پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۲
۱۱
جهنم ما و بهشت آنها

نگاهی به آتش‌سوزی گسترده در کالیفرنیای آمریکا/ اینجا کسی تصویر جهنمی از میهنش منتشر نمی‌کند!+ تصاویر

سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 651865
این روزها سالگرد زلزله کرمانشاه است. وقتی عملکرد رسانه‌های ایرانی را در زلزله (و نیز پلاسکو و...) با عملکرد رسانه‌های آمریکایی در آتش‌سوزی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که رسانه‌های غربی به مراتب نسبت به رسانه‌های داخلی مسئولیت پذیرتر و متعهدتر بوده و خیلی بیش از ما به آرامش ذهنی و روانی مخاطب توجه دارند.
گروه سیاسی جهان نيوز، ابراهیم رضایی: خبر آمده که آتش‌سوزی گسترده در کالیفرنیای آمریکا از پنج‌شنبه گذشته آغاز شده و تاکنون بیش از 36 هزار هکتار را سوزانده، حدود هفت هزار ساختمان را ویران کرده و بیش از 31 کشته و صدها مصدوم و مفقود، صدها هزار بی‌خانمان و همچنین میلیاردها دلار خسارت به دنبال داشته است. البته تا به حال فقط پنج درصد این آتش‌سوزی مهار شده است.

کنجکاو شدم که رسانه‌های آمریکایی چگونه این واقعه را پوشش داده‌اند. سری به پرمخاطب‌ترین #مطبوعات_آمریکا زدم (یو.اس.ای.تودی، نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست، وال‌استریت، لوس‌آنجلس‌تایمز) و تیترها و تصاویرشان را از این رویداد بررسی کردم و به چند نتیجه رسیدم:

اولاً فاجعه‌ای با این شدت لزوماً خبر اول این رسانه‌ها نیست و همه توان رسانه صرف پرداختن به این موضوع و به تبع آن درگیر کردن مخاطب با حادثه نشده است.

ثانیاً اظهار نظر مقامات محلی برجسته شده و تلاش شده به حل کردن مسئله و کم کردن تبعات آن کمک شود.

ثالثاً مطلقاً تصاویر دلخراش مثل اجساد قربانیان یا لاشه حیوانات و حتی شیون‌های شدید یا مطالبی برای ناامید کردن مردم دیده نمی‌شود.

رابعاً علاوه بر پوشش خبری خسارت‌های حادثه، به ابعاد دیگر آن بویژه خبرهایی که می‌تواند از تلخی ماجرا کم کند، نیز پرداخته شده است مثلاَ در تصاویر منتشره موارد زیر به چشم می‌خورد:

 یک آتش‌نشان در حال نجات چند گربه

کمک مامور امداد به سالمندان

 آتش‌نشان در حال خاموش کردن آتش

پرچم برافراشته آمریکا

 خطرپذیری ماموران آتش‌نشانی در حادثه

حضور نیروهای پلیس در محل حادثه و کمک آنها به مردم

 ماشین آتش‌نشانی در حال حرکت و ارائه خدمات

حضور سگهای مخصوص برای کمک

 استفاده از هلی‌کوپتر و... برای خاموش کردن آتش
 

 
این روزها سالگرد زلزله کرمانشاه است. وقتی عملکرد رسانه‌های ایرانی را در زلزله (و نیز پلاسکو و...) با عملکرد رسانه‌های آمریکایی در آتش‌سوزی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که رسانه‌های غربی به مراتب نسبت به رسانه‌های داخلی مسئولیت پذیرتر و متعهدتر بوده و خیلی بیش از ما به آرامش ذهنی و روانی مخاطب توجه دارند.

آنها در شدیدترین حوادث هم تصویری جهنمی از میهن خود منعکس نمی‌کنند و در عوض ما برای جهنم نشان دادن کشورمان و تحقیر و تمسخر توان داخل مسابقه می‌گذاریم. یادمان نرفته که بخش اعظم تصاویر منتشره از زلزله، شیون و ناله و سرما و عدم رسیدگی و خرابی و بی‌توجهی و اجساد جان‌‍باختگان بود. بی‌تردید غرق کردن مخاطب در پیام‌های منفی عواقب جبران‌ناپذیری درپی خواهد داشت.

باور کنیم که نه آنجا بهشت است و نه اینجا جهنم.

در ادامه بخشی از این تصاویر منتشر شده را می بینید:
 





















 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
فاعتبروا یا اولی الابصار، عبرت بگیرند صاحبان بصیرت.
اینجا همان قبله و بهشت و آرزوی بعضی هاست که در آن مردمی داشتند در کمال راحتی و رفاه و...به اصطلاح زندگی لاکچری می کردند که ناگهان در عرض چند ساعت همه چیز خود را از دست دادند. نه خانه ای ماند و نه ماشینی و نه جنگلی و نه هیچ چیز دیگر، عده ای هم که مردند. خداوند می خواهد بگوید ببین در قرن 21 هم همان اتفاقاتی که هزاران سال قبل برای مردم مرفه و در عیش و نوش پترا یا پمپئی یا سدوم یا ... افتاد الان هم می افتد. حواسمان را جمع کنیم و به پیشرفت های مادیمان ننازیم که به یک جرقه بند است. نگوییم چرا پس برای غربی ها بلا و عذاب نمی آید و چرا اینها در راحتی و رفاهند و چرا زلزله ندارند و چرا اینقدر پیشرفته اند و چرا فلان و چرا بهمان! این یک نمونه اش که برای کسانی که عقل دارند کافیست.
Romania
احسنت که گل گفتی و زدی به هدف.
Italy
و البته برای کسانی که عقل ندارند و به چنین نظر صائبی منفی می‌دهند، تمام استدلال‌ها هم کافی نیست.
سیامک
Iran, Islamic Republic of
ترامپ در پیام نوروزی خشکسالی ایران را سوژه کرد...
امسال به لطف و بزرگی خدا بارش باران و برف متفاوت از سالهای دیگر در ایران است.
امروز شهر بهشت آمریکا در آتیش سوخت و محو شد.

لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم
شهروند
Iran, Islamic Republic of
پس باید همواره شکر نعمتهای خدای متعال را به جای آوریم بخصوص از نعمت آرامش و امنیتی که در کشور عزیزمون حکم فرماست شاکر باشیم.
مشکلات بالاخره خواهد گذشت، رو سفیدی در امتحانات مهم هست.
الیس الصبح بقریب.
حدیث
Iran, Islamic Republic of
اگر باران شدیدی ببارد آتش خاموش خواهد شد ولی مصلحت خدا اقتضا میکند که درس عبرتی باشد برای عبرت گیرندگان، شاید عبرت گیرند!!
خارج نشین سابق
Iran, Islamic Republic of
می دانم که بخاطر تبلیغات گسترده کسی حرف مرا باور نمی کند. ولی خدای من می داند که عین حقیقت را می گویم. بنده سالها در اروپا زندگی کرده و شغل و کاشانه خوبی در آنجا داشته و ( هنوز بخاطر اجبار زندگی) دارم. به ایران بازگشتم فقط برای اینکه نمی خواستم فرزندانم در آن محیط کثیف و در عوض در کشور حسن و حسین (با همه کاستیهایش) بزرگ شوند. اما حالا پس از چند سال متوجه شده ام که حتی ادعای برتری رفاهی غرب (برای اکثریت مردم) یک دروغ بزرگ است که با تبلیغات 24 ساعته رسانه های خارجی دروغ پردازیهای ایرانیان مقیم خارج و انفعال رسانه های داخلی به خورد مردم کشورمان داده شده است. فریب این اراجیف رسانه ای و بستگان خارج نشینتان را نخورید: در هیچ کشور غربی به اندازه ایران به شهروندانش خدمت نمی شود. این با وجود تمام کم کاریها و اختلاسات مالی است که اتفاقا توسط کسانی انجام می شود که برای آمریکا کانادا و غیره تبلیغ می کنند و در نهایت به آنجا فرار!
Iran, Islamic Republic of
تمام کم کاریها و اختلاسات مالی است که اتفاقا توسط کسانی انجام می شود که برای آمریکا کانادا و غیره تبلیغ می کنند و در نهایت به آنجا فرار! گل گفتی. یک جمله هم من اضافه کنم که اینها این کاستی ها را به پای اسلام و جمهوری اسلامی می نویسند
Iran, Islamic Republic of
یه گوشه انتقام الهی مردم یمن از بهشت نشینان دروغین !
احمد
Iran, Islamic Republic of
آتشی که برخرمن دنیا زده اند به جان خودشان افتاده انشاء الله این آتش به کاخ سفید وکنگره وسنای آمریکا بیفتد ودودمان هیات حاکمه ظلم وبیداد رابسوزاند
رضا
Iran, Islamic Republic of
اگر یک خانه اینگونه در ایران آتش بگیرد کوردلان اسلام را به آتش می‌کشند چه رسد به نظام اسلامی!