جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

خشم عربستان از "رودست" آمریکایی‌ها

جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 652540
عربستان سعودی که در بحث تحریم نفتی ایران از دولت ترامپ رو دست خورده است اکنون کاهش ۱.۴ میلیون بشکه ای عرضه جهانی نفت را با جدیت دنبال می کند.
خشم عربستان از "رودست" آمریکایی‌ها
به گزارش جهان نيوز، زمانی که ترامپ در تابستان امسال از عربستان خواست تا برای پر کردن جای خالی نفت ایران تولید خود را افزایش دهد، ریاض با کمال میل این خواسته واشنگتن را پذیرفت.
اما به گفته منابع آگاه در اوپک وقتی ترامپ در چرخشی ناگهانی معافیت هایی سخاوتمندانه از تحریم ایران به 8 کشور مصرف کننده اعطا کرد، از پیش به عربستان اطلاعی نداد. منابع مطلع می گویند، اکنون سعودی ها که از اقدام آمریکا به خشم آمده اند، نگرانی هایی را در مورد مازاد عرضه موجود در بازار مطرح ساخته اند و در حال بررسی کاهش تولید اوپک و متحدانش به میزان حدود 1.4 میلیون بشکه در روز هستند.

یکی از این منابع آگاه گفت: «سعودی ها از دست ترامپ خیلی عصبانی هستند. آنها دیگر به ترامپ اعتماد ندارند و به صورت جدی دارند به کاهش تولید فکر می کنند. آنها در مورد معافیت های اعطا شده به مشتریان نفتی ایران تسلیم (تصمیم ترامپ) نشده اند.»


واشنگتن گفته، این معافیت ها امتیازی موقتی به آن دسته از متحدان آمریکاست که از ایران نفت وارد می کنند و ممکن است نتوانند خود را با توقف فوری خرید نفت از تهران تطبیق دهند.

یک منبع آمریکایی در این باره گفت: «چه ما آنها را از قبل در جریان این معافیت ها قرار می دادیم و چه پس از اعلام این تصمیم آنها را اگاه می کردیم، سعودی ها از این تصمیم خشمگین می شدند.» چرخش ناگهانی موضع آمریکا در قبال تحریم نفتی ایران تنش ها میان آمریکا و عربستان را افزایش داده است. این در حالی است که واشنگتن ریاض را برای روشن کردن ابعاد ماجرای قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی تحت فشار قرار دهد.

یک منبع آگاه دیگر گفت: «سعودی ها احساس می کنند که ترامپ کاملا آنها را بازی داده است. آنها هر کاری کردند تا عرضه نفت را به میزانی که واشنگتن برای اتخاذ موضعی سرسختانه در قبال ایران لازم می دانست افزایش دهند. اما هیچ اطلاعی در مورد اینکه واشنگتن تحریم ها را تعدیل خواهد کرد به آنها داده نشد.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خیلی زوده تا عربستان بفهمد آمریکا دوست مناسبی برای هیچ کس نخواهد بود. آمریکا فقط و فقط بهره کشی از عربستان در مناسباتش با عربستان را مد نظر قرار میهد.