پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۲۵

کیهان: ادامه حضور در برجام یعنی باج به آمریکا

يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 651217
طبق بند 36 برجام در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات، «حق ایران» است که توقف کلی یا جزیی به تعهدات خود بدهد. این «حق» باید تثبیت و به آمریکا و طرف اروپایی تفهیم شود که اجازه ندارد در حالی که یک طرف از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کرده، برای ایران تعیین تکلیف و با قیمت نفت بازی کند.
کیهان: ادامه حضور در برجام یعنی باج به آمریکا
به گزارش جهان نيوز، پیش‌بینی کارشناسان حوزه انرژی و تحلیلگران بین‌المللی این بود که با آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در 13 آبان(4 نوامبر) و واکنش ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده و به احتمال زیاد قیمت نفت به حدود 100 دلار در هر بشکه می‌رسد و این مسئله دولت آمریکا را تحت فشار قرار خواهد داد.
 
آمریکا در موعد مقرر تحریم‌های ضد ایرانی را اعمال کرد، اما در معاملات بازار جهانی انرژی، قیمت نفت برای نخستین بار از ماه آوریل به زیر ۷۰ دلار رسید.

بلومبرگ-18 آبان- در گزارشی نوشت:«در معاملات بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت برنت دریای شمال 69/9 دلار به فروش رسید که نسبت به روز قبل ۷۵ سنت کاهش داشته است. نفت آمریکا نیز ۹۳ سنت کاهش یافته و به زیر ۶۰ دلار رسید و 59/74 دلار قیمت‌گذاری شد».

به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین مبادلات بازار جهانی انرژی 70/68 دلار قیمت‌گذاری شد.

یکی از علل اصلی کاهش قیمت نفت علیرغم تحریم‌های نفتی علیه ایران، واکنش انفعالی دولت و بی‌عملی دستگاه دیپلماسی در مقابل گستاخی آمریکا است.

جای خالی واکنش متقابل!
فلسفه اصلی اقدام متقابل، تاثیرگذاری بر رفتار طرف مقابل و وادار کردن آن به عقب‌نشینی و یا حداقل منصرف کردن آن از زیاده‌خواهی‌های بیشتر است.متاسفانه در سالهای اخیر این رویکرد در رفتار دولت روحانی در مواجهه با آمریکا و همپیمانان واشنگتن مشاهده نشد و واکنش دولت در نهایت از انتقاد لفظی فراتر نرفت!

از سوی دیگر واکنش متقابل به صورت علنی و آشکار اعلام می‌شود تا از بیشترین میزان تاثیرگذاری برخوردار باشد. اما متاسفانه این رویکرد هیچ‌گاه در واکنش‌های دولت روحانی مشاهده نشد.

در حال حاضر آمریکا و اروپا با اجرای ترفند نخ‌نما اما پرکاربرد «پلیس خوب- پلیس بد» در حقیقت تقسیم کار انجام داده‌اند. آمریکا فشارهای خود را نسبت به ایران افزایش داده و در مقابل کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند در شرایطی که ایران تحت فشار است با ایران وارد مذاکره شوند تا نتیجه دلخواه هر دو گروه حاصل شود. طرف غربی در پی دائمی کردن توافق هسته‌ای و اضافه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران به مفاد برجام است. برنامه اصلی این است که ایران را به مسیری هدایت کنند که آن سرش برجامی دیگر است. برجامی که هدف از آن تعمیم «اقدامات نقد در مقابل وعده‌های نسیه» در دیگر مولفه‌های قدرت ایران است.

در همین رابطه امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه-مهر 97- در مصاحبه با فرانس 24 گفته بود:«احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تاکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت  موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».

دروغی به نام حفظ برجام
«ماجا کوچیجانکیک» سخنگوی اتحادیه اروپا در مسائل خارجی مدعی شد که این اتحادیه تلاش‌ها برای حفظ برجام را در هفته‌های گذشته شدت بخشیده است.

در روزهای گذشته مقامات اروپایی در اظهارات جداگانه تاکید کردند که ایران باید به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.
از سوی دیگر، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران در حال اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام است. ضروری است که ایران اجرای کامل این تعهدات را ادامه دهد.

برجام از ابتدا نامتوازن بود و به «اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل» خلاصه شد. حال طرف اروپایی با طلبکاری تاکید دارد که ایران باید بدون هیچ واکنشی نسبت به عهدشکنی و گستاخی‌های آمریکا و بدون چشم داشت همچنان تعهدات خود- محدودیت‌های برجامی- را یکطرفه ادامه دهد!

