پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

لودریان خطاب به ظریف: باید راهی برای معامله با ایران پیدا کنیم

شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۲
کد مطلب: 651175
وزیر خارجه فرانسه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف به او گفت که باید با در نظر گرفتن تحریم‌های جدید آمریکا، راهی برای ادامه تعامل مالی اروپا و ایران پیدا کرد.
لودریان: باید راهی برای معامله با ایران پیدا کنیم
به گزارش جهان نيوز، «محمدجواد ظریف» و «ژان ایو لو دریان» وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه در یک تماس تلفنی، آخرین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۴ را بررسی کردند؛ فرانسه یکی از طرف‌های برجام است.

آنطور که شبکه خبری المیادین گزارش داده، لودریان در این مکالمه تلفنی بر موضع پاریس و دیگر اعضای اتحادیه اروپا در خصوص لزوم بهره‌مند شدن ایران از منافع اقتصادی برجام تأکید کرده است.

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفته که باید راهی برای ادامه تعامل اقتصادی قانونی اروپا با ایران پیدا کرد.

بحث پیدا کردن راهی برای دور ماندن شرکت‌های اروپایی طرف معامله ایران از تحریم‌های آمریکا، حرف تازه‌ای نیست. ۴ مهر ماه بود که تیم ایرانی دخیل در مذاکرات منتج به انعقاد برجام، این بار در نیویورک با ۱+۴ (همان ۱+۵ که حالا دیگر آمریکا عضوش نیست) مذاکره کرد و طرفین باز هم در انتها، بیانیه‌هایی خواندند.

در این بیانیه سخن از راهکار جدیدی به میان آمد و بنا شد که اروپا یک کانال مالی ویژه، برای ادامه تعامل شرکت‌هایش با ایران ایجاد کند.

چندی بعد «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قول داد که این کانال، چهار روز پیش از شروع دور دوم تحریم‌های آمریکا یعنی ۱۰ آبان، کارش را آغاز کند. چند روز پیش از رسیدن به ۱۰ آبان اما، چند دیپلمات بی‌نام اروپایی با رویترز مصاحبه کردند و گفتند که هیچ کشوری، ریسک تبدیل شدن به میزبان کانال مالی رقیب سوئیفت را قبول نمی‌کند و کار احتمالاً به اوایل زمستان بکشد.

این دیپلمات‌ها البته نگفتند که تا اوایل زمستان ۹۷، چه گامی برداشته می‌شود که بتواند تأسیس کانال مالی اروپا را تسهیل کند.

دیروز هم «عباس عراقچی» معاون حقوقی ظریف گفت که دلیل تأخیر در به راه افتادن کانال مالی اروپا، «سیطره دلار بر نهادهای اروپایی» است.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید سرابی
United States
تصویر خبر اشتباه است ، این تصویر دیدار رییس فیفا با رییس فدراسیون فوتبال ایران قبل از بازی فینال پرسپولیس و تیم ژاپنی است است .