کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اوضاع مبهم لبنان و مسئولیت گریزی سعد حریری

19 آبان 1397 ساعت 12:05

مذاکرات سیاسی برای تشکیل دولت در لبنان در شرایطی وارد بن بست جدید خود شده که سعد حریری نیز بار دیگر برای فرار از مسئولیت از لبنان خارج شده و احتمالا به این زودی‌ها قصد بازگشت ندارد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، عرصه سیاسی لبنان طی دو روز گذشته شاهد تماس‌های تلفنی فشرده‌ای برای پیشبرد مذاکرات جهت تشکیل دولت بود. این مذاکرات به صورت ویژه میان دفتر نخست وزیری و دفتر ریاست پارلمان لبنان و از سوی دیگر میان دفتر حریری با پاریس و مقر اقامت حریری در فرانسه در جریان بود.

در همین رابطه چندین تماس تلفنی بین سعد حریری با علی حسن الخلیل از وزرای شیعه لبنانی انجام شد اما هیچ یک از این تماس‌ها نتوانست ابهامات موجود در عرصه لبنان برای تشکیل دولت این کشور را از بین ببرد.

منابع سیاسی مرتبط با پرونده تشکیل دولت امیدوار هستند که ادامه این تماس‌ها بتواند مشکل مربوط به پست وزارت اهل تسنن مستقل در دولت این کشور را حل کرده و اصرار حریری برای نادیده گرفتن برای افکار عمومی در انتخابات را متوقف کند.

حریری البته برای افزایش فشار خود به حزب‌الله لبنان تلاش دارد مطالبه حضور نمایندگان اهل تسنن مستقل در دولت را تنها منحصر به حزب‌الله معرفی کند، به همین علت است که در دیدار با افراد مختلف تأکید می‌کند که ساختار دولت آماده است و تنها 3 وزیر مربوط به حزب الله لبنان مشخص نشده و حزب‌الله از ارائه نام آنها خودداری می‌کند.
با این وجود کسانی که طی روزهای اخیر با حریری دیدار کرده‌اند، معتقدند که او همچنان بر اصرار خود باقی است و نمی‌خواهد از شرایطی که تعیین کرده، عدول کند. او کار را به جایی کشانده که در اظهارات خود مدعی شده که این خواسته، برای وی خواسته مرگ و زندگی است و هر اقدامی برای حضور نمایندگان اهل تسنن مستقل در دولت لبنان به مثابه خودکشی حریری است.

دیدار عون با نمایندگان مستقل اهل تسنن
در همین رابطه دیروز میشل عون رئیس جمهور لبنان با نمایندگان گفتمان مشورتی که 6 نماینده اهل تسنن مستقل هستند، دیدار کرد تا موضوع اعطای پست وزارت به آنها را بررسی کند.

منابع شرکت کننده در این دیدار فضای نشست را مثبت ارزیابی کردند و اعلام کردند که رفتار رئیس جمهور بسیار دوستانه بود و به سخنان 6 نماینده مذکور در خصوص لزوم مشارکت آنها در دولت گوش داد.

نمایندگان مذکور به عون اعلام کردند که انحصار طلبی حریری در میان اهل تسنن لبنان را نمی‌پذیرند و در حالی که برخی گروه‌های سیاسی تنها با 4 نماینده پارلمانی در دولت حضور دارند، آنها قبول نمی‌کنند که فراکسیونشان  با 6 نماینده در دولت حضور نداشته باشد.

عون در این دیدار مواضع گذشته خود در خصوص عدم حضور آنها در دولت را تکرار نکرد، بلکه گفت که جبران باسیل این پرونده را دنبال می‌کند.

مسئولیت گریزی سعد حریری
سعد حریری همچنان در خارج از کشور حضور دارد. این موضوع برخی تحلیلگران مسائل بین الملل را نسبت به قدرت حریری برای مقابله با چالش های بزرگ در کشور دچار تردید کرده است، چرا که سابقه سیاسی حریری نشان داده که هرگاه وی در معرض چالش‌های اساسی قرار گرفته، پاک کردن صورت مسأله، خروج از کشور و حضور بلند مدت در کشورهایی نظیر فرانسه و عربستان را بهترین راه حل برای خود قلمداد کرده است.

سعد الحریری با حضور سنی‌های مستقل در دولت جدید مخالف است و آن را باعث شکستن انحصار نمایندگی خود بر جریان اهل تسنن لبنان می‌داند، موضوعی که نتایج انتخابات پارلمانی گذشته لبنان بر آن صحه گذاشته است.

طبعا حریری معتقد است کناره گیری وی از روند تشکیل دولت می‌تواند لبنان را با مشکلات متعددی مواجه کند، اما به همان نسبت باید به این موضوع توجه کند که عدم حضور حزب‌الله در دولت لبنان نیز می‌تواند به کلی مانع از تشکیل دولت شود.

نگرانی‌های گسترده از خلأ سیاسی در لبنان
اهمال گروه‌های سیاسی لبنان برای تشکیل دولت در شرایطی دنبال می‌شود که نگرانی‌های عمده‌ای نسبت به عدم تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان وجود دارد.
ولید جنبلاط در گفت‌وگو با روزنامه الجمهوریه لبنان ضمن ابراز نگرانی از تحریم‌های آمریکا ضد حزب‌الله گفت: می‌ترسم که بحران تاخیر در تشکیل دولت به سقوط ارزش پول و بحران اقتصادی منجر شود، زیرا چنین بحرانی می‌تواند بدهی‌های لبنان به عنوان یک کشور کوچک را به 100 میلیارد دلار نزدیک کند. در صورتی که به همین شیوه پیش برویم، تا دوسال آینده میزان بدهی های لبنان به 100 میلیارد دلار خواهد رسید.

سخنرانی امروز نصرالله، فصل‌الخطاب مواضع حزب الله
در طرف مقابل حزب الله لبنان ضمن تشریح مواضع خود در لزوم حضور نمایندگان مستقل اهل تسنن در دولت این کشور تاکید دارد که الان توپ در زمین سعد الحریری است و وی باید به راه‌حلی معقول و منطقی در موضوع تشکیل دولت برسد، به نحوی که سنی‌های مستقل نیز در کابینه مشارکت داشته باشند.

حزب‌الله و جنبش امل از اولین طرف‌هایی بود که با کاهش مطالبات خود از حدود 5 وزیر به 3 وزیر، تشکیل دولت را تسهیل کرد، اما به نظر می‌رسد حریری نمی خواهد این خواسته منطقی حزب الله را عملی سازد.

شاید در این میان نقش عقلای سیاسی لبنان نظیر نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و میشل عون رئیس جمهور این کشور برای رفع این مشکل با اهمیت باشد. آنچه که در حل مناقشات این چنینی در لبنان باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به نصوص حقوقی و ملی نظیر قانون اساسی این کشور و تاکید بر اهمیت آراء ‌عمومی مردم و توجه به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور است.

لذا اگر این مشکل با دیده مطالبات و اصرار دو جریان سیاسی در لبنان مورد بررسی قرار گیرد، احتمالا هیچ یک از جریان‌ها آمادگی لازم برای عقب‌نشینی از خواسته های خود را نداشته باشد، اما آنچه که باعث حل این مشکل می شود نگاه فراحزبی به این مشکل و بررسی آن از ابعاد ملی و رویکردهای جامعه مدنی است که می‌تواند حل و فصل آن را ساده کند.

از سوی دیگر احتمالاً تمامی گروه‌های سیاسی منتظر سخنرانی امروز سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هستند که به مناسبت روز شهید برگزار می‌شود. این سخنرانی احتمالاً می‌تواند خط و مشی کلی حزب الله طی هفته‌ها و ماههای آینده را مشخص کند و آنچه که در این سخنان مطرح می‌شود، فصل الخطاب موضع‌گیری‌های حزب‌الله خواهد بود.


کد مطلب: 651037

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/651037/اوضاع-مبهم-لبنان-مسئولیت-گریزی-سعد-حریری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com