متاسفانه دولتمردان با ارسال پالس اشتباه و با تعریف و تمجید از طرف اروپایی و تاکید بر اجرای یکطرفه تعهدات برجامی، طرف مقابل را به گستاخی بیشتر تشویق می کنند.

در طول مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم (دولت اول روحانی) چه آنها که غیرت فناوری ملی در عرصه هسته‌ای را داشتند و چه آنها که به این سرمایه بزرگ ملی بهای لازم را نمی‌دادند، در یک نکته مشترک بودند و آن اینکه در پسِ همه امتیازهایی که واگذار می‌شود، باید تحریم‌ها لغو شود.

اما برجام نه‌تنها به لغو تحریم‌ها منجر نشد، بلکه با قوانینی همچون آیسا و کاتسا 2017 (مادر تحریم‌ها) زیرساخت تحریم‌ها را گسترده‌تر و گستاخی آمریکا را نیز افزون‌تر کرد.

نگاهی به روند اقدامات اتحادیه اروپا در رابطه با تضمین‌ منافع اقتصادی ایران پس از خروج امریکا از برجام به خوبی نشان می‌دهد که این اتحادیه، در حال وقت‌کشی است و ضرورت دارد ایران اقدام متقابل صورت دهد.

تعدیل تعهدات برجامی
کارشناسان معتقدند که ایران باید در واکنش به وقت‌کشی اروپا و در پاسخ به ترفند «پلیس خوب-پلیس بد»، تعهدات برجامی خود را تعدیل کند.

طبق بند 36 برجام در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات، «حق ایران» است که توقف کلی یا جزیی به تعهدات خود بدهد. این «حق» باید تثبیت و به طرف اروپایی تفهیم شود که اجازه ندارد در حالی که یک طرف از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کرده، برای ایران تعیین تکلیف کند.

به عبارت دیگر، امروز باید هم برای سه کشور اروپایی و هم برای تمام جامعه جهانی تبیین شود که علیرغم انجام کامل تعهدات از سوی ایران، رفتار امریکا بسیار فراتر از مصداق عدم پایبندی اساسی به برجام است و لذا طبق بند 36 برجام توقف کلی یا جزیی اجرای تعهدات، حق ایران است. نباید طرف مقابل برجام را نقض کند و طلبکار هم شود.

باید این مسئله برای اروپا مسجل شود که هر گونه تأخیر بیشتر در انجام اقدامات عملی، هزینه‌های دشواری را در پی خواهد داشت.

در حال حاضر تعدیل معنادار تعهدات ایران در ذیل برجام (به عنوان واکنشی حداقلی) می‌تواند گشایشی در این وضعیت ایجاد کند تا دولت بتواند با نقد کردن این آخرین امتیاز قابل دریافت در ذیل این معامله و نیز انجام مبادلات بانکی، وضعیت ارزی و اقتصادی کشور را هم تا حدودی بهبود بخشد.

ادامه حضور ایران در برجام یعنی باج به آمریکا و کاهش قیمت نفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
حرف نزنید عمل کنید . زودتر بیایید بیرون . مردم تکلیف خودشون را بدونن . فقط لاف میزنید . دنیا هم فهمیده ما ایرانیها فقط حرف میزنیم
....
Iran, Islamic Republic of
اين ها تا آخر دولتشان به امريكا وفادار خواهند ماند.
...
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
كيهان بزرگوار نفست از جاي محكمي در مياد نه اقا زاده داري و نه اموال در ديار فرنگ وگرنه شما هم دست به عصا چه بگم دست به دامان حرف ميزديد
Iran, Islamic Republic of
از اولش هم معلوم بود که قرارداد برد برای آمریکا و باخت برای ما عاقبت بهتر از این ندارد.
Iran, Islamic Republic of
ولی ما که سه تا زدیم
اگرچه دوتا هم خوردیم



البته متاسفانه اون سه تا که زدیم همگی گل بخودی بودن
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگر کیهانیان نبودند ملت چه قدر آرامش داشتن از دست این تحلیل های الکی و از روی معده .
درود بر سردار قلم
Iran, Islamic Republic of
کیهان درست میگه ماندن ایران در برجام باعث کاهش قیمت نفت میشه و به نفع امریکاست آنها باید بدانند عمل نکردن به تعهداتشون بی هزینه نخواهد بود.
پیروزی
Iran, Islamic Republic of
اگر اصلاح طلب ها نبودند کیهان وملت آرامش داشتند
Iran, Islamic Republic of
باز هم خودت را ملت جا زدی اخوی؟!؟!؟!
سرور
Iran, Islamic Republic of
شما برادران اصلاح طلب حس خودملت بینی دارید.
Iran, Islamic Republic of
هر وقت ملت شما رو انتخاب کرد اینکارو بکن پای عواقبش هم وایسا
Iran, Islamic Republic of
درود به شرفت
Iran, Islamic Republic of
نمی خواهم به حرفهای کیهان پاسخ داده باشم ولی برای تنویر افکار خوانندگان باید توجه داشته باشیم که با برجام کلیه قطعنامه های شورای امنیت وشورای حکام انرژی هسته ای بر علیه ایران لغو شده ، غنی سازی ما از سوی سازمان ملل وسازمان انرژی اتمی وافکار عمومی جهان به رسمیت شناخته شده ، پرونده pmd که به ناحق برعلیه ما ساخته بودند به بایگانی سپرده شده ،آژانس با گزارشات متعدد پایبندی ما را به برجام اعلام کرده وبرابرتوافقات انجام شده طی چند مرحله وبا گذشت چند سال پرونده ما در آژانس باید به حال عادی برگردد وکلیه محدودیتها بر طرف شود و... حالا ما بیاییم توافق را تعلیق کنیم وهمه چیز را به خانه اول بر گردانیم نتیجه اش چه می شود . با این کارفقط وفقط خواسته امریکا واسرائیل را بر آورد می کنیم.
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته اگرچه ترامپ از برجام خارج شده وتحریمهای یک جانبه را دوباره وضع کرده ولی برجام موفقیت بالایی برای پرونده هسته ای داشته وبه همین دلیل ترامپ ونتانیاهو وبن سلمان آن را بر نمی تابند.
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت برادر عزیزم که حرف حق را زدی.
ابراهیم
Italy
دوست عزیز. همه این کارها که شما اشاره کردی شده. ولی هدف اصلی ما یعنی لغو تخذیمها انجام نشده وقرار هم نیست که انجام شود. وقتی سایر اعضا فقط لفظا از ایران حمایت میکنند ولی عملا کاری در جهت گشایش وضعیت اقتصادی ایران یا نمیتوانند یا نمیخواهند انجام دهند وفقط از ایران میخواهند که به تعهدا تش عمل کند وبه طرف نقض کننده یعنی امریکا کاری ندارند. ماندن ایران در برجام چه سودی عاید ما میشود؟
حامی
Iran, Islamic Republic of
سفره مردم چی شده؟؟!
Iran, Islamic Republic of
کی کیهان می خونه خخخ
خدا شاهده حتی یه بار مطالبه شو نخوندم
چرخش روزگار که امثال شریعتمداری اینقدر تو این مملکت قدرت دارند وگرنه ...
Iran, Islamic Republic of
کیهان مریضه ونمی تونه موفقیت این دولت را ببینه ،فقط دنبال بهانه است تا مغلطه بافی کنه
Iran, Islamic Republic of
مجلس به جای تصویب و اصرار برCFT دولت را وادار به اجرای برجام کند.کمسیون نظارت بر اجرای برجام کجاست؟!
United Kingdom
فرض کنیم که دولت به پیشنهاد کیهانیان جواب مثبت داد و از برجام خارج شد و ما دوباره به روزهای قبل از برجام برگشتیم و قطعنامه ها و تحریم های جهانی که تعلیق شده دوباره برگردد این کیهانیان برای آن روز بدور از شعار چه برنامه ای دارند. الان که فقط آمریکا است کشور اینهمه به مشکل برخورده کاش کیهانیان و دیگر دلواپسان مخالف برجام برنامه های خود را برای فردای بدون برجام اعلام کنند. تا ثابت کنند که فقط شعار نمی دهند بلکه برنامه عملی و اجرایی دارند.
ابراهیم
Italy
در هر صورت چه در برجام بمانیم یا نماییم اخر کار به جنگ منجر میشود. باید مهیا بشیم.
Iran, Islamic Republic of
حالت خوبه؟ جنگ؟ راستی احوال برلوسکونی جطوره؟ خوش میگذره؟ اونهم توهم مدیریت جهانی داشت