جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

شورای امنیت به لغو تحریم‌های اریتره رأی داد

پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 652424
شورای امنیت سازمان ملل در نشست خود به رفع تحریم‌ها علیه اریتره و استمرار تحریم تسلیحاتی سومالی رأی داد.
شورای امنیت به لغو تحریم‌های اریتره رأی داد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، شورای امنیت در نشست فوق‌العاده خود که به ریاست چین برای بررسی تحریم‌ها برگزار شد، به رفع تحریم‌های تحمیلی بر اریتره و استمرار تحریم تسلیحاتی سومالی رأی داد و از جیبوتی و اریتره نیز خواست تا به اختلافات مرزی خود پایان دهند.

موافقت با رفع تحریم‌های اریتره پس از قرائت گزارش کمیته ویژه اریتره و سومالی صورت گرفت و در این گزارش بر عدم وجود دلیل روشن در خصوص دست داشتن اریتره در کمک به عناصر گروهک «الشباب» که علت اصلی اعمال تحریم‌ها علیه این کشور بود، تأکید شده بود.

طبق گزارش شبکه الجزیره ، شورای امنیت همچنین از اریتره و جیبوتی خواست به اختلافات مرزی خود پایان دهند.اعضای شورای امنیت همچنین با استمرار تحریم تسلیحاتی سومالی بر اساس قطعنامه صادره در سال ۲۰۰۹ موافقت کردند و علاوه بر آن به پایان مأموریت کمیته نظارت ویژه اریتره و سومالی رأی دادند.

استقبال اتیوپی از رأی شورای امنیت
«ورقنیه غبیو» وزیر خارجه اتیوپی ضمن استقبال از این رأی شورای امنیت، آن را تحول مهم و تاریخی خواند و گفت که این امر به تقویت روابط با کشورهای شاخ آفریقا کمک می‌کند.

غبیو در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که موضع کشورش، عدم اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه هیچ یک از کشورهای آفریقایی است و اتیوپی تلاش‌های زیادی برای رفع تحریم‌های اریتره کرده بود.

«احمد عوض» وزیر خارجه سومالی نیز تصریح کرد که ما تلاش‌های زیادی برای کمک به اریتره جهت رفع تحریم‌ها کردیم و از این تصمیم شورای امنیت بسیار خرسندیم.
وی تأکید کرد که ازسرگیر روابط بین اتیوپی، سومالی و اریتره نتایج مثبتی بر ثبات منطقه خواهد داشت.

«محمد ادریس» سفیر جیبوتی در اتیوپی و اتحادیه آفریقا از دیدار بین جیبوتی و اریتره تحت نظارت اتیوپی خبر داد و گفت که این تماس‌ها همچنان ادامه دارد و جیبوتی به صلح و حل منازعات از طریق گفت‌وگو باور دارد.

رفع تحریم‌های اریتره پس از آن صورت گرفت که اخیرا شاهد تحولاتی در شاخ آفریقا و امضای توافق آشتی بین اتیوپی و اریتره پس از گذشت ۲۰ سال قطعی ارتباط بین دو کشور بودیم و پس از آن نیز سومالی و اریتره نیز توافقنامه آشتی امضا کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *