جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

تئوری «پایان تاریخ» از پایان کدام تاریخ صحبت می‌کند؟

پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 652336
گروه فرهنگی جهان نيوز: رهبر انقلاب در بخشی از دیدار روز 12 آبان امسال با دانش آموزان و دانشجویان به مناسبت سالروز تسخیر لانه جاسوسی، به نظریه فوکویاما، جامعه شناس مطرح دنیا اشاره کردند و گفتند: «چندین سال قبل از این، یک جامعه‌شناسِ مطرحِ دنیا گفت وضعیّت کنونی آمریکا منتهاالیه تکامل تاریخی بشر است و بشر دیگر از این بالاتر نمی‌تواند برود. همان آدم امروز حرفش را پس گرفته، می‌گوید «نه»، و آرزو می‌کند چیزهای دیگری را. حالا صریحاً ممکن است نگوید من اشتباه کردم امّا حرفهای دیگری را دارد می‌زند، درست نقطه‌ٔ مقابل آن حرفی که آن روز زده بود. خب این وضع آمریکا است.» 97/8/12

در همین ارتباط، بخش هایی از صحبت های مطرح شده توسط آیت الله سید محمد مهدی میرباقری پیرامون تئوری «پایان تاریخ» را خواهید خواند:

فيلسوفان اجتماعی غرب (مثل فوکویاما) ادعا می‌کردند که به پايان تاريخ رسيده‌اند، به اين معنی كه به آخرين مدلِ ممکن و بهترين الگوی زندگی، که ليبرال‌دموکراسی است، دست يافته‌اند.

در همین مرحلهٔ پايان تاريخ و در دوره‌ای که تمدن غرب به اين نقطه رسيد، انقلاب اسلامی انفجار معنويت در جهان بود که مسير حرکت را به درستی تغيير داد و به‌سمت مسير پايانی حقيقیِ تاريخ، که عصر ظهور است، سوق داد؛ گرچه حرکت به‌سمت عصر ظهور، در بطن جامعه در جریان بوده است.»

«انقلاب اسلامی مسير تاريخ را از جهتی که پرچم‌داران و نظریه‌پردازانِ ليبرال‌دموکراسی برای آن ترسيم کرده بودند و مدعیِ پايان تاريخ، به‌معنای حاکميت بلامنازع اين جريان، می‌دانستند، تغيير داد، و اين همان معنای «پيچ تاريخی» است که رهبر معظم انقلاب فرمودند.»

«موقعی که در غرب بحث «پايان تاريخ» را بعد از فروپاشی شوروی مطرح کردند، گفتم تعبير بسیار خوبی است؛ حقيقتاً پايان تاريخ است، ولی پايانِ تاريخِ تمدنِ مادی است! تمدن مادی، ديگر، ايدئولوژی‌ای برتر از ايدئولوژیِ مدرن ندارد. و اين ايدئولوژی در جهان در حال شکست خوردن است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *