کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روی کار آمدن ترامپ بر اساس تئوری دیوانه

23 آبان 1397 ساعت 12:56

آمریکا سیاست های پیش رو را برای جلوگیری از سرعت افول در پیش دارد و سیاست دیوانه هم در همین راستا با روی کار آوردن ترامپ اجرا شد در حالیکه ترامپ یک بیزینس من است و تا کنون کاسبی خوبی داشته است.


به گزارش جهان نیوز، عطاء اله رفیعی آنان استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل و مهرداد حلال خور پژوهشگر حوزه آمریکا سه شنبه شب در برنامه «رو در رو» افول  قدرت آمریکا و نظم جهانی آینده را بررسی کردند.

 مراد عنادی کارشناس و مجری برنامه در ابتدا با طرح مسائلی از موقعیت فعلی ایالات متحده آمریکا بیان کرد: در سالهای اخیر افول قدرت آمریکا در سالهای اخیر در داخل آمریکا و کشورهای دیگر مورد بحث است و موضوع افول قدرت آمریکا در جنبه های سیاسی، اقتصادی و نظامی قابل بحث و بررسی است.

رفیعی با در خصوص جدی بودن افول قدرت آمریکا اظهار کرد: به نظر می آید منشاء افول در منشاء قدرت آمریکاست که اقتصاد منشاء این قدرت بود و محصول یک تفکر آمریکایی است که اقتصاد خروجی آن بود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: تفکر آمریکایی تلاش کرد تا اقتصاد جهان را در ید خود داشته باشد به همین صورت علم و تکنولوژی را به عنوان یک ظرفیت در خدمت اقتصاد گرفت.

وی تصریح کرد: عمده نگاه آمریکا محدود است و در بسیاری از نقاط زندگی بشر مغفول واقع شده است.

حلال خور پژوهشگر حوزه آمریکا نیز با طرح این موضوع که در مورد افول آمریکا یا رد می کنند یا تایید بیان کرد: در حال حاضر کشورهای نوظهور در حال قدرت گرفتن اقتصادی و افزایش سهم خود در اقتصاد جهان هستند و مبنای افول آمریکا اقتصادی است.

دلار آمریکا بی اعتبار می شود

رفیعی در ادامه مبحث تصریح کرد: آمریکایی ها سایر ابعاد زندگی را در تفکر آمریکایی فراموش کردند.

استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: هر میزان قدرت نرم آمریکا و نفوذ آمریکا در  جهان کاهش یابد ارزش دلار آمریکا کاسته شده و اعتبار خود را از دست می دهد.
وی خلاء های فرهنگی در آمریکا را زمینه بروز قدرت های فرهنگی در جهان و اثرگذاری آنها خواند.

اقتصاد در افول آمریکا چالشی جدی

حلال خور همچنین اظهار کرد: نظام سیاسی مطلوب مورد توصیه آمریکایی ها مبنی بر لیبرال دموکراسی در جهان امروز توسط خود این پرچم دار دموکراسی نقض شده و قوانین محدود کننده بسیاری وضع کرده است.

وی ادامه داد: در قدرت سیاسی چالش قدرت آمریکا جدی است و ابعاد اقتصادی چالش های جدی تری دارد و در روند افول ترامپ را سر کار می آورند تا معاهدات که افول آمریکا را تسریع می بخشید، نقض و روند افول را کند کنند.

ترامپ علائم بالینی خوبی نشان می دهد

رفیعی نیز در خصوص موفقیت ترامپ در روند افول آمریکا تاکید کرد: ترامپ یک بیزینس من  است و نباید شنگولی های ترامپ را ساده انگارانه نگاه کنیم و تا کنون کاسبی خوبی داشته است.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: اگر آمریکایی ها قدرت نرم گذشته را داشتند ویژگی های عریان امروز جامعه آمریکا را شاهد نبودیم و ترامپ علائم بالینی خوبی را برای شناخت جامعه  آمریکا نشان می دهد.

وی ادامه داد: مجموع این شرایط در جامعه آمریکا نشان می دهد روند افول شکل گرفته است.

چین هم آمریکا را تحریم می کند

حلال خور در پاسخ به پرسش مراد عنادی که اشاره به رفتاردیوانه کار ترامپ داشت و وجود یک اتاق فکر در این کنشگری ها را جویا شد، گفت: نظریه های کارشناسی داخل کنگره نشان می دهد که سیستم به فردی نیاز دارد که وضعیت آمریکا را از این شرایط خارج کند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: امروز سیستم نظام آمریکا به نحوی است که در تئوری دیوانه محاسبه سود و زیان رقبا را به نحوی چیده که کشورها بدانند نمی توانند مقابله واکنش ها بیاستند در حالیکه این روش هم پاسخگو نیست.

حلال خور با ذکر مثالی گفت: با همین روش ترامپ بار نخست که به چین رفت موفق شد  ۳۰۰ میلیارد دلار امتیاز دریافت کرد و در آمریکا سرمایه گذاری کرد و در حال حاضر اگر آمریکا تحریم کند، چین هم تحریم می کند، اگر ترامپ تعرفه بگذارد چین هم تعرفه می گذارد.

این پژوهشگر حوزه آمریکا در طرح محتوای کتاب جدید الچاپ با موضوع دموکراسی ها چگونه می میرند، گفت: دیدگاه های روشنفکرانه همیشه با اتفاق ها همپوشان نیست.

وی در مورد خروج ترامپ از پیمان ترانس پاسفیک اظهار کرد: شاخص هایی وجود دارد که این خروج به نفع آمریکاست.

رفیعی در مورد چالش های پیش روی دولت آمریکا و خروج از سازمان های بین المللی گفت: تمام تجربه های آمریکایی استفاده از نهادهای بین المللی بوده و در نهایت همه این استفاده ها به ضرر آمریکا تمام می شود اما اینها بحران اصلی آمریکا نیست.

عقلانیت جهانی تحمل رویکرد آمریکایی را ندارد

رفیعی در مورد شرایط دولت آمریکا با طرح این موضوع که آمریکایی ها از هم امور حدی استفاده می کند، افزود: در این شرایط همه امور را شکننده می کند و البته بحران اصلی آمریکا افول قدرت نرم آمریکاست و علت اصلی این است میدان های زیادی از زندگی اجتماعی را نمی بیند مانند تحقیر ملت ها و این تا یک زمانی قابل توجه است.

وی در همین رابطه افزود: پشت عقلانیت جامعه جهانی رویکرد آمریکایی غیر قابل تحمل می نماید.

منفور بودن ترامپ از جاذبه های آمریکا کاسته

حلال خور نیز در همین رابطه اظهار کرد: مجموعه شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قدرت نرم را شکل می دهد و قدرت نرم آمریکا در سیاست خارجی ترامپ بسیار پایین آمده و این قدرت در دوره اوباما بسیار قابل توجه بود و ترامپ نمی خواهد قابل محاسبه باشد.

وی گفت: آمریکا به دلیل منابعی که دارد برای بسیاری از کشورها جذاب است و البته با منفور بودن ترامپ این جذابیت ها کاهش می یابد.
نگاه آمریکایی ها به وضوح مشخص است

ربیعی نیز در بخشی از سخنانش خاطر نشان کرد: نگاه آمریکایی به وضوح مشخص می شود که به ملت ها چگونه است.

وی همچنین گفت: طبقات اجتماعی مختلف کشورهای مختلف مورد توجه سیاست های آمریکایی نبوده و عقبه این نگرش قدرت نرم آمریکاست.

«رو در رو» محصول گروه سیاسی شبکه چهار سیما است که سه شنبه ها ساعت 19پخش میشود.


کد مطلب: 652165

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/652165/روی-کار-آمدن-ترامپ-اساس-تئوری-دیوانه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com