پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

شهردار مدارس انتخاب شد شهردار تهران هنوز نه!

دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب: 651581
شهر تهران بعد از یک سال اندی که اصلاح طلبان در شورای شهر سررشته امور را در دست گرفتند با معضل بی ثباتی مدیریتی روبرو است.
شهردار مدارس انتخاب شد شهردار تهران هنوز نه!
به گزارش جهان نيوز، این روزها در مدارس مختلف تهران و شهرهای مختلف کشور شاهد انتخابات شهردارمدارس که به نوعی تمرین فرایند انتخابات و دموکراسی برای کودکان و نوجوانان است، هستیم. این رویداد حتی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته و موضوع تبلیغات‌های دانش آموزان برای کسب رای از هم سن و سالان خود در مدرسه سوژه برخی از کاربران شد. از سوی دیگر خانواده‌ها هم با توجه به تب و تاب دانش آموزان درگیر این موضوع شدند.

در همین رابطه، در 9 آبانماه سال جاری، آئین انتخات شهردار مدرسه با حضور نصراله آبادیان شهردار منطقه ۱۱، محمد رضا آقایی مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، محمد حسین لونی رئیس آموزش و پرورش منطقه و معاونین شهرداری منطقه ۱۱ در مدرسه دخترانه نمونه دولتی شایسته برگزار شد.

همچنین مجتبی توسلی روز 19 آبان ماه با اعلام خبر بیستمین دوره انتخابات شهردار مدرسه در جمع خبرنگاران حاضر در شهرداری این منطقه اظهار داشت:

«جلسه هماهنگی طرح شهردار مدرسه با هدف ساماندهی و اجرای مطلوب انتخابات ، توجیه و استفاده از ظرفیت مربیان پرورشی مدارس منتخب طرح شهردار مدرسه، مدیران اجتماعی و کارشناسان نواحی ده گانه برگزارو اقلام مورد نیاز انتخابات شامل روپوش ، کلاه طرح شهردار مدرسه و ۴ هزار عدد تعرفه های رای گیری با توجه به تعداد هر مدرسه میان نواحی ده گانه شمال تهران توزیع شد.»

به هر جهت در مناطق مختلف تهران فرایند رای گیری و انتخاب شهردار مدارس برگزار شده است. اما به نظر می رسد در مدارس که حالت تمرینی برای دانش آموزان دارد فرایند انتخاب شهردار زودتر از فرایند انتخاب در شورای شهر تهران انجام می شود. این درحالی است که انتخاب شهردار در مدارس که به صورت تمرینی و درسی انجام می شود بسیار گسترده است و انتخاب شهردار تهران بین چند کاندیدا انجام می شود که برخی از آنها در سه دوره انتخاب شهردار کاندیدای همیشگی بوده‌اند.

شهر تهران بیش از یکسال است که با معضل انتخاب شهردار دست و پنجه نرم می کند. از این رو این موضوع را معضل و نه مشکل باید نام نهاد که طی یکسال گذشته سه بار تکرار شده است. البته با این روند اگر پیش برویم و انتخاب شهردار تهران با ملاک‌ها و شاخصه‌های دو شهردار قبل انجام شود، پایتخت باید صابون بحران شهردار را نیز به تن خود بمالد.

گلایه روزنامه اصلاح طلب از انتخاب سیاسی و حزبی شهردار تهران
اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند درحالی که ادعای دموکراسی دارند و همواره شعار آنرا سر می دهند، هر گاه در یک فرآیند انتخاب دموکراتیک قرار گرفته‌اند به شدت دچار مشکل شده‌اند. در شورای شهر اول که این جریان سیاسی مانند شورای پنجم تمام کرسی‌های سبز شورا را در اختیار داشت، مشکلات عدیده این جریان سیاسی در انتخاب شهردار سبب شد تا کار شورا به انحلال کشیده شود.

تا به امروز شورای شهر پنچم نیز پا جای پای شورای اول گذاشته است. در شورای شهر اول جنگ احزاب برای انتخاب شهردار را شاهد بودیم و حالا جنگ قدرت میان احزاب سیاسی اصلاح طلب برای انتخاب شهردار برای سومین بار در حال تکرار است. با این حال روند انتخاب شهردار تهران توسط اصلاح طلبان کاملا سیاسی و بدون در نظر گرفتن کارآمدیی و کارایی لازم است. دستکم انتخاب دو شهردار قبلی این موضوع را نشان داد. «محمد علی نجفی» که هفت ماه بیشتر نتوانست در شهر تهران بماند و «محمد علی افشانی» هم که با بازنشستگی شهرداری را ترک کرد به باور بسیاری برای این پست گزینه مناسبی نبود و بزرگترین تجربه کاری اش را در شهرداری تجربه کرد.

به نظر می رسد برای تمرین دموکراسی هم شده اصلاح طلبان بایستی دانش آموزان را الگوی خود قرار دهند. با این روندی که این جریان سیاسی در تهران رقم زده باید منتظر بروز مشکلات بیشتری برای شهروندان تهرانی باشیم.

منبع: مشرق 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *