جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۸
۶۴

چند سؤال و ملاحظه درباره اتهام‌زنی مشکوک ظریف

چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۴۴
کد مطلب: 652009
اظهارات وزیر خارجه مبنی بر اینکه «آنهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند، حتماً آن قدر توان مالی دارند که ده‌ها میلیارد هزینه فضاسازی کنند»، ابهاماتی را برانگیخت.
چند سؤال و ملاحظه درباره اتهام‌زنی مشکوک ظریف
به گزارش جهان نيوز، ظریف در گفت‌وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه برخی نگرانی‌ها صادقانه است، اما فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی‌ها منافع اقتصادی هست. بالاخره پولشویی یک واقعیت است در کشور و خیلی‌ها از آن سود می‌برند. البته اگر کدی هم داشته باشم امکانش را ندارم علنی عرض کنم.

ظریف اضافه کرد: من نمی‌خواهم این پولشویی را نسبت بدهم به هیچ جایی ولی خب آنجاهایی که هزار میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتماً آن قدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات بکنند، هزینه فضاسازی در کشور بکنند.

بعضی‌ها به هزینه سفارتخانه‌های ما گیر دادند اما کل بودجه دلاری و ریالی و حقوق کارمندان و اجاره نمایندگی‌هایمان 1100 میلیارد تومان، یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که با برخی ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند. ما که نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم. یک فضاهایی درست کردند کسانی که یک قلم مفاسدشان ممکن است 30 هزار میلیارد تومان منافع در آن جابه‌جا بشود.
ظریف همچنین گفته است: من هیچ دستگاهی را متهم به این کار نمی‌کنم افرادی که در این قضیه منافع دارند، پشت القای این تصورات هستند.

اظهارات آقای ظریف از چند حال خارج نیست. 1- خدای ناکرده او دانسته و تعمداً دروغ می‌گوید. 2- مطلب خلاف واقع می‌گوید اما نمی‌داند و آنچه را کسانی تلقین کرده‌اند، بازگو کرده است. 3- اسنادی دارد و درست می‌گوید. 4- با علم به اینکه قادر به پاسخگویی به قصور و تقصیرهای وزارت متبوع خویش درباره خسارت‌های برجام و تعلل‌ها و انفعال‌های بعدی در قبال گستاخی‌ها و فریبکاری‌های اروپا نیست، اقدام به برچسب زدن به منتقدان برای فرار از پاسخگویی کرده است.

چاره کار ساده و روشن است. آقای ظریف برای اثبات صداقت و آگاهی و اطلاع یا فقدان آن، مستند و روشن توضیح بدهد وقتی درباره پولشویی‌ها و کاسبی‌های غیرقانونی چند ده هزار میلیارد یا 30 هزار میلیاردی حرف می‌زند، دقیقاً و مشخصاً از چه کسانی و کدام معاملات و منافع حرف می‌زند؟ مبهم و چند پهلو حرف زدن و اتهام‌پراکنی مبهم، کاری است که صرفاً از رسانه‌های وابسته به اتاق جنگ و عملیات روانی دشمن برمی‌آید.

آنچه جالب است اینکه ظریف می‌گوید «من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم». این طبعاً کار را به مراتب آسان‌تر می‌کند. او شرعاً، عقلاً و قانوناً نمی‌تواند با پرتاب تیر در تاریکی و یا ادبیات دو پهلوی دیپلماتیک، کلیت منتقدان را زیر علامت سؤال ببرد که مثلاً چرا گفته‌اند برجام به جای رفع تحریم‌ها موجب خسارت‌های هنگفت شده، یا چرا آمار سری مالی و بانکی در خدمت تحریم‌های دقیق‌تر دشمن (به بهانه همکاری با FATF) قرار گرفته است؟!

فراتر از این مبحث‌ها می‌توان آقای ظریف را شریک جرم مجرمان ادعایی وی دانست که با عدم معرفی آنها به افکار عمومی و مراجع قضایی ذی‌ربط، حاشیه امنیت ایجاد می‌کند؛ البته به شرط اینکه اصل ادعا واقعیت داشته باشد و چون کوچک‌ترین سندی ارائه نمی‌کند- و یقیناً هرگز ارائه نخواهد کرد چون سند و خبر واقعی وجود ندارد- بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، اصل ادعا، فضاسازی و حاشیه‌سازی برای فرار از پاسخگویی است.

نکته تأسف‌بار دیگر اینکه آقای ظریف با تکرار این اتهامات غیرواقعی برای آمریکا و ساختار FATF «بهانه» جور می‌کند تا ایران را متهم به پولشویی کنند! آیا این جرم کوچکی است؟! کدام محافل و عناصر نفوذی با دادن گراهای دروغین، ظریف را هل داده‌اند تا این گونه به سیاه‌نمایی، زدن صاحب‌نظران منتقد، و بهانه دادن دست دشمن بپردازد؟!

و بالاخره اینکه آقای ظریف اگر کمی دقیق‌تر بگردد می‌بیند که میلیاردها دلار پول آلوده به خون برخی رژیم‌های مرتجع عربی و غربی در حوزه پروپاگاندای رسانه‌ای، در حمایت از کدام جریان سیاسی آلوده در کشور خرج شده است؟ ایشان می‌تواند از امثال مهدی هاشمی و همکارانش در ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت و دانشگاه آزاد بپرسد که کدام بودجه‌های هنگفت بیت‌المال را از طریق پولشویی، صرف فضاسازی‌های سیاسی و ضد انقلابی کردند یا برخی فرصت‌های انتخاباتی شبه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و شورای شهر - به شهادت رسانه‌های همین طیف- با پولشویی و کاسبی و اخاذی بسته شد و کدام رسانه‌های طیف مذکور کجاها پول و امتیاز گرفتند تا منتقدان دولت و وزارت خارجه را لجن‌مال کنند؟! یا به بزک برجام و FATF بپردازند.

و بالاخره اینکه کیهان آمادگی کامل دارد هر نوع سند مستند آقای ظریف درباره پولشویی- آن هم در مقیاس چند هزار میلیاردی - را منتشر کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شهروند
Iran, Islamic Republic of
ما ملت ایران هم خواستار اسناد حقیقی از جناب ظریف هستیم که در غیر اینصورت ایشان را درغگوی بزرگ مینامیم.
Iran, Islamic Republic of
جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درپاسخ به سوال آیا تعمدی درباره این ترجمه‌‌های غلط که پیش‌تر نیز درباره پالرمو و متن برجام انجام شده بود، در موردCFT
نیزوجود دارد؟ گفت: به اعتقاد من که اینگونه است. به هر حال وزارت امور خارجه در این زمینه مدعی است و یکی از ادعاهای وزیر امور خارجه آشنایی کامل با زبان انگلیسی است و بارها این موضوع را به عنوان یک امتیاز برای خودش مطرح کرده است به این دلیل که آقای ظریف از 16 سالگی در غرب و آمریکا زندگی کرده و در آنجا بزرگ شده است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
💎 این پاسخ عذر بدتر از گناه است

قاسمی سخنگوی وزارت خارجه دولت روحانی ادعا کرده:
🔹بهره‌برداری سیاسی از سخنان ظریف درباره پولشویی امری ناصواب و بی‌ثواب است.سخنان ظریف نه ادعای جدید بود و نه افشاگری
،ظریف به فرد یا ارگانی اشاره نکرده
🔹واقعیت پولشویی توسط باندهای تبهکار داخلی قابل کتمان نیست


✍جناب سخنگو سکوت شما بهتر ازین پاسخ بود
اگر منظور ظریف از پولشویی باندهای تبهکاری است چرا به صراحت نگفت و آن را به منتقدان و نظام نسبت داد . اعداد و ارقام ارائه شده توسط ظریف فراتر از توان یک باندهای تبهکاری است که اگر هم درست باشد معنای آن اینست که ایران ما محل زیست بزرگترین باندهای تبهکاری دنیاست که هم خود تهمت بزرگ دیگری به نظام است ....!!!!
Iran, Islamic Republic of
دشمن از طریق نفوذ اعتدالگران به جمهوری اسلامی ضربه ی کاری زد زیرا در ظاهر دینی شبیه به اصولگرایانند و با موفقیت نفوذ می کنند و در تخریب نیز مخرب تر از اصلاح طلبانند.
آمنه
Iran, Islamic Republic of
یادمه عراقچی اومده بود تو برنامه جهان آرا می گفت من نمی تونم هر حرفی بزنم چون حرف من در دنیا به عنوان موضع رسمی جمهوری اسلامی شناخته میشه....
Iran, Islamic Republic of
در جنگ با استکبار ملاحظه آرمان های انقلاب یا منافع ملی ایرانیان می کنند.....!
سرباز
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اين بنده خدا جا و مكان و زمان گم كرده دادش در ايراني نه در نيويورك اينجور حرف ميزني وزير خارجه مايي نه امريكا
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
چرا امريكا يك اقا زاده ساكن و گرين كارتي در امريكا را در فهرست تحريم قرار نداده يك جايي كار مي لنگه با اين حرفهاي ظريف دار ه سرنخ معلوم ميشه نكنه تحريم جزيي از بر جامه
Iran, Islamic Republic of
از عوارض پرواز طولاني با هواپيما است
Iran, Islamic Republic of
...بر تیر نظر کرد و پر خویش بر آن دید... گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست
Iran, Islamic Republic of
نكنه وزير نيابتي هستي
💘
Iran, Islamic Republic of
ای بابا! وقتی در قلبت حک شده "" آی لاو یو اس آ"" بالاخره از گوشه وکنار نشت میکنه وعقل ادمو هم..................
پوچی برجامی
آقای ظریف از برادر عراقچی که معاون ارزی بانک مرکزی بود چه خبر؟
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا ایشان حسابی خوب به وظایف محوله؟ عمل می کنند!
محمود
Iran, Islamic Republic of
مگر در نیویورک و وسط شورای روابط خارجی آمریکا با آنها درد دل نکرد و گفت اگر قرار داد امضا نشود مردم در انتخابات بعدی به جناح مقابل رای می دهند. مگر نگفت اگر در دولت خاتمی این توافق صورت گرفته بود احمدی نژاد نمی آمد و این توافق 8 سال عقب نمی افتاد. احمدی نژاد مرا بازنشست کرد و حالا من زنده شده ام. اشتباه نکنید اینها حرف جاسوسان نیست فرمایشات اقای ظریف است.
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
خود را بگذارید جای فردی غیر ایرانی ، وقتی مصاحبه وزیر امورخارجه ایران در مورد ایران را میشنوید چه احساسی نسبت به کشور ایران پیدا میکنید؟
Iran, Islamic Republic of
...
ازاد
Iran, Islamic Republic of
حواست را جمع کن اقای ظریف !
این تیر در تاریکی به هر جا که بخورد به دشمن نخواهد خورد .متوجهی؟!
شیوه جدید وقت کشی است ایا؟
سید هادی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام، فقط حکوت امیر المومنین علی (ع) است که با احدی حتی برادرش عقیل بر سر بیت المال و احقاق حق تعارف نداشته و به شدت با ظلم و بی عدالتی برخورد می نماید ...
سرور
Iran, Islamic Republic of
برادر هادی قیاس مع الفارق نموده ای.
چه کسی جلودار دولت است که جلوی ظلم و بی عدالتی را بگیرد.بهتر است از خود شروع کند....
Iran, Islamic Republic of
هادی جان دلبندم، این چه ربطی به موضوع داشت؟ یکم توضیح بده ما هم بفهمیم؟
Iran, Islamic Republic of
در پشت ديوار وزارتخانه چه خبره كسي جديدا كسي سر زده تمام حيثيت كشورو سپرديم دست كيا
Iran, Islamic Republic of
بايد رفت و ديد
Iran, Islamic Republic of
💎️ظریف تضمین داد، آمریکا هم لیست تحریمی داد!

💢 پس از تلاشهایِ فراوان مجلس و دولت برای ندیدن و نشنیدن هشدارهای دلواپسان و تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیونِ استعماری «مبارزه با تأمین مالی تروریسم» (CFT)، آمریکا لیست جدید تحریمهای «ضدتروریستی» خود را اعلام کرد؛

🔸 ظریف در توجیه ضرورت تصویب این لایحه، در مجلس گفته بود: «[من و رئیس جمهور] می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه، آمریکا بهانه مهمی برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.»

🔸ملت ایران تا کِی باید هزینه‌ی این رویکرد کودکانه در سیاست خارجی -که تصور می‌کند با لبخند زدن و اجرای خواسته‌های آمریکا می‌تواند این کشور را راضی کند تا دست از سر ایران بردارد- بپردازند؟

✖️آیا همان برجام کافی نبود؟
Iran, Islamic Republic of
خود کرده را تدبیر نیست
تا زمانی که مردم کیلویی رای دهند و اصلاح طلبان را بر خود حاکم کنند وضع از این هم بدتر خواهد شد
Germany
همه می دانند اگر این مرد بزرگ برجام را عملی نمی کرد الان در چه بحران بین المللی قرار داشتیم ، ما به این مرد اعتماد کامل داریم و مطمئن هستیم حرفش را از روی حب و بغض نمی زند و این شاگرد مکتب امام خمینی (ره) فقط اسلام و ایران را در نظر دارد
Iran, Islamic Republic of
به مرگ خودم قسم که نمیتونی توی ایینه توی چشم خودت نگاه کنی وروت بشه همین حرفها رو به خودت بگی!
Iran, Islamic Republic of
...
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
برجام باعث زیاده خواهی یانکی ها در بحث موشکی و منطقه ای شد و بازگشت تحریمهای ظالمانه و گستاخ تر شدن امریکا نتیجه برجام بی فرجام است .
امیر
Iran, Islamic Republic of
برجام خسارت محض بود زیرا ما سانتریفیوژها رو از روی زمین جمع کردیم اما تحریمها فقط روی کاغذ لغو شدند .
Iran, Islamic Republic of
بخاطر همین است که اصلاح طلبها می گویند تحریم کاغذ پاره نیست
Iran, Islamic Republic of
...
مکتبی
Iran, Islamic Republic of
در مکتب امام خمینی(ره) مذاکره و تعامل با شیطان بزرگ هرگز معنا نداشت .
Iran, Islamic Republic of
شاگردمکتب حضرت امام(ره) به هیچ کس باج نمی دهد؟!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
من ۳ بار سخنرانی ۱۲ ساعته و براساس متن برجام رو گوش کردم
چیزی به مراتب بدتر از ترکمنچای
در همون مقدمه هیچ حق غنی سازی به رسمیت شناخته نشده ( گفته به ایران اجازه داده میشود ) و بازرسیهای حتی فراتر از پروتکل الحاقی و پایمال کردن حقوق هسته ایران در مباحث مختلف از جمله پلوتونیوم ، حتی نا تنها فناوری هسته ای از تحریم خارج نشده که به بهانه ابزارها با کاربرد دوگانه تقریبا تمام پیچ و مهره های همه صنایع رفته تحت قیمومیت کمیسیون مشترک و هزاران حرف دیگه که جاش نیست...!!!!
مکتب لیبرالیسم
Romania
شاگرد مکتب امام خمینی درس هاش رو خوب یاد نگرفته چون همیشه غائب بوده ....
Romania
هاااااااااااااااا؟!!!!!!
به خدا اگه شاخ در بیارم هزینه جراحی برداشتن شون رو باید از شما اصلاحات چیا بگیرم .
تو رو خدا اگر هم می خواین توجیه بتراشید یه چیزی بتراشید که طرف فکر نکنه شما چیز فرضش کردید .
خوب بگو ظریف رو دوس داری . همینی که هست . وزیر داریم دوسش داریم ....قهرمان دیپلماسی . سردار مذاکره
ولی خدایی دیگه شاگرد مکتب امام خمینی ؟؟؟؟؟؟؟؟
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام نبود تاکنون دیوار تحریمها فرو ریخته بود و شیطان بزرگ شکست خورده و اقتصاد مون هم مقاوم سازی شده بود.
Iran, Islamic Republic of
دارم شاخ کرگدن درمیارم...
"وَلَا تَركَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ "
به ظالمان متمایل نشوید که گرفتار آتش می شود و چرا که غیر از خدا یار و یاوری ندارید و در این صورت کسی به شما کمک نمی کند.
Iran, Islamic Republic of
میشه باخودت یک بارصادق باشی ویکی نه بیشتر ازدستاوردهای برجام رابه مابگویی وخسارتهایی که به ماوارد شده رااگردوست داشتی برایت ردیف می کنم
Germany
پرویز امینی
دیپلمات‌ها به دلیل نوع شخصیت و نیز تربیت و کارویژه‌ای که دارند، غالبا با دقت اظهار نظر می‌کنند و محتاطانه موضع می‌گیرند به طوریکه می‌توان گفت یک شاخص برای دیپلمات‌های کارکشته و موفق این است که:

دست‌کم خطای فاحش علنی نمی‌کنند.

یا اگر می‌کنند، در دوره مسئولیت دیپلماتیک خود نمی‌کنند.

و یا اگر در دوره مسئولیت دیپلماتیک خود مرتکب خطای علنی می‌شوند، دست‌کم به عنوان رأس دستگاه دیپلماسی نمی‌کنند.

یا اگر در این سطح نیز خطای علنی می‌کنند، فلش این خطا علیه کشورشان نیست.

یا اگر هست، در دوره‌های سختی که کشورشان تحت فشار سنگین خارجی است، نمی‌کنند.

یا اگر در این شرایط نیز از این خطاها می‌کنند، همان حرفی را نمی‌زنند که اثبات ادعاهای مهمترین دشمنان آنها باشد.

یا باز اگر چنین می‌کنند، کسانی نیستند که قبلا چنین خطایی در کارنامه کاری خود دارند که در شرایط تهدید نظامی دشمن بگویند که آمریکا کل تأسیسات نظامی کشور را با یک بمب می‌تواند نابود کند.

یا باز اگر چنین می‌کنند، لااقل در دوره‌ای که ابرپروژه دیپلماتیک آنها (برجام)، تا مغز استخوان فلج شده است، این کار را نمی‌کنند.

یا دست‌کم بر علیه کشور خود که علی‌رغم شکست ایده‌هایش از برجام و غیربرجام، از او تندیس می‌سازد و از او به عنوان قهرمان دیپلماسی تقدیر می‌کند و در یک ابرپروپاگاندای سیاسی و رسانه‌ای از او چهره‌ای می‌سازد که کانه از زمان حضرت آدم تا کنون و از اکنون تا پایان تاریخ، مادر چنین دیپلماتی نزاده است، این اظهارات را نمی‌کرد. ابر پروپاگاندایی که زبان‌دانیِ نیتیو ظریف را مسحورکننده و مقهورکننده همه تیم‌های دیپلماتیک دنیا از آمریکا تا روسیه تا فرانسه و انگلیس و چین و آلمان بازنمایی می‌کرد و حتی خودکار پرتاب کردنش در نشست دیپلماتیک را به مثابه پرتاب تیر آرش از کمان برمی‌ساخت!

و یا لااقل در دوره‌ای که اولیه‌ترین کارهای یک دستگاه دیپلماسی یعنی داشتن سفیر در کشورهای مهمی مثل هند و چین را در چنین شرایطی که قافیه دیپلماسی‌اش به تنگ آمده، انجام نداده است، این اظهارات را نمی‌کرد.

در تحلیل بنیادی‌تر، مشکل، ظریف نیست. مشکل، صنعت پهلوان‌پنبه‌سازی ج.ا.ا است که چهل سال است در همه عرصه‌ها از سیاست تا اندیشه و فرهنگ و هنر و رسانه و... در حال کار بی‌وقفه و مداوم است.

اگر صنعت پهلوان‌پنبه‌سازی در جهان می‌توانست واقعیت داشته باشد، تجربه چهل ساله ج.ا.ا نشان می‌داد که ایران با فاصله، از همه کشورها پیشتاز این صنعت بود. مشکل، ظریف نیست. مشکل، این صنعت پهلوان‌پنبه‌سازی است و تا این علاج نشود، ظریف‌ها خواهند بود.
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
عمار
Iran, Islamic Republic of
درتمام دنیا کسی که ادعا میکند وموضوعی را نسبت میدهد مدعی العموم وارد شده وتوضیح میخواهد.
اینکه هرکس بیاید وخاکستری صحبت کند وذهن مردم را درگیر ومشوش نماید این یک روش ناپسند است ....
Iran, Islamic Republic of
چرا صحبتهای آقای ظریف فقط دلواپسان را آشفته کرده است؟
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
برای اینکه باید برای لایحه های بی سروته که سودی ندارد دلواپس بود...برای توییتها ولبخندهای بی حاصل...برای چرخ اقتصادی که نچرخیدوباجی که داده شد...برای امضائی که داده شدبرای هیچ واگر دلواپس نیستی برو اسوده بخواب که همه چی ارومه...
Iran, Islamic Republic of
زیرا فقط دلواپسان نگران تصویب لوایح استعماری همانند FATF برجام و غیره هستن .
Iran, Islamic Republic of
چون بااین تهمتها وحرفهای نسنجیده اش برای مردم ومملکت هزینه بوجود می اورد باید برخوردانقلابی شود
Iran, Islamic Republic of
این یک بام دو هوای ما اصولگراهاست که ملت را از ما دور میکند . وقتی از سیاهنماییهای غیر واقعی احمدی نژاد و عباسی و ... حمایت میکنیم و از صحبتهای ظریف که واقعیست استقبال نمی کنیم
Iran, Islamic Republic of
همین که صحبت های ظریف به تیتر یک رسانه های غربی و معاند تبدیل شد یعنی خطاست .
Romania
خودت فهمیدی چی گفتی ؟ احمدی نژاد رو زدی تنگ عباسی ؟!!! به خدا اگر اصولگرا باشی
آقای ۴۶: ۱۵
Romania
شما احیانا هادی نیستید
Iran, Islamic Republic of
سلام هادی جان، خدا قوت...
Iran, Islamic Republic of
وقتی این طور حرف های گنده زده می شود جا دارد دستگاه قضایی کشور ورود پیدا کند اگر صداقت ثابت شد عدل اجرا شود اگر کذب اثبات شد به جرم کذب حکم شود
سیف اله
United Arab Emirates
ظریف ....
حامد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
United States
اقای ظریف دقیقا به آثار مخرب صحبتهای از قبل تنظیم شده خودش واقف هست که در بزنگاهای حساس میزند. مگر ایشان بچه هست که سهوا نظامی را که به اصطلاح وزیر اش هست را متهم بکند؟
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...