سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
استاد دانشگاه «پیس» آمریکا:

بن‌سلمان به سرنوشت صدام حسین دچار خواهد شد/کشورهای عربی برای «نوکری» آمریکا با هم در رقابت هستند

چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب: 652256
یک تحلیلگر اردنی که استاد دانشگاه پیس نیویورک است، با بیان اینکه ماهیت رژیم آل سعود بر اساس شمشیر شکل گرفته است تأکید کرد که ریاض مجبور خواهد شد با ایران وارد تعامل شود.
کشورهای عربی برای «نوکری» آمریکا رقابت می کنند
به گزارش جهان نيوز، «نصیر العمری» تحلیلگر برجسته اردنی مسائل سیاسی آمریکا در خاورمیانه تأکید کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به سرنوشت «صدام حسین» دیکتاتور معدوم عراق دچار خواهد شد.

العمری که استاد دانشگاه «پیس» نیویورک است و منتقد سیاستهای کشورهای عربی به شمار می‌رود، در گفت‌وگو با گروه بین بین‌الملل خبرگزاری فارس تأکید کرد که «ماهیت رژیم آل سعود بر اساس شمشیر شکل گرفته است و [مسئولان سعودی] مستقیما می‌گویند که حکومت آنان مبتنی بر سرکوب و شمشیر است».
 
بن سلمان زیر پای وهابیت را خالی کرده است
وی درباره اقدامات امنیتی و سرکوب‌گرایانه بن سلمان اظهار داشت که «امروز شاهد آن هستیم که [بن سلمان] زیر پای وهابیت را خالی کرده است. بن سلمان نویسندگان لیبرال، زنان فعال مدنی و فعالان سیاسی را بازداشت می‌کند و کسانی را مورد پیگرد قرار می‌دهد که ادعا دارد از آنان حمایت می‌کند».

این استاد علوم سیاسی درباره عکس‌العمل شاهزادگان سعودی در برابر بن سلمان هم گفت: «نقض عهد بین آنان (شاهزادگان سعودی) سابقه دیرینه دارد و مشاهده کردیم که آنان علیه یکدیگر توطئه می‌کنند. من گمان می‌کنم که شاهزادگان سعودی این شاهزاد (بن سلمان) را قبول ندارند؛ زیرا این شاهزاده، جوان است و به نحو پیچیده و مرموزی به قدرت رسیده است».

سیاست آمریکا در قبال آل سعود
العمری با بیان این مطلب درباره ماهیت روابط واشنگتن و ریاض اظهار داشت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به طور صریح و واضح اعلام کرده است که «هدفش دوشیدن عربستان است، نه حفظ آل سعود در قدرت».

وی در خصوص رقابت فیما بین کشورهای عربی برای «نوکری» ایالات متحده خاطر نشان کرد که «رژیم آل سعود، اردن و سایر کشورهایی که حول محور آمریکا حرکت می‌کنند، برای اینکه کدام یک نماینده و نوکر آمریکا باشند، با هم در حال رقابت هستند».

استاد دانشگاه پیس آمریکا در مقایسه جمهوری اسلامی ایران و عربستان با اشاره به اینکه «ایران یک نظامی دینی است که در آن خبری از فساد مالی نیست»، تأکید کرد که «هر روز روزنامه‌ها درباره فساد و میلیونها دلار فساد مالی [عربستان] می‌نویسند».

عربستان مجبور به تعامل با ایران خواهد شد

وی در ادامه اظهارات خود ایران را یک کشور بزرگ و دارای جایگاه و اهمیت ویژه خواند و پیش‌بینی کرد که روزی فرا خواهد رسید که عربستان مجبور خواهد شد با ایران وارد تعامل شود.

العمری در پایان این مصاحبه خاطر نشان کرد که محمد بن سلمان سرنوشتی مانند سرنوشت صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق خواهد داشت.

العمری که از فعالان سیاسی است، سه‌شنبه (روز گذشته) ضمن حمله شدید به دولتهای عربی به ویژه رژیم سعودی در خصوص اقدام نکردن علیه رژیم صهیونیستی در حوادث اخیر غزه تأکید کرد که «این تجاوزات گناهکارانه صهیونیستی علیه غزه توجه ما را از مسئله نخست [جهان] عرب که قتل خاشقچی است، منحرف نخواهد کرد... تا زمانی که ملت عربستان اسیر رژیم مزدور و مجرم در ریاض است، فلسطین نیز آزاد نخواهد شد».

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد آل سعود بود که در سفارت ریاض در ترکیه توسط عناصر سعودی به قتل رسید و جسدش در اسید ذوب شد.

وی در یک توئیت دیگری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که «زمانی آزادسازی فلسطین آغاز خواهد شد که پایتختهای عربی از حکام مزدور عرب آزاد شود. از بین بردن قبضه استعمار با سرنگون کردن رژیمهای فاسد مزدور عرب امکان پذیر خواهد بود».
 
 
العمری در پایان توئیتهای خود عنوان کرد: «حتی اگر فلسطینیها بتوانند فلسطین را آزاد کنند، حکام عرب آن را به آنان (صهیونیستها) باز خواهند گرداند. آزادسازی فلسطین آخرین مرحله بیرون راندن استعمار غربی از جهان عرب است. مرحله نخست نیز آزادسازی پایتختهای عربی از حکام مزدور، فاسد و جنایتکار عرب است».

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *