کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سازمان ملل خبر داد

۲۰۰ گور جمعی یکی از میراث‌های داعش در عراق

15 آبان 1397 ساعت 15:54

سازمان ملل در گزارشی تحت عنوان «میراث تروریسم داعش در عراق» از کشف 202 گور جمعی در سراسر این کشور خبر داد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، سازمان ملل، سه‌شنبه (امروز 6 نوامبر)، در گزارشی تحت عنوان «میراث تروریسم داعش در عراق» از وجود 202 گور جمعی شامل پیکرهای هزاران نفر در مناطق تحت سیطره این گروه تروریستی به ویژه در استانهای نینوی، کرکوک، صلاح‌الدین و الانبار خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «المیادین»، در این گزارش آمده است که مشخص کردن شمار دقیق افراد دفن شده در این گورها، دشوار است اما در کوچکترین گور جمعی پیدا شده در غرب موصل، 8 پیکر یافته شده و در بزرگترین آنها در «فجوة الخسفه» در جنوب موصل، هزاران نفر دفن شده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل درباره این گورهای جمعی، شواهد و مدارکی که در این گورها جمع می‌شود، می‌تواند انجام تحقیقات و پیگیری‌های قضایی بر اساس معیارهای بین‌المللی برای محاکمه جنایتکاران را تضمین کند و حتی شناسایی هویت قربانیان را تسهیل کند.

از ژوئن 2014 تا دسامبر 2017، گروه تروریستی داعش، بخش‌های گسترده‌ای از عراق را تحت اشغال خود داشت و در سطح گسترده‌ای دست به جنایت و خشونتهایی زد که ناقض کلیه قوانین بین‌المللی و حقوق بشری بود در زمره جنایات جنگی و ضد بشری و نسل‌کشی می‌گنجند.

به نوشته «رویترز»؛ گورهای جمعی کشف شده، حاوی پیکرهای زنان، کودکان، افراد سالمند، معلولان، نیروهای مسلح و امنیتی عراق هستند.«یان کوبیچ» نماینده ویژه سازمان ملل در عراق اعلام کرد که مکانهای این گورهای جمعی که در گزارش ما ذکر شده، بیانگر میزان خسارات انسانی وحشتناک و رنجهای عمیق وارد شده به مردم عراق و توحش داعش در این کشور است.

بر اساس این گزارش، سازمان ملل خواستار مشارکت متخصصان با تجربه از جمله کارشناسان در امور مختلف از جمله تفحص، سلاح‌های شیمیایی، مواد منفجره و ...در پروسه بررسی این گورهای جمعی و تحویل پیکرهای قربانیان به خانواده‌هایشان شد.
 


کد مطلب: 650780

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/650780/۲۰۰-گور-جمعی-یکی-میراث-های-داعش-عراق

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com