عموم انسان‌ها نشده است. در واقع آیات، ظهوری در خلقت همه انسان‌ها یا نوع انسان به عنوان خلیفةالله ندارند. از سوی دیگر اگر همه انسان‌ها مظهر اسماء الهی و در جایگاه تعظیم و سجود فرشتگان بودند و توانایی رسیدن به مقام خلافت الهی را داشتند، خداوند متعال در قرآن کریم آیه‌های بسیاری در سرزنش انسان و حتی غالب انسانها نازل نمی‌فرمودند. در روایات نیز، احادیث متواتر یا قطعی که اثبات کننده نگرش مشایی باشد، نه تنها وجود ندارد، بلکه از ائمه معصومین علیهم السلام احادیث قطعی در درست است که خلیفه الهی را محدود در انبیا و اهل بیت علیهم السلام می‌دانند.

همچنین در صورتی که همه انسان‌ها، شرایط رسیدن به جایگاه خلافت الهی و جانشینی خدا بر روی زمین را داشتند، بایستی بر روی زمین در یک زمان واحد همه انسان‌ها (یا تعداد بسیاری زیادی از انسان‌ها) به جایگاه جانشینی برسند، حال آن‌که چنین فرضی محال است.

جانشینی انسان در زمین هم، نه به دلیل قصور، غیبت یا نقص خداوند است که ذات حضرت حق، مطلق و عاری از هرگونه نقص است، بلکه به دلیل نقص عمومی انسان‌هاست. همچنین انسان به صورت عام نمی‌تواند بلاواسطه از حضرت حق، فیض، علوم و معارف و احکام الهی را دریافت کند، که اگر چنین نبود و انسان به صورت عام می‌توانست چنین دریافتی داشته باشد اساساً جانشینی خدا بر زمین معنایی نداشت.

همچنین اگر این ادعا مطرح شود که انسان جانشین خداوند شده است تا به کمال برسد، بایستی پرسید چگونه موجودی پر از نقص و خالی از دریافت الهی می‌تواند جانشین خدا شود تا در ادامه مسیرش به کمال برسد؟ بنابراین جایگاه جانشینی و خلافت الهی و ظهور اسماء الهی جز در انسان کامل که همان امام معصوم علیه‌السلام است، نمی‌تواند باشد.

از این رو نگرش عناصر شاخص حلقه انحراف در عمومیت‌انگاری از جانشینی خدا برای همه انسان‌ها، از آموزه‌های مکتب اهل بیت علیهم السلام انحراف داشته و «ولایت خاصه» که یک امر اختصاصی به حضرات معصومین علیهم السلام است را عمومیت بخشیده و همگانی می‌کند.

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خيلي بي تقوا هستيد.
Iran, Islamic Republic of
از حضرت محمود و حضرت اسفندیار باید پرسید که انسان انسان گفتن تان را باور کنیم یا خس و خاشاک گفتن تان را...؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
خس و خاشاک گفتن که جز موراد مثبت احمدی نژاد بوده و هست و کاملا هم درست بوده و هر کسی نتیجه انتخابات رو قبول نداشته خس و خاشاک بوده و هست و خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
سمپات های محمود در هیأت تحریریه جهان نیوز حضور دارند و زیرپوستی از محمود و طرفداران محمود حمایت می کنند و برخی نظرات و پاسخ های محترمانه ام را منتشر نمی کنند!
Iran, Islamic Republic of
فعلا که همه منتظر پرداخت یارانه هستن و همه از ته دل میگن خدا پدر احمدی نژاد رو بیامرزه که حداقل دوزار تو جیبمون گذاشت
Iran, Islamic Republic of
والا ما که برعکس میبینیم و مردم بد و بیراه میگن بهش...
Iran, Islamic Republic of
اونا مردم نیستند یه عده مترف امثال شماهان.
Iran, Islamic Republic of
باز هم خودت را مردم فرض نمودی!!!!!
Iran, Islamic Republic of
شما یا تو این کشور زندگی نمی کنی یا اگرم زندگی می کنی در مناطق مرفه نشین و ویلانشین و آقازاده نشین زندگی می کنی و سفرهای استانی احمدی نژاد را هم به کل مشاهده نمی کنی...
Iran, Islamic Republic of
من با مشایی کاری نداره ،اصلا عددی نیست،ولی نامردی پشت سراحمدی نژاد حرف زدن
Iran, Islamic Republic of
این جمله تاریخی دکتر احمدی نژاد مترفین را بدجور سوزانده. الحمدلله
حسین ف
United Kingdom
هزاران بار گفته شد و باز گفته میشود منظور از خس و خاشاک آن احمقهایی بودند که تهران را به آتش کشیده بودند
Iran, Islamic Republic of
اون کسیکه گفته خیلی بی تقوا هستید بسم الله دو مورد توهین بگو ببینیم
Iran, Islamic Republic of
کدام یک از جملات رحیم خلاف بود تقریبا همه قبلا از بزرگان هم شنیده شده
فرقه فرقه میکنید
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
روحانی که ملبس به عبا و عمامه هست و انحرافی هم نیست حالا چه گلی به سر مردم زده؟
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود! برادر جان بخدا بیایید نظرات مشایی ودیگران را در فضایی عالمانه بدون تعصب نقد کنیم . مگر دتر سعید زیبا کلام نگفت: من هیچ انحرافی در تفکر و راه منش مهندس مشایی نمی بینم؟
Iran, Islamic Republic of
استاد!شما و دوستانتان به نقدهایی که در این صفحه صورت گرفته پاسخ دهید!
Iran, Islamic Republic of
اینا نقد نبود بلکه یک سری توهمات ساخت و پرداخته ی ذهن یک عده ی وصل به مراکز خاص بود...
توهمات و پریشان خاطرات که پاسخ نداره...
Iran, Islamic Republic of
فکر می کردم دست بهاری ها خالی باشد،اما نه اینقدر خالی باشد و در پاسخ اینقدر عاجز باشند!
Iran, Islamic Republic of
کدوم نقد ؟؟اینا که همش اتهام بود
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد خود کرد. اگر آن دو سال آخر را درست عمل کرده بود اثری از تدبیر و امید و بنفش و سبز و اعتدال نبود و... حیف شد که آخرش را بد تمام کرد با سرکشی و چسبیدن به حلقه انحرافی.
سید
Iran, Islamic Republic of
...
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
از اولش هم همین بود و شما خودتون رو به خواب زده بودید...
Iran, Islamic Republic of
منفیا جوابتونو میدن. حرف دیگری لازم نیست.
Iran, Islamic Republic of
احمدي هر نگاهي داشت ميليو نها خانه ساخت ولي بقيه چكار كردند حمايت از محتكرين و دلا ل هاي مسكن و خودرو
Iran, Islamic Republic of
صدها میلیون خانه ساخت!!!!!
Iran, Islamic Republic of
پنج ميليون عزيزم
Iran, Islamic Republic of
خيرش به محرومين و قشر كارمند و كارگر رسيد دمش گرم
Iran, Islamic Republic of
۵ تا ۱۰ برابر کردن قیمت انواع نان و ۴ برابر کردن قیمت برنج و ۵ برابرکردن قیمت گوشت و بیش از ۱۰ برابر کردن قیمت سکه و n برابر کردن قیمت خانه و زمین و... دادن یارانه نقدی به ثروتمندان در راستای خیر رساندن احمدی نژاد به محرومین و مستضعفین و کارگران و کارمندان بود!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
سرور
Iran, Islamic Republic of
آمار بانک مرکزی و اداره آمار دولت فعلی هم حرفهای شما را تایید نمی کند.
Iran, Islamic Republic of
جناب سرور؛ازآمار خود بگویید و ما را بهره مند سازید!
Iran, Islamic Republic of
ههههه.. خب شازده درآمدها هم همونقدر موند!؟
دولتی ۷سال دلار رو نگه داشت باید بری ببینی چکارش کردن ک تو سال آخرش این اتفاقات براش افتاد!؟

یارانه داد ولی یک ریال از بودجه عمومی ک استقراضات استفاده نکرد
حسین ف
United Kingdom
کنتور که نداره باز هم دهنت را باز کن و حرف بزن
Iran, Islamic Republic of
این "دادن یارانه نقدی به ثروتمندان" خیلی باحال بود!!!
Iran, Islamic Republic of
ماشالله چه مسکنی هم تحویل داد...!! هیچکی نرفت داخلش یا سریع فروخت و فرار کرد
Iran, Islamic Republic of
برو يك سر به مسكن مهر اطراف شهري هستي بزن و واقعيت را ببين
Iran, Islamic Republic of
برخی خوابگاه های بیابانی پاتوق خلافکاران شده و برخی خوابگاه های بیابانی ناتمام پاتوق وحوش شده!
ایرج
Iran, Islamic Republic of
مسکن مهر الان با قیمت گزاف گیر نمی آد تو شهر ما
محمودرضا
Iran, Islamic Republic of
اینکه میگی سریع فروخت،نشون میده مشتری بوده و خریده تا بره توش بشینه،بنابراین در همین جمله دچار تناقض هستید.لذا خواهش میکنم به جای اینکه احساسی شوید و سریعا مطلب بنویسی، ابتدا فکر کن
Iran, Islamic Republic of
...
همین الان تشریف ببر پردیس فاز یازده زون چهار مجتمع های طراوت یک تا چهار . تشریف آوری طراوت چهار، بفرما یه چایی در خدمت باشیم!
بعد ببین اون جناب مودب که نوشته بعضی ها شده پاتوق خلافکار ها و پاتوق وحوش چقدر با شخصیت است!!
United States
ما میگیم نره تو میگی بدوش! مرد حسابی بحث بر سر اعتقادات طرفه. میلیون ها خانه هم ساخته بود، که پدر مردم را آخوندی سر مسکن مهر در نمی آورد
سرور
Iran, Islamic Republic of
چیزهایی که از احمدی نژاد درج کرده اید و در داخل گیومه آمده است حرفهایی است که بسیاری از بزرگان و علمای بزرگوار نیز آنها را گفته اند...!!
سرور
Iran, Islamic Republic of
خیانت در امانت شما با تقطیع و اضافات ستودنی است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کدوم یک از بزرگان گفته همه انسانها میتونند به جایگاه پیامبران برسند؟ یک نمونه فقط ذکر کنید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جناب سرور؛ انسانی که از سوی احمدی نژاد هم خس و خاشاک خوانده می شود و هم بزغاله و هم زباله، چگونه اشرف مخلوقات است و آسمانی؟؟؟
حسین ف
United Kingdom
آنهایی که تهران را به آتش کشیدند و بانکها را آتش زدند از بزغاله و زباله هم بدتر هستند
Iran, Islamic Republic of
پرسش مطرح شده اگر چه ظاهری سیاسی دارد اما باطنی فلسفی دارد که شما متوجه باطن فلسفی آن نشدید!
کسانی از دوستان شما هم که متوجه باطن فلسفی پرسش شده اند،سکوت کرده اند!
پاسخ سیاسی شما هم سست و بی بنیاد است،زیرا اعتراضات بعد از سخنان توهین آمیز احمدی نژاد در ۲۴ خرداد ۸۸ در تهران به راهپیمایی گسترده در ۲۵ خرداد ۸۸ انجامید و به خشونت کشیده شد!
حسین ف
United Kingdom
درود بر احمدی نژاد ، سلام بر امام خامنه ای
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
اقای حسین ف راه احمدی نژاد از رهبری عزیز جدا بود راه اوراه مشائی بود...پس خلط موضوع نفرمایید...
حسین ف
Iran, Islamic Republic of
آقای محترم لطفا از طرف رهبری حرف نزنید ....
محسن
Iran, Islamic Republic of
این که انسان محور خلقت هست یک حقیقت است
و اینکه بشر جانشین خدا در زمین است یک حقیقت است
و اینکه انسان اشرف مخلوقات است یک حقیقت است که همه اینها بنیادهای قرانی دارد
حضرات انحراف سنج از کجای اینها اومانیسم را در آوردید ...
ایرج
Iran, Islamic Republic of
اینا هر زردی رو زرد آلو می بینن
از دید اینا هر کی از انسان دم زد لابد اومانیسته !
چون اومانیستها هم می گن انسان !
United States
انسان یگانه سوژه عالم است و به همه عالم هستی می دهد: خب جناب اندیشمند اگر این اومانیسم نیست پس چیست؟
Iran, Islamic Republic of
...
United States
اینکه خارج از انسان هیچ چیزی وجود ندارد،انحراف است. اینکه علم انسان و فضل انسان، همان علم و فضل خداست؛ انحراف است. اینکه انسان به صورت عام جانشین خدا است؛ انحراف است زیرا فقط انسان کامل یعنی انبیا و ائمه جانشین خدا هستند. اینکه "انسان به عنوان یگانه سوژهٔ هستی، به همهٔ عالم، هستی می‌بخشد" عین اومانیسم است.
Iran, Islamic Republic of
اصلا کامنتتو نمیخونیم، صرف اینکه پرچم شیطان بزرگ گوشه کامنتته کافیه که افکارت منفیه.تمام
Iran, Islamic Republic of
مشکل شما در مغالطه ست
همین بشری که شما میفرمایید اشرف مخلوقات در جاهایی همچون چارپایان و حتی گمراهتر شمرده شدن
کالانعام بل هم اضل
مغالطه شما اینه که کلمه انسان رو گذاشتین جای انسان کامل ( که همان ۱۴ معصوم باشن )
علی
Iran, Islamic Republic of
از محسنات حاج محمود ما همین بس که یکی مث شما که دشمن قسم خوردش هم هستین از اسمش برا بالا بردن بازدید سایتتون استفاده میکنید

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
Iran, Islamic Republic of
جای شکرش نگفته از کرامات
ایرج
Iran, Islamic Republic of
راه کرامات بسته نشده اخوی
ایرادش چه ؟
Iran, Islamic Republic of
کرامات هاله از حضرت محمود و جامه از حضرت اسفندیار !؟
Iran, Islamic Republic of
وهابیت وبابیت هم از همین جا شروع کردن
علوی
United Kingdom
الان اخبار مربوط به ترامپ و بن سلمان هم هم کلیک خورش بالاست
اینکه نشد دلیل
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد معتمد ملت ایران است ، باور ندارید یک بار انتخابات را با حضور او برگزار کنید ؟
United States
چه ربطی داشت به انحرافات این آدم؟
Iran, Islamic Republic of
جهان جون هنوز داره میسوزه ؟ گفتش که آب بریز!
United States
از فحاشی هایتان معلوم است که چه کسی در حال سوختن است. باران که زیاد باریده؛ سوزش تان را جای دیگر رفع کنید
Iran, Islamic Republic of
باران فایده نداره آب بریز متوجه میشی!
Iran, Islamic Republic of
برای شما آب کفایت نمی کنید. باید ببریدش تا احساس سوختن تان برطرف شود
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
خیلی باادبیات فرومایه ای نوشتید
ادب مردبه زدولت؟اوست
علی
Iran, Islamic Republic of
خودتون را ضایع کردیدبااین اراجیف که فقط تهمت بود
ایرج
Iran, Islamic Republic of
فکر کردن خواننده های سایت بی سوادن و هیچی حالیشون نیست
ایرج
Iran, Islamic Republic of
إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ

بیشتر قرآن بخوانید اهالی جهان !
United States
قرآن را تفسیر به رای نکن ایرج. حضرت آدم خلیفه بود یا مشایی؟ جانشینی خدا مختص انسان کامل است نه انسان ها به صورت عام.
Iran, Islamic Republic of
مگه مشایی چی گفته که شما هنوز هم دارید جزغاله میشید؟!!!!!!!!
در ضمن همه انسانها خلیفه الله هستند!!!!!!!.
Iran, Islamic Republic of
انسان هم خلیفه الله است و هم خس و خاشاک!!!
Iran, Islamic Republic of
خس و خاشاک مافیای قدرت و ثروت و زور و زر و تزویر بودند
Iran, Islamic Republic of
مثل احمدینژاد هنوز مادرنزاییده شب روز برای مردم کارکرد هرجانگاه میکنی ابادانی احمدینژاد است
Iran, Islamic Republic of
خرابکاری می کرد؛دقیق سخن بگویید!
Iran, Islamic Republic of
بعله سخن شما دقیق بود
مثلاً!!
Iran, Islamic Republic of
این "انسان کامل" رو از کجای قرآن درآوردید؟؟
آقا ایرج متن قرآن رو نوشته، جناب عالی تفسیرش فرمودی به انسان کامل!
اون وقت اوشان تفسیر به رای می کنه، جناب عالی نه؟؟؟
تازشم
یکی از جرائم مشایی و احمدی نژاد در منظر مطلب نویسان از پول حرام، همین بکار بردن تعبیر انسان کامل هست داداش!
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر احمدی نژاد عزیز و دلاور .
مرد
Iran, Islamic Republic of
برآیند رفتار انسانها میتواند تا حدودی تعیین کننده درست و یا غلط بودن نحوه نگاه به انسان باشد....
فیضیان
Iran, Islamic Republic of
من که حال نداشتم همه رو بخونم. ولی اون جملاتی که در چند سطر اول از اون دو بزرگوار نقل کردید بسیار دقیق و بر اساس قرآن و روایات بود اکثرا.
لطفا به جای این حرفا آب رو بریزید اونجایی که میسوزه :)
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر دکتر محمود احمدی نژاد ....
Iran, Islamic Republic of
خجالت بکشید اقایان خجالت بکشید -من هرگز فراموش نمیکنم که رهبری در شرایط بسیار دشوار علنا"از سخنان احمدی نژاد حمایت میکرد و حتی میگفت نظر او نسبت به دیگران به نظر من نزدیکتر است . این حلقه انحرافی با چه تعبیری به جامعه تزریق میشود من اعتقاد دارم از زمانی که به رهبری زاویه پیدا کردند تحت هر عنوانی برای تخریب وی استفاده میکنند زیرا از ولی امر پیشی گرفته وزمانی همه چیز ذیل رهبری تعریف میشوند دراو نشانه ایی از این رکن دیده نمیشود بنابراین شایسته است تخریب ویا بهتر بگویم بایکوت شود . من به او رای ندادم اما بیرحمانه ترین کلمات را نثار او کردن مثل مثله کردن خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه است تفاوت چندانی با این موصوع ندارد .
Iran, Islamic Republic of
این حلقه ماری بود که اصولگراهای تندرو من جمله جهان در آستین پروراندند و ول کن هم نیستند .
فرانک
Romania
مدتی است که با نوشتن اینگونه مقالات در حال ضایع کردن رئیس جمهور سابق هستند. در همه ی نشریات. لابد برایشان اینگونه منفعت دارد. سیاست بازی کثیفی است.