کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امتیازدهی، تجاوز آمریکا را به دنبال داردعطوان:

چرا ما در جبهه ضدتحریم ایران ایستاده‌ایم؟

15 آبان 1397 ساعت 11:41

عطوان نوشت: ما اطمینان داریم که سران ایران که شش قدرت بزرگ دنیا را در جریان مذاکرات مغلوب خود ساختند از این واقعیت آگاهند که اگر آمریکا با حربه تحریم شروع به امتیازگیری کند، جز با تجاوز و اشغالگری به آن پایان نمی‌دهد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، «عبد الباری عطوان»، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی فلسطینی در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران یادداشت تازه‌ای در صفحه نخست روزنامه الکترونیک «رای الیوم» در تحلیل چرایی «شکست قطعی تحریم‌های آمریکا» در تسلیم ایران منتشر کرد.

سردبیر این روزنامه فرامنطقه‌ای، طبق سبک معمول خود چند پرسش را برای عنوان یادداشت برگزید و پرسید: «چرا ما در جبهه مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم و از پیش به شکست این تحریم‌ها ایمان داریم؟ چگونه نتانیاهو با تاریخی خواندن روز (بازگشت) تحریم‌های آمریکا علیه ایران، انتخاب ما را برای قرار گرفتن در جبهه ایران راحت کرد؟ این‌ها، سناریوها و غیرمنتظره‌هایی است که برای مرحله پیش رو پیش‌بینی می‌کنیم».

در ابتدای این یادداشت آمده است: وقتی «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، شروع دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حوزه انرژی و بانک را «روزی تاریخی» توصیف می‌کند، همه شرافتمندان عرب و مسلمان باید با قدرت و بی‌هیچ تردیدی علیه این تحریم‌ها بایستند.

ایران به دلیل حمایت از مقاومت در برابر اشغالگری قدس تحریم شد
رای الیوم آورده است: این تحریم‌ها، ایران را هدف قرار می‌دهد چون ایران در جبهه مقاومت در برابر اشغالگری مقدسات عربی و اسلامی اسرائیل در قدس اشغالی قرار دارد و اگر دولت ایران هم فرش قرمز برای نتانیاهو، «آویگدور لیبرمن»، وزیر دفاع [جنگ] وی و تیم ژیمناستیک و جودی اسرائیل در خاک خود پهن می‌کرد [مثل امارات و قطر] و سرود اسرائیل را پخش می‌کرد، دوست نزدیک آمریکا و لابی یهودی این کشور می‌بود.

نویسنده تاکید کرد: ترامپ با تحمیل محاصره به ملت ایران برنامه‌های صرفا اسرائیل را پیاده می‌کند، همان کاری که جورج بوش پسر، سلف وی با عراق کرد؛ اما فرصت‌ها برای موفقیت این تحریم‌ها ضعیف است، اگرفرصتی وجود داشته باشد؛ معافیت هشت کشور از پیروی از این تحریم‌ها نظیر چین، هند، ژاپن و ترکیه خود نشانه آشکار شکست این تحریم‌هاست، چون این کشورها از قبل شجاعانه مقاصد خود را برای ادامه خرید نفت از ایران اعلام کردند، همان گونه که با آغاز دور اول تحریم‌های غیرنفتی علیه ایران به تجارت با تهران ادامه دادند.

عطوان گفت: ما امیدواریم ملت و دولت ایران هیچ امتیازی به ائتلاف آمریکایی-اسرائیلی ندهد و در برابر این تحریم‌ها مقاومت کرده و از تجربه تاسف بار اعراب در عراق و لیبی استفاده کند چون روند امتیازدهی‌ها اگر آغاز شود، جز با تجاوز و اشغالگری متوقف نخواهد شد و ما اطمینان داریم که رهبری ایران که شش قدرت بزرگ دنیا را در جریان مذاکرات مغلوب خود خواست از این واقعیت به خوبی آگاه است.

ایران هرگز تسلیم نمی‌شود
نویسنده ادامه داد: ترامپ از ایران هراس دارد، چون ایران کشوری قدرتمند است که با زرادخانه موشک‌ها و ادوات نظامی خود می‌تواند متحدان آمریکا، پایگاه‌ها و نیروهایش را در منطقه خلیج فارس نابود کند؛ از همین رو به تحریم متوسل شده به امید اینکه ملت ایران را علیه دولتش بشوراند و منجر به سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران شود، این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا فراموش کرده است که ایران چهل را در محاصره به سر برد اما پرچم سفید تسلیم را بالا نبرد و هیچ تردیدی نداریم که هیچ گاه این پرچم را بالا نخواهد برد.

در ادامه این یادداشت آمده است: ما به زبان آمار و ارقام و بشکه‌های نفت سخن نمی‌گوییم، بلکه به زبان عقل و منطق می‌گوییم وقتی داعش توانست برای نفت خام ابتدایی خود مشتری پیدا کند، آیا ایران قادر به انجام این کار نخواهد بود؟ ( البته ما برای چنین مقایسه‌ای که اصلا جایی ندارد، پوزش می‌طلبیم).

رای الیوم ادامه داد: اگر کره شمالی توانست، سلاح اتمی و موشک‌های قاره پیمای قادر به حمل کلاهک هسته‌ای و قادر به رسیدن به خاک آمریکا را توسعه دهد آن هم به رغم اینکه در محاصره کمرشکنی و بی سابقه ای قرار داشت آن وقت ایران نمی‌تواند دوام بیاورد یا چه بسا عکس العملی نشان دهد؟

هراس ترامپ و متحدانش از واکنش گروه های مقاومت منطقه
به نوشته این روزنامه فرامنطقه‌ای، ملت قهرمان و بی پناه فلسطین در نوار غزه بیش از ده سال را در برابر تحریم‌های شدید اسرائیل و متحدان عرب آن مقاومت کردند و در رویارویی با سه تجاوز بزرگ اسرائیل موفق شدند سه میلیون شهرک نشین اسرائیلی را از ترس و وحشت وادار به پناه بردن به پناهگاه‌ها کنند؛ موشک های ابتدایی مقاومت بیش از هجده ساعت پروازهای فرودگاه تل آویو را متوقف کردند در حالی که این ملت قهرمان با نیم وعده غذا و دو ساعت برق در روز به سر می‌برد و همه گذرگاه ها به رویش بسته بود؛ آن وقت ملت ایران که گویی در یک قاره زندگی می‌کند و از هر چه می‌کارد می خورد و می‌پوشد و با آنچه می‌سازد مبارزه می‌کند، طاقتش طاق می‌شود؟.

نویسنده آورده است: بیشترین چیزی که اسرائیلی‌ها، وکلای آمریکایی آنها و متحدان عرب جدید و قدیمی آنها از آن هراس دارند، گروه‌های مقاومتی است که دست پرورده ایران برای رسیدن روز موعود هستند، در اینجا منظور ما حزب الله، حماس و جهاد اسلامی است که رژیم اشغالگر اسرائیل را از شمال و جنوب محاصره می‌کنند و این بازوهای موشکی ویرانگر، بخصوص حزب الله است که از ایران حمایت می‌کند و نه بالعکس و کاری می‌کند اسرائیل و آمریکا قبل از شلیک حتی یک تیر به سمت تهران هزاران بار درباره آن فکر کنند.

به نوشته عطوان، ایران این قاره صعب‌العبور نخستین ضربه آمریکا را مهار خواهد کرد، اما آیا اسرائیل و متحدان عرب آن در مهار نخستین پاسخ تلافی جویانه به آن از سوریه، حزب الله، حماس و جهاد موفق خواهند بود؟ آیا آنها می‌توانند با هزاران موشکی که از هر سو به سمت آنها شلیک می‌شود مقابله کنند؟؛ وقتی موشک‌های پاتریوت غرور و افتخار سیستم پدافند هوایی آمریکا در توقف موشک‌های بالستیک الحوثی شکست خورد می‌تواند در توقف هزاران موشک پیشرفته‌تر و دقیق‌تر حزب الله موفق باشد وقتی که در یک نوبت ده‌ها و چه بسا صدها موشک شلیک شود.

رای الیوم افزود: آقای حسن روحانی دیروز خبر داد، چهار کشور در اثنای حضور وی در نیویورک به وی پیشنهاد دادند می‌توانند برای ترتیب دیداری بین وی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد میانجیگری کنند و همه این پیشنهادها را رد کرد، دلیل اینکه این مرد این پیشنهادها را رد کرد، این است که در زمینی سفت‌وسخت ایستاده است و به ملتی مستحکم‌تر از همیشه اتکا دارد که از آمریکا هراسی ندارد و هر کسی چیزی غیر این می‌گوید چیزی به نام شرافت و عزت نفس و اراده مقاومت و پایداری نمی‌شناسد.

نویسنده در پایان تاکید کرد: بار دیگر کاملا شفاف می‌گوییم وقتی نتانیاهو آغاز تحریم‌ها علیه ایران را روزی تاریخی برمی شمرد انتخاب ما بسیار سهل شد اینکه بی هیچ تردیدی در جبهه ضد تحریم‌های ایران بایستیم.


کد مطلب: 650691

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/650691/چرا-جبهه-ضدتحریم-ایران-ایستاده-ایم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com