کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

BBC فارسی نگران عمق دین مومنان شد +عکس

19 آبان 1397 ساعت 11:37

اصولا همین که bbc فارسی، که به نحوی بیّن و آشکار، کمر به هدم و حذف انگاره‌های دینی از اذهان مخاطبان بسته است، حال در موضع «مدافع باطن دین» به میدان آمده است.


به گزارش جهان نیوز، وقتی بزرگ‌ترین گردهمایی آیینی و مذهبی جهان در ایام اربعین حسینی، بار دیگر اقتدار فرهنگی «محور مقاومت» را به رخ کشید و شیعه و سنی و حتی از پیروان آیین مسیحیت و دیگر ادیان، به برکت حضرت ثارالله، پای در جاده اتحاد گذاشتند، رسانه های بزرگ دنیا، یا طبق معمول خود را به ندیدن زدند و یا سعی کردند با پوشش ضعیف و جهت‌دار، کلیت رویداد را زیر سوال ببرند.

البته از رسانه‌های تحت سیطره صهیونیسم جهانی انتظاری هم جز این نمی رفت، اما خباثت برخی رسانه ها آن‌جا خود را عیان می کرد که در هفته‌های مانده به این رویداد عظیم، انواع تاکتیک‌ها و شگردهای جنگ روانی به راه افتاد تا روابط عمیق و ریشه‌دار دو ملت ایران و عراق را تیره و تار کنند تا به هدف غایی، یعنی از رونق انداختن راهپیمایی اربعین برسند و البته با کمال تاسف، در این برنامه، برخی رسانه های داخلی هم آب به آسیاب آنان ریختند. در رأس رسانه‌هایی که در نوک پیشانی عملیات روانی تیم ترامپ-بن سلمان-نتانیاهو برای تخریب و تخطئه راهپیمایی اربعین قرار داشت، باید به سرویس فارسی تلویزیون سلطنتی انگلستان، یعنی شبکه بی بی سی فارسی اشاره کرد.

بر پایه گزارش مشرق، بی بی سی فارسی که در ایام راهپیمایی، حاصل همه سمپاشی‌ها و تبلیغات منفی خود را بر باد رفته می دید، تقریبا سکوت پیشه کرد و به بایکوت این رویداد بسنده کرد، لیکن چند روز بعد از پایان مراسم اربعین، به ناگاه در ۱۴ آبان، مقاله‌ای با عنوان «تاثیر مراسم پیاده‌روی اربعین بر جامعه عراق» به قلم فردی با نام «علی معموری» (که «پژوهشگر دینی» معرفی شده) در وبسایت بی‌بی‌سی فارسی منتشر شد.

این «پژوهشگر دینی» مقیم بی بی سی در مطلبی کینه‌توزانه نسبت به بزرگ‌ترین گردهمایی آیینی جهان می دهد، مدعی می شود که رویداد دینی-سیاسی راهپیمایی اربعین و "شیوه اجرای مراسم و حواشی آن، آثار زیانباری بر جامعه عراق دارد؛ جامعه‌ای که خود گریبانگیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی فراوان است و این مراسم به تشدید آنها می‌افزاید!"

سپس نویسنده در استدلال‌هایی به شدت کم‌مایه و سرشار از غرض با فهرست کردن چند دلیل سعی می کند ادعای فوق‌الذکر خود را توجیه کند. اما یکی از دلایل ذکر شده در نوع خود بسیار جالب است:

ظاهرگرایی: این مراسم با نگاهی ظاهرگرایانه به حرکت امام حسین، زمینه خالی کردن این جریان از معانی عمیق دینی آن شده و آن را به یک کارناوال سیاحتی تبدیل می‌کند. کارناوالی که خیلی‌ها با هدف تفریح و گذر وقت و به مثل معروف فارسی "هم زیارت است و هم سیاحت" به آن می‌پردازند. این مراسم در واقع تأثیر مشخصی بر بهبود سطح فرهنگی و یا حتی دینی افراد شرکت‌کننده در آن نداشته و نوعی اثر تخدیری در آنها می‌افریند. به نحوی که پس از اتمام آن احساس انجام کاری عظیمی به آنها دست می‌دهد اما در حقیقت تغییر مشخصی نه در سطح فردی و نه در سطح اجتماعی در وضع عراق ایجاد نمی‌کند."
 
این چند سطر آن اندازه بی‌مایه است که ارزش تحلیل هم نداشته باشد و آشکارا از یک قلب بی‌اعتقاد بیرون آمده که در باور او به کلیت ماجرای عاشورا و شان امام حسین(ع) باید تردید کرد، چرا که هر کسی که صرفا یک بار به این سفر معنوی رفته، مسیر ۸۰ کیومتری نجف اشرف و کربلای معلّی را پای پیاده پیموده و از عمق جان تاثیرات معنوی جاذبه حسینی را لمس نموده، هیچ‌گاه به چشم «سیاحت» به این سفر نگاه نمی کند.

اما نکته جالب این‌جاست که حالا «بی بی سی فارسی» نگران «عمق» دین، «ظاهرگرایی» مومنان و «سطح معنوی» باورمندان شده است! اصولا همین که بی بی سی فارسی آشکارا، کمر به حذف انگاره‌های دینی از اذهان مخاطبان بسته است، حال در موضع «مدافع باطن دین» به میدان آمده، به قدر کفایت گویای نیّات گردانندگان شبکه دولتی بریتانیا هست.

زمانی در سال ۶۰، «جیمی کارتر»، رییس جمهور وقت آمریکا مطلبی با این مضمون گفته بود که "اقدامات جمهوری اسلامی ایران با دین اسلام در تضاد است." حضرت امام(ره) در همان روزها در دیداری با رزمندگان، پاسخی به کارتر داد که نقل دوباره آن، به عنوان پاسخ به «اسلام شناسی» بی بی سی کافی به نظر می رسد:

من فکر می‌کردم که اسلام شناسی [چیست.] قبلاً یک مقاله‌ای کسی می‌نوشت، می‌شد اسلام‌شناس؛ چند تا مقاله در روزنامه، در یک جا می‌نوشت، می‌شد اسلام‌شناس؛ گاهی یک کسی یک تاریخی می‌نوشت، می‌شد اسلام‌شناس، بعد کتاب‌سوزی هم می‌کرد؛ مثل (احمد)کسروی، بلکه دعوی نبوت هم می‌کرد. اسلام شناسی تقریباً رو به تورم است.

خوب، صدام هم اسلام شناس شده است! آقای (انور)سادات هم جزء اسلام شناس‌هاست که تشخیص می‌دهد که فلان امر موافق اسلام است، موافق اسلام نیست! اخیراً آقای کارتر هم جزء اسلام شناس‌هاست! در یک جلسه‌ای که مسافرت کرده است، گفته است این کارهایی که در ایران، فلان می‌کند این موافق اسلام نیست! خوب معلوم شد که ما اسلام شناس داریم که به ابعاد اسلام شناسی اضافه می‌شود! فردا (مناخیم)بگین هم اسلام شناس می‌شود و یا شده است این! هی می‌گویند: موافق اسلام نیست."


کد مطلب: 651026

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/651026/bbc-فارسی-نگران-عمق-دین-مومنان-عکس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com