پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۲
۴۸
درباره سخنان اخیر آقای رئیس جمهور

یک پیشنهاد به آقای روحانی؛ سکوت از همه چیز بهتر است/ موضع قهرمانانه به دولت نمی‌آید

سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب: 650657
رئیس جمهور در حالی در سخنرانی اخیر خود از پیروزی‌های ایران سخن گفت که موضع قهرمانانه و پیروزمندانه دولت با وضعیت اقتصادی مردم همخوانی ندارد.
یک پیشنهاد به آقای روحانی؛ سکوت از همه چیز بهتر است/ موضع قهرمانانه به دولت نمی‌آید
گروه سیاسی جهان نيوز: رئیس جمهور دیروز در دیدار معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی بعد از اینکه ترامپ دو روز زودتر از موعد مقرر یعنی 11 آبان ماه تحریم‌های برجام را دوباره اعمال کرد، درباره وضعیت اقتصادی کشور و موضوع تحریم‌ها سخن گفت.

«حسن روحانی» دیروز بدون اشاره به وعده های برجامی که رفع تحریم ها هدف آن بود از پیروزی های دیگری سخن گفت. رئیس جمهور که شعار «چرخش سانتریفیوژها به همراه چرخ زندگی مردم» را از دولت یازدهم سر داده بود از بازگشت تحریم‌ها به عنوان پیروزی بزرگ یاد کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: «این کار ساده نیست که آمریکا روی حرفی بایستد و کل اتحادیه اروپا با آن نباشد، این یعنی پیروزی دیپلماسی و پیروزی سیاست خارجی. بعضی‌ها فکر می‌کنند در برجام که مذاکره کردیم و به نتیجه رسیدیم این موفقیت بزرگی بود که آمریکایی‌ها این موفقیت را از بین بردند نه اینگونه نیست. این تفسیر اشتباه است.»

روحانی افزود: «همان موفقیت را امروز حداقل از لحاظ سیاسی داریم. یعنی همانطور که در برجام اکثریت قاطع کشورهای دنیا به جز 2، 3 کشور همه موافق و حامی بودند. امروز هم همه کشورهای دنیا به استثناء چند کشور، در برابر آمریکا قرار دارند و در کنار ایران هستند این موفقیت دیپلماسی ما است.»

وی اظهارداشت: «اینکه امروز آمریکا ناچار می‌شود، 8 کشور را به زبان خودش در خرید نفت ایران استثناء بکند، در حالی که قبلاً به صراحت گفته بود فروش و صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانم، این پیروزی ما  و  عقب‌نشینی آمریکا نیست؟ »

این درحالی است که مردم بعد از چند سال از دولت و وعده‌های بیشماری که حسن روحانی و تیم دیپلماسی هسته‌ای کشورمان دادند منتظر تحقق این وعده‌ها بودند.

رئیس جمهور در این راستا برجام را «فتح الفتوح»، «آفتاب تابان» و «پیروزی بزرگ ملت ایران» که قرار بود هر روز یک گشایش اقتصادی برای کشورمان به ارمغان بیاورد، یاد می کرد. اما حالا پیروزی بزرگ ملت ایران به موارد دیگری تعبیر می شود و فضا تغییر یافته است! این درحالی بود که حسن روحانی در انتخابات سال 96 از تریبون رسانه ملی به مردم وعده داده بود که دیگر تحریم‌های اقتصادی را هم از سر کشورمان برخواهد داشت.

جالب است که حتی رئیس جمهور از رسانه ملی انتقاد کرد که چرا این پیروزی‌ها را به سمع و نظر مردم ایران نمی رساند و یا به جای اینکه به طور حماسی این موارد را مطرح کند فرسوده و بی‌حال آن را گزارش می‌کند.

در همین رابطه، رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته سه مرتبه از لحاظ حقوقی پیروز شدیم، گفت: «چند نفر از مردم ایران می‌دانند ما سه بار در مصاف حقوقی جهانی در برابر آمریکا پیروز شدیم. اگر الان برویم نظرسنجی کنیم. آیا 10، 20 درصد می‌دانند؟ نمی‌دانند برای اینکه رسانه‌های ما این موضوع را باز نمی‌کنند. صدا و سیمای ما باید این را برای مردم تشریح کند.»

از سوی دیگر درحالی که مشکلات اقتصادی با توجه به نوