چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۳

قطع عضو؛ کرایه عبور از رودخانه در لرستان +تصاویر

دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 651629
مردم روستای ابراهیم آباد پلدختر سال‌هاست که به دلیل استفاده از گرگر برای عبور از رودخانه انگشتانشان قطع می‌شود.
قطع عضو؛ کرایه عبور از رودخانه در لرستان +تصاویر
به گزارش جهان نيوز، روستای ابراهیم آباد معمولان را کمتر کسی در لرستان و شاید ایران نشناسد، روستایی در روبروی شهر معمولان که با انگشتان قطع شده مردمش شناخته شده است چرا که مردمانش با وسیله‌ای به نام "گرگر"رفت وآمد می‌کنند.

فاصله این روستا با شهر معمولان کمتر از یک کیلومتر و با استفاده از جاده حدود چهار کیلومتر است که مردم کشاورز این روستا برای هر بار تردد با ماشین باید بیش از 10هزار تومان کرایه بدهند همین موضوع سبب شد تا در سال 85کلنگ ساخت پل عابر پیاده‌ای برای آنها به زمین زده شود و بنا شد پل ایجاد شود تا جایگاه گرگر باشد ولی سال 94پل عابر رو به ماشین رو تغییر پیدا کرد اما این پل بعد از گذشت 12سال از کلنگ احداث آن، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.


در قرنی که کشورهای جهان و حتی استان‌های هم جوار لرستان به دنبال کسب تکنولوژی‌های روز دنیا و زیر ساخت‌ها و راه‌های ارتباطی متعدد هستند، مردم روستای ابراهیم آباد معمولان باید برای عبور از رودخانه خروشان کشکان با هزار ترس و لرز از قطع نشدن انگشتانشان از" گرگر " استفاده و از رودخانه عبور کنند و این در حالیست که تاکنون این وسیله خطرناک انگشتان ده‌ها نفر از اهالی را بریده و آنها را قطع عضو کرده است که این خود هزینه‌های جبران ناپذیری برای اهالی این روستا در پی داشته است.



عملی نشدن وعده‌های مسئولان!
اهالی روستای ابراهیم آباد دیگر تمایلی به مصاحبه با خبرنگاران ندارند و می‌گویند بارها خبرنگاران برای این مشکل و تهیه گزارش به روستا ی ما آمده‌اند و وظیفه خودشان که اطلاع رسانی بود را انجام داده ولی مسئولان هر بار قول می‌دهند و به قولشان عمل نمی‌کنند. آری مردم این روستا معتقدند گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات آنها در بین مسئولان وجود ندارد.

کوشکی یکی از اهالی روستای ابراهیم آباد معمولان به خبرنگار تسنیم گفت: ما بارها مشکل روستای خود را از طریق خبرنگاران وخبرگزاری‌ها به گوش مسئولان استانی وشهرستانی رساندیم به طوری که تمام استان لرستان و شاید کشور درد ورنج مردم این روستا را شنیده‌اند ولی گویا ابراهیم آباد جز شهرستان پلدختر نیست.


مردم همچنان در رنج استفاده از گرگر هستند
وی افزود: استاندار لرستان در فروردین سال 97قول داد که تخصیص صدرصدی به پل بدهد تا هرچه سریعتر تکمیل شود ولی هنوز این پروژه مثل قبل روند ساخت خیلی کندی دارد و خبری از بهره‌برداری پل نیست ومردم همچنان از گرگر استفاده می‌کنند.
معتمدی یکی دیگر از اهالی ابراهیم آباد معمولان عنوان کرد: مسئولان شهرستانی واستانی بارها برای بازدید پل آمدند وهر بار وعده‌ای دادند ولی هیچ کدام از وعده‌های مسئولان استانی وشهرستانی تاکنون عملی نشده است و مردم همچنان در رنج استفاده از گرگر هستند.



امین فرخ نژاد رئیس راه وشهرسازی پلدختر در 23دیماه 96گفته بود که پل ابراهیم آباد 72درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت پرداخت کردن مطالبات پیمانکار انتظار می‌رود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد ولی بعد از گذشت 8ماه از این وعده هنوز پل ابراهیم آباد تکمیل نشده است.

نعمت‌الله دستیاری فرماندار پلدختر نیز در اول بهمن ماه 96گفته بود که اگر یک میلیارد تومان اعتبار مصوب شده برای پل تخصیص پیدا کند پل ابراهیم آباد در شش ماهه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد وی سپس در 30فروردین 97 نیز مطرح کرده بود که سعی می کنیم برای شش ماهه نخست امسال پل ابراهیم آباد تکمیل وبه بهره برداری برسد اما پس از گذشت هشت ماه از سال 97این پروژه 78 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته اداره راه وشهرسازی امسال هم به بهره‌برداری نمی‌رسد.



وعده استاندار محقق نشد
سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در سفر خود به پلدختر در تاریخ 30 فروردین گفته بود که پل ابراهیم آباد از پروژه‌های مهم استان لرستان است که کار اجرایی آن شروع شده و قرار شد اعتبارات به صورت کامل به آن اختصاص پیدا کند. 100درصد اعتبارات برای آن تخصیص یافته و منابع نیز دارد که امیدواریم هر چه سریعتر به نتیجه برسد ولی با گذشت هشت ماه از این صحبت‌ها هنوز خبری از تخصیص درصدی اعتبارات نیست و مسئولان شهرستانی کمبود منابع را دلیل کندی ساخت وبه بهره‌برداری نرسیدن پروژه می‌دانند.

امین فرخ نژاد رئیس راه وشهرسازی پلدختر به خبرنگار تسنیم گفت: در حال حاضر پروژه ساخت پل ابراهیم آباد معمولان به صورت کند درحال انجام است و تاکنون دو میلیارد تومان برای ساخت پل ابراهیم آباد هزینه شده و این پروژه 78 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به دلیل کمبود منابع مالی امسال به بهره‌برداری نمی رسد.



زمان مشخصی برای بهره‌برداری پل اعلام نمی‌کنیم
نعمت‌الله دستیاری فرماندار پلدختر در گفت‌وگوبا خبرنگار تسنیم در پلدختر اظهار داشت:یکی از پروژه‌های عمرانی شهرستان که بدهی ندارد پل ابراهیم آباد معمولان است وپیمانکار پروژه هیچ گونه بدهی به دولت ندارد.

وی با اشاره به اینکه پروژه ساخت پل ابراهیم آباد در حال حاضر فعال است افزود: کار ساخت پل به کُندی انجام می‌شود وعمده کار ساخت این پل انجام شده و بیشتر کار باقی مانده پل ابراهیم آباد خرید آهن آلات آن است که به دلیل نوساناتی که در بازار و قیمت آهن به وجود آمده نمی‌توانیم تاریخ مشخص برای به بهره‌برداری رسیدن آن ارائه دهیم.

حالا باید دید تا چه زمانی مردم ابراهیم آباد معمولان از گرگر استفاده می‌کنند.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هادی
Iran, Islamic Republic of
حدود 20 ساله که این قضیه رسانه ای شده و هیچ کاری انجام نشده و جای تاسف جدی داره...
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
البته مسئولان خیلی تو این قضیه کوتاهی کرده اند
ولی یک راه ساده برای اینکه دست کسی لای قرقره نرود این است که یک قوطی فلزی محافظ دور قرقره تعبیه کنند که دو طرف آن سوراخی به اندازه سیم بکسل داشته باشد تا در موقع کشیدن دست به قوطی فلزی بخورد و لای قرقره نرود
United States
تا الان بیست بار این رپرتاژ دیده شده. لطفا بفرمایید از دستگیره های موجود در اتوبوسهای شرکت واحد و مترو ده بیست تا بفرستند به این روستا و روی این وسیله نصب کنند تا این الم شنگه به پایان برسه