کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاندار کرمانشاه اعلام کرد

زلزله کرمانشاه در ۲۰ ثانیه چقدر خسارت زد؟

19 آبان 1397 ساعت 15:54

استاندار کرمانشاه از بازسازی ۱۷ هزار واحد تخریبی و تعمیر ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد تعمیری در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: ۱۷ هزار خانه تحویل زلزله‌زدگان شد.


به گزارش جهان نیوز، هوشنگ بازوند در ارتباط با مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اظهار داشت: بحران زلزله در مدت ۲۰ ثانیه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد منطقه خسارت وارد کرد و واحد‌های مسکونی در ۱۹۳۲ روستا و ۹ شهرستان بر اثر زلزله آسیب جدی دید.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه به‌طور تقریبی یک ماه تمام درگیر اسکان اضطراری زلزله‌زدگان بودیم، عنوان کرد: دو ماه تمام نیز درگیر اسکان موقت و یک ماه و نیم تا دو ماه نیز بارندگی‌ها اجازه شروع ساخت و ساز را در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه نداد.

بازوند از فعالیت ۱۲ اکیپ و ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر توسط بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده خبر داد و افزود: با وجود اینکه در تابستان گذشته شوک گرانی مصالح بر مناطق زلزله‌زده وارد شد، اما تاکنون ۱۷ هزار خانه تحویل زلزله‌زدگان شده که در آن‌ها سکونت یافته‌اند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در شهرستان سرپل‌ذهاب ۶۳۰۰ واحد مسکونی به‌طور کامل تخریب شد، افزود: تعمیرات ۵۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه پایان یافته است.

وی در مورد اینکه آیا وام‌های دولتی کفاف ساخت منازل زلزله‌زدگان را می‌دهد، گفت: وام دولت براساس هزینه ساخت خانه‌های تخریب شده است، ولی اگر کسی خودش بخواهد مازاد بر نیاز منزل خود را بازسازی کند، مقداری باید خود فرد هزینه کند و این وام‌ها در حد آن متراژی است که در حد استاندارد جوابگو باشد، ولی حالا ممکن است نازک کاری یا نمای ساختمان با این هزینه‌ها انجام نشود.

استاندار کرمانشاه در مورد وعده‌های داده شده به مستأجر‌های مناطق زلزله‌زده عنوان کرد: دولت در شهرستان سرپل‌ذهاب به هیچ وجه زمین نداشت و وزارت راه و شهرسازی مجبور شد زمینی به مساحت ۱۳ هکتار را برای ساخت منازل مستأجر‌ها خریداری کند.

بازوند افزود: حدود ۶ هکتار از این زمین تغییر کاربری داده شده تا به مستأجر‌ها داده شود، اما شرط این است که این افراد کانکس‌های خود را در این منطقه بیاورند و به مستأجران برای ساخت واحد مسکونی زمین داده می‌شود و وام ساخت آن‌ها هم مطابق ضوابطی زلزله‌زدگان است.

استاندار کرمانشاه اظهار کرد: بنده به عنوان نماینده دولت و خدمتگزار مردم این قول را می‌دهم تا آخرین ساخت و ساز در کنار مردم باشم و مردم نیز هیچ جای نگرانی نداشته باشند و امیدوارم یک منطقه مقاوم ساخت شود.


کد مطلب: 651141

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/651141/زلزله-کرمانشاه-۲۰-ثانیه-چقدر-خسارت-زد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com