پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۳۲
مردم بازنده فینال لیبرال‌ها در شورای شهر اصلاح طلب

حناچی چقدر در بهشت دوام می‌آورد؟

سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب: 651831
با انتخاب حناچی که حرف و حدیث های مختلفی درباره او در شهر تهران وجود دارد، نشان می دهد که اپیدمی «مدیریت گذری» در شهر تهران رو به افزایش است.
حناچی چقدر در بهشت دوام می‌آورد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: شهردار جدید تهران برای سومین بار در یکسال کاری شورای شهر پنجم انتخاب شد. «پیروز حناچی» که پیشتر در انتخاب شهردار دوم یعنی افشانی هم به عنوان یکی از کاندیداها مطرح بود، این بار در رقابت با «سید عباس آخوندی» وزیر مستعفی راه و شهرسازی دولت دوازدهم توانست با کسب 11 رای و تنها یک رای بیشتر از رقیب خود به به عنوان شهردار انتخاب شود.

هرچند عدم انتخاب آخوندی رو باید به فال نیک بگیریم اما انتخاب پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران نیز حرف و حدیث‌های خاص خود را دارد. اولین سئوالی که پس از انتخاب سومین شهردار تهران مطرح می‌شود این است که مدیریت «شهردار جدید» چقدر دوام و بقا خواهد یافت؟ طی 15 ماه دو شهردار و یک سرپرست به صندلی شهرداری تهران تکیه زده‌اند و حالا بیم آن می رود که اپیدمی شهرداران چند ماهه گریبانگیر پیروز حناچی شود.

حناچی از جمله مدیرانی است که مانند «محمد علی افشانی» مدیر ملی محسوب نمی شود. حسن سوابق اجرایی حناچی این است که در حوزه کاری شهرداری فعالیت کرده است. در سوابق کاری وی می توان به‌ معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی، دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری کشور، عضو شورای عالی ترافیک، رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی، معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران اشاره کرد.

حناچی سابقه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران را نیز در کارنامه خود دارد. اما همه این سوابق بسیار کوچکتر از حوزه شهرداری تهران بوده و حناچی بیشتر یک مدیر مکمل بوده است تا یک مدیر بالادستی و مستقل.
 

برخی از فعالین سیاسی نیز معتقدند حناچی افکار عمومی را به یاد «محمد علی نجفی» شهردار اول شورای شهر پنجم می اندازد که به بهانه بیماری بعد از 7 ماه حضور پرحاشیه و بی دستاورد ساختمان بهشت را ترک گفت. نجفی این روزها درگیر حاشیه ازدواج دومش است وبسیاری از جمله « فاطمه دانشور» عضو سابق شورای شهر تهران مطرح می کنند که بهتر شد که نجفی در پست شهرداری نماند. حالا نگرانی بی ثباتی و عدم دوام مدیریت در پایتخت که  15 ماه است که بسیاری از کارها را مختل کرده است، بازهم بر سر این شهر سایه می افکند.

از سوی دیگر، نگرش لیبرالی حناچی و اینکه گفته می شود وی گزینه رئیس دولت اصلاحات برای این پست بوده است نگرانی دیگری برای تهران به وجود می آورد. لیبرالی اداره کرده شهر تهران با توجه به بافت آن وهمچنین مجموعه حوزه های مالی و ... ممکن است مسبب مشکلات دیگری شود. اظهارات حناچی به عنوان معاون فنی و عمرانی شهر تهران نشان می دهد که وی طرفدار هزینه زا کردن تهران است. پیشتر بسیاری از اصلاح طلبان از جمله « غلامحسین کرباسچی»، «محمد علی نجفی»، «محسن صفایی فراهانی»، «محمد حسن ملک مدنی» و ... عنوان کردند که بایستی با بالابردن هزینه‌ها شهر، پایتخت را  اداره کرد. 

حناچی هم در دیماه سال گذشته همین نظریه را با عنوان اخذ عوارض تردد از بزرگراه هایی که در دوره جدید ساخته می شود، مطرح کرد. وی  با بیان اینکه دریافت عوارض تردد از بزرگراه ها در بسیاری از شهرهای دنیا انجام می شود گفت: «دریافت عوارض از پروژه هایی که در آینده احداث خواهد شد در دستور کار قرار می گیرد.»

اما دو روز بعد از فشار افکارعمومی وی در گفتگو با مهر ضمن کوتاه آمدن از موضوع خود گفت: « اخذ عوارض از بزرگراه ها در دستور کار نیست و هنوز در این رابطه به پیشنهاد روشنی دست پیدا نکرده ایم.»

رقابت تنگاتنگ و سیاسی در شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار یک رقابت کاملا سیاسی و حزبی بود. در انتخابات اخیر که یک کاندیدا 11 رای و کاندیدای دیگر 10 رای کسب کرد. بنابراین شهردار جدید رای متزلزلی از شورای شهری دارد که تماما اصلاح طلب است و این نشان از دو دستگی شورا در انتخاب شهردار دارد.

دیروز روزنامه سازندگی نزدیک به حزب کارگزاران از رقابت لیبرال ها در شورای شهر گزارش داده بود. روزنامه آرمان دیگر روزنامه نزدیک به این حزب اصلاح طلب نیز در تیترهای یکی که این چند روز با آن روزنامه را منتشر می کرد، از لابی بازی، سیاسی بازی و عدم ثبات مدیریتی در شهر تهران گلایه کرده بود. این نشان می دهد که تکنوکرات‌ها از ابتدا قافیه را به لیبرال‌ها در این رقابت کاملا سیاسی باخته بودند و رای میانه شورای شهر که با اختلاف یک نفر شهردار تعیین شده است، اختلاف سیاسی زیادی میان اعضای شورای وجود دارد که در آینده شهردار را نیز با چالش جدی روبرو می سازد. 
 

پیشتر جهان نيوز درباره شیوع بیماری «مدیریت گذری» در کلان شهر تهران هشدار داده بود، نجفی (شهردار)، مکارم حسینی(سرپرست)، افشانی(شهردار) و اینک حناچی که در مدیریت او مسائل مختلفی وجود دارد، این مسئله را بیشتر پررنگ می کند. درواقع با این روند پیش بینی می شود که شهرداری تهران دوباره دچار بی ثباتی مدیریتی و خالی شدن صندلی تهران شود، موضوعی که تا به امروز شهروندان تهرانی را با مشکل زیادی مواجه کرده است و آینده کلانشهر تهران که مدیریت پیچیده و برنامه ریزی شده ای را می‌طلبد، بحران زاست. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
ایشان دزد و خائن و خیانت کار نباشد بس است وجدان داشته باشد کافی است تمام مسائل و مشکلات این مملکت با بودن بی وجدانها و خائن هاست که تمامی ندارد
Iran, Islamic Republic of
....
در زمان طاغوت به شهرداری می گفتن بخور بخور
Iran, Islamic Republic of
واقعا نمیدانم الان به شهرداری چرا می گویند بهشت !
شیر پاک خورده ای
نه از بابت سیاسی بازی مرا آگاه کند
سرباز
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جناب حناچی انسان شریف و متخصصی هست / سابقه تخصصی ایشان از جناب قالیباف هم بهتر و هم بیشتر است /
جهان نیوز ؛ این قدر منفی بافی نکن ؛
انشاالله اینکه فرموده اید دکتر حناچی گزینه رییس دولت اصلاحات است اگر درست باشد که مرحبا به این انتخاب /
به امید توفیق دکتر حناچی و سربلندی دکتر آخوندی عزیز/
Iran, Islamic Republic of
قشنگ معلومه این متن رو نوشتی که بری رو اعصاب بقیه!!!
Iran, Islamic Republic of
در دوره های قبل که شورا دست هم حزبی های نویسنده مقاله بود از این دست مقاله ها در آن زمان خبری نبود چرا چون شهردار هم، هم حزبی انها بودش.مگر آن زمان اعضای شورا برای انتخاب شهردار از بیرون حزب شهردار انتخاب میکردند؟که الان اینکار رو بکنند.
Romania
این دکتر تخصصش چیه؟
...
Iran, Islamic Republic of
معماری ترمیم بافت های سنی
Iran, Islamic Republic of
هادی جان! خودتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
Oman
هادی بچه ی خوبیه، بی انصافی نکنید.
Iran, Islamic Republic of
اره اصلا اگر اقای هادی نباشه هیجانی هم بوجود نمیاد...
دعوا و کل کل شروع نمیشه..‌‌
Iran, Islamic Republic of
...
😉
Iran, Islamic Republic of
میچسبه سرجاش تا اخر این شورا ! ...
سالار
United States
هر کسی که انتخاب میشدبرادرا بازم ایراد میگرفتن مهم شخص نیست مهم ناخشنودی برادرا ازشکست بیست و یک بر صفره
Oman
انشاالله از بهشت به پاستور می رود تا مملکت با یک رئیس جمهور جوان، پرتلاش، با تجربه و با سواد جانی تازه بگیرد.
Iran, Islamic Republic of
....
پیروزی
Iran, Islamic Republic of
کسیکه یک فتنه گر معرفش باشد برای شهر داری خدا به فریاد آن شهر و شهر وندش برسد
Iran, Islamic Republic of
مدیر بالا دستی!.......حتما انهایی هستند که مورد اعتماد اقایان باشند!؟
Iran, Islamic Republic of
از چهره نورانیش معلومه کاملا اهل خدمت به مردمه!!!
France
وای بر شما که از روی چهره، آدم ها رو قضاوت میکنید.
Iran, Islamic Republic of
وای بر تو که ایهام در کلام رو نمیفهمی و سطحی نگری.
Iran, Islamic Republic of
حنای اقا پیروز هم مثل پیشینیان رنگ نداره
جواد
Iran, Islamic Republic of
آقای صادقی شماکه سیاسی هستید چه گلی برای مردم تهران چیدید که شهردارش میخواد بچینداونم به چهارماه نمیکشد خاطر جمع باشه
Oman
شما سنگ نندازی انشاالله تا 1400 هستش!
مهدوی
Iran, Islamic Republic of
آقای حناچی بسم الله بگو و از این فرصت که خداوند در اختیارت گذاشته درجهت خدمت به مردم استفاده کن و دعای خیر مردم را برای خودت بخر .
محسن
Iran, Islamic Republic of
مگه آخوندی سیده؟؟؟؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
تازمانی که میوه ممنوعه را نخورد
Iran, Islamic Republic of
... اسياب به نوبت...!
Iran, Islamic Republic of
این هم مثل اسلاف برنامه کاری ندارن فقط سیاست بازند لذا دوام نداره
Iran, Islamic Republic of
حداکثر ۶ ماه