جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۸

عملیات چاه آب ژرف سیستان و بلوچستان جواب داد

شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب: 651109
نماینده مردم زابل در مجلس درباره چاه آب ژرف سیستان و بلوچستان گفت: تا کنون 3200 متر حفر شده و عملیات تا این عمق پیش رفته و آب وجود داشته است لذا عملیات تا کنون موفقیت‌آمیز بوده و پاسخ مثبت گرفته‌ایم.
عملیات چاه آب ژرف سیستان و بلوچستان جواب داد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی  درباره جزئیات جدید از چاه آب ژرف سیستان و بلوچستان برای بهره‌برداری و استفاده از آب زیرزمینی اظهار داشت: این آب ژرف و عملیاتی که انجام شده جواب داده است.

وی افزود: تا کنون 3200 متر حفر شده و عملیات تا این عمق پیش رفته است و آب تا حفر این مقدار،‌ وجود داشته است لذا عملیات تاکنون موفقیت‌آمیز بوده و پاسخ مثبت گرفته‌ایم.

نماینده مردم زابل در مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه کار تاکنون خوب پیش رفته و  آب حالت آرتزین به خود گرفته است هر چند اختلافاتی در این رابطه پیش آمده بود اما رفع سوء تفاهم شده و در حال حاضر قرار است ادامه عملیات را آغاز کنیم.

دهمرده با یادآوری این نکته که اعتقاد ما بر این است که نخستین چاه آب ژرف در ایران این نقطه است که باید تا عمق 5 هزار متر ادامه پیدا کند،‌گفت:  نه فقط آب تنها بلکه از جنس زمین‌شناسی و سایر موارد باید بررسی‌های لازم انجام شود چرا که هنگام بهره‌برداری هر قسمتی از این چاه، در هر مرحله متوقف می‌شود و از جزئیات مختلف خاک نمونه‌برداری شده و نمونه آن به مناطق مختلف جهان و آزمایشگاه‌های داخلی ارسال شده تا آخرین نتایج علمی را از نظر تحقیقاتی اعلام کنند که جنس خاک و یا سنگ و یا جزئیات آن دارای چه ویژگی‌هایی است.

دهمرده همچنین عنوان کرد که به غیر از اینکه دسترسی آب ژرف برای ما امکانپذیر است که این خود نوعی یک انقلابی می‌تواند در ایران یا شاید کشورهای دیگر به وجود آورد که تا کنون موفقیت‌آمیز بوده، می‌تواند به  عنوان یک منبع علمی و رفرنس مورد استفاده تمام دانشمندانی -که در این زمینه می‌توانند مرتبط باشند- قرار گیرد.

نماینده مردم زابل در مجلس ادامه داد: ما نباید به این سادگی چنین منبع گرانبهایی را از دست بدهیم، در هر صورت از نظر آبی ما جواب مثبت گرفته‌ایم و تنها از لحاظ تئوری ما موفق نبوده‌ایم بلکه با بهره‌برداری از این چاه و آب ژرف، استخر شده و مردم از آن استفاده کرده‌اند ضمن آن وزیر کشور و سایر مسئولان از نزدیک دیده‌اند و در جریان موضوع قرار گرفته‌اند اینگونه هم نیست که کسی منکر این داستان شود البته یکسری جریانات سیاسی پشت این داستان وجود دارد که نمی‌خواهم خیلی به آن ورود پیدا کنم.

وی همچنین تصریح کرد:‌ تلاش ما بر این است که این چاه تا عمق 5 هزار متر ادامه پیدا کند که این پروژه البته وزارت نیرو هم ورود پیدا کرده هر چند به صورت ویژه و در ابتدای کار آقای ستاری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری انجام شد این کار بسیار بزرگی بود که به عنوان نخستین اتفاق میمون و مبارکی است که در ایراندر حال انجام است که کانون آن در سیستان و بلوچستان آغاز شد. ما در سابق  چنین کاری تا کنون انجام نداده بودیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حق آبه ما را افغانستان قطع كرده و از آبهاي سطحي و بارشها نميتوانيم به نحو مناسب استفاده كنيم آنوقعت به حفر چاه 5000 متري اقدام ميكنيم. خب بعد از 5000 متر چه كنيم؟ تا چه عمقي برويم؟ تا كجا آب را هدر دهيم؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام
لطفا احساساتی نشوید و معقولانه برخورد کنید این پروژه هم مثل پروژه سدهای غیر کارشناسی نشود 10 سال و 50 سال آینده را هم ببینید و فقط دوره 4 ساله مسئولیت خود را نبینید.
برای مثال نکند همین چاه ها باعث بروز زلزله در بلند مدت شود.
Romania
مطلک نگو پسر این روند بنفع سیستان است
فرید
United States
این آب رو هم بفرستین واسه زاهدان باز
سیستانی
Iran, Islamic Republic of
مشکل کم آبی نیست، مشکل ، بحران و تنش آب است که روز به روز در منطقه سیستان بیشتر میشود خشکسالی در سیستان و بلوچستان باید ریشه ای حل شود که انتقال آب دریای عمان تنها راه چاره هست که همین الانم دیر شده ، دولت باید این کار را انجام بدهد به هرقیمتی
United Arab Emirates
با حفر چاه های معمولی و بعد از چند سال شاهد فروچاله ها و نشست های وحشتناک زمین هستیم این دفعه فک کنم زمین محو بشه
United States
خداوند ذخیره بی پایان آب خلیج فارس و امکان تولید برق در کویر برای شیرین کردن و انتقال آن به هر نقطه کشور را در اختیار گذاشته ولی ظاهرا عمق 5000 متری و استخراج ده اینچ آب با صرفه تر است!
محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
بهتره فتنه گران (کروبی ، خاتمی ،میر حسین ) بندازیم داخل اون چاه تا درس عبرت بشه