جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

وزیر بریگزیت بریتانیا استعفا کرد

پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 652445
دومینیک راب، وزیر بریگزیت بریتانیا دومین عضو دولت انگلیس پس از "توافق" کابینه با طرح نخست وزیر از سمت خود کنارگیری کرد.
وزیر بریگزیت بریتانیا استعفا کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دومینیک راب، وزیر بریگزیت بریتانیا در اعتراض به توافق ترزا می، نخست‌وزیر با اتحادیه اروپا از سمت خود کناره‌گیری کرده و گفت "وجدانا" نمی‌تواند از توافق‌نامه ترزا می با اتحادیه اروپا حمایت کند.

راب گفت: متاسفم که بگویم پس از نشست کابینه باید بروم. طرح می تمامیت ارضی بریتانیا را تهدید می کند. نمی‌توانم  شرایط پیشنهادیاین معاهده را با قول‌هایی که در انتخابات داده شده ارتباط دهم این مساله مربوط به اعتماد مردم است.

نشست می با  اعضای کابینه‌اش چهارشنبه برگزار شد. این جلسه چند ساعت بیشتر از مدت تعیین‌شده به درازا کشید و سرانجام می اعلام کرد که اعضای هیئت دولت از پیش‌نویس او برای توافق بریگزیت حمایت می‌کنند.ترزا می حمایت کابینه را "گامی مهم" در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دانسته است.

ایستر مک وی، از دیگر اعضای برجسته کابینه و وزیر امور کار و بازنشستگی نیز پس از راب کناره‌گیری خود را از کابینه اعلام داشت.براساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، ساعاتی پس از اعلام حمایت کابینه، شایلش وارا، وزیر امور ایرلند شمالی در دولت بریتانیا نیز در مخالفت با این توافق‌نامه از سمت خود استعفا داد. وی بخش مربوط به تمهیداتی برای ادامه ارتباط ویژه ایرلند شمالی با اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که به این ترتیب، "تمامیت حاکمیتی بریتانیا" مخدوش می‌شود.

جمهوری ایرلند (یا ایرلند جنوبی) عضو اتحادیه اروپاست و بین شهروندان و اقتصاد این کشور و ایرلند شمالی، که متعلق به بریتانیاست، همواره روابط ویژه‌ای وجود داشته است. جمهوری ایرلند خواستار ادامه این روابط بوده است. برای تصویب هرنوع توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تمامی اعضا باید به آن را مثبت بدهند.
همزمان، گفته می‌شود شماری از اعضای دیگر دولت نیز "ناخرسندی" خود را از این سند ابراز داشته‌اند.

قرار است توافق‌نامه در مرحله بعد برای مذاکره و رای‌گیری در مجلس عوام مطرح شود در حالیکه تعدادی از نمایندگان مجلس از حزب حاکم محافظه‌کار صراحتا شرایط پذیرفته شده توسط می برای خروج از اتحادیه اروپا را غیرقابل قبول دانسته و هشدار داده‌اند که در رای‌گیری در پارلمان نمی‌توانند از این توافق حمایت کنند.

     
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *