چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۹
۵

نمونه‌ای از کنترل هوای نفس توسط امیرالمؤمنین(ع)

شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 651006
شکمی که مقید به ادب الهی است قدم صاحبش را برای گناه پیش نمی برد، شهوت مقید به ادب الهی نیز قدم صاحبش را برای هیچ گناه غریزه ای پیش نمی برد.
نمونه‌ای از کنترل هوای نفس توسط امیرالمؤمنین(ع)
گروه فرهنگی جهان نيوز: پیامبر(ص) می فرماید: «اعدا عدوک نفسک التی بین جنبیک» وجود این نفس بین دو پهلوی توست. این نفس ترکیبی از شکم آزاد و شهوت آزاد است. مایه تمام گناهان هم شکم و هم شهوت است. این دو شریک یکدیگر هستند، شکم باید با لذت و ولع بخورد و پر شود، قدرت این غذا در بدن پخش شود، یک بخشی هم به غریزۀ جنسی و شهوت تبدیل شود. پیغمبر عظیم الشأن اسلام(ص) می فرماید: نفس دشمن ترین دشمنانت است، یعنی غیر از این دشمن با هر دشمنی می توانید صلح کنید و مسلمانش کنید، می توانید قانعش کنید، ولی تا زمانی که فعالیت و میدان در دستش است، با تو دشمنی می کند و از همه دشمنان سخت تر است. دشمنی اش هم این است که این دو عضو تو را از آدمیت می اندازد و راه بهشت را به رویت می بندد و هفت در جهنم را به رویت باز می کند.

ترکیبی از شکم و شهوت در وجود ما تشکیل یک قدرت دادند
وی در مورد علت گناه و معصیت گفت: ترکیبی از شکم و شهوت در وجود ما تشکیل یک قدرت دادند، هم فرمان سخت و دائمی به گناه می دهند و هم سیر نمی شوند.

استاد انصاریان تصریح کرد: شیخ حر عاملی(ره) در «وسائل الشیعه» نقل می کند: رسول خدا از یک جنگی برمی گشتند، همین طور که پیامبر سوار بر مرکب هستند و به طرف مدینه حرکت می کنند، یک مرتبه فرمودند: «رجعنا من الجهاد الاصغر»، ما داریم از یک جهاد کوچکتر برمی گردیم «و بقی علینا الجهاد الاکبر» اما مسئولیت جنگ بزرگتر برعهده ما مانده که باید سراغ این جنگ بزرگتر برویم. و آن جنگ بزرگتر، «جهاد النفس» جنگیدن با شکم و شهوت است.

شکم و شهوت از انسان چه می خواهد؟
نویسنده کتاب ارزشمند «نفس» گفت: شکم از انسان، ربا، رشوه، غصب و اختلاس میلیاردی می خواهد. شهوت هم از انسان زنا می خواهد لذا باید بایستید و بجنگید چون هر چه به او بدهید چاق تر می شود و بر تو مسلط تر می گردد و به اوضاع شهوترانان و شکم چرانان دچار خواهید شد. ما اکنون در یک جنگ بزرگتر مسئولیت داریم، پیغمبر فرمود که جلوی خواسته های شکم و شهوت که خواسته های نامشروع است بایستیم، اگر نفس یا شکم تربیت نشود، انسان را از پا درمی آورد.

استاد انصاریان در زمینه تسلیم هوای نفس شدن به نمونه ای از تاریخ اشاره و اظهار کرد: ابی عبدالله(ع) به عمرسعد فرمود: این استان ری را که به تو وعده دادند، بعد از کشتن من به آن نمی رسی و یک گندم آن منطقه را نمی خوری. او برای شکم می رفت، می خواست با استانداری تریلیاردر شود و به کوفه برگردد. وگرنه عاشق خدمت به مردم و عدالت نبود که قبول کرد استانداری را به من بدهید و من می روم این هفتاد و دو نفر را می کشم. معلوم می شود قبولش برای نفس اماره و برای شکم و شهوت بود. عمرسعد پیر هم نبود، جوان بود، کربلا به سی سال نرسیده بود این ملعون ازل و ابد، فکر می کرد می رود استانداری و تریلیاردر می شود، می آید دختر بخواهد بگیرد، زن بخواهد بگیرد، هر نوع شهوترانی بخواهد بکند، میدان برایش باز است. امام فرمود: گندم ری را نمی خوری، به مسخره به ولی الله الاعظم گفت: ما جو هم بخوریم بس است. به جو هم نرسید. این خطر «اعدا عدوک» است. «اعدا عدوک نفسک التی بین جنبیک» این شکموهای بنی امیه و بنی عباس و شکموهای روزگار ما حاضر هستند برای شکم ابی عبدالله(ع) را بکشند، اگر گیرش نیاوردند حاضرند هدفش را بکشند.

وی در مورد کنترل هوای نفس توسط امیرالمؤمنین(ع) به عنوان حاکم جامعه نیز، گفت: امیرالمومنین(ع) رئیس جمهور یک کشوری است که 10 برابر کشور ماست، استان های آن مصر، شام، فلسطین، ایران و عراق بود. نماز مغرب و عشا را در مسجد کوفه به جماعت خواند و بیرون آمد. هوا داشت تاریک می شد، در مسیر خانه قصاب به او گفت که آقا تشریف بیاورید نیم یا یک کیلو گوشت از ما بخرید ببرید، ما هم می خواهیم در مغازه را ببندیم و پیش زن و بچه برویم. حضرت فرمود: پول ندارم. گفت: آقا نسیه ببر. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: بین دو نسیه گیر هستم، یکی گوشت تو را ببرم، ممکن است تا یکی دو ماه دیگر پول گیرم نیاید تا نسیه تو را بپردازم، باید راهم را عوض کنم شب ها و روزها که خجالت زده تو نشوم، تو هم اینگونه فکر نکنی کسی که مقدس و متدین است پول ما را نمی دهد. نسیه دیگر شکمم است که به او بگویم حال که گوشت گیرت نیامده، صبر کن. این شکم با من خیلی خوب می سازد، اگر تا یک سال هم گوشت به او ندهم با من دعوا نمی کند و ناله نمی زند. من بین این دو نسیه، شکمم را انتخاب می کنم و از تو خداحافظی می کنم و می روم. شکمی که مقید به ادب الهی است قدم صاحبش را برای گناه پیش نمی برد، شهوت مقید به ادب الهی نیز قدم صاحبش را برای هیچ گناه غریزه ای پیش نمی برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسن
Iran, Islamic Republic of
......فكر مى كنيد شهداء از
شما و امثال شما مى گذرند؟ حاشا وكلا!!!
Iran, Islamic Republic of
خب شهدا فقط در فرهنگ اسلام موضوعیت داره نه لیبرال
Iran, Islamic Republic of
چرا نظر منو سانسور کردین؟
Iran, Islamic Republic of
...
حسن
Iran, Islamic Republic of
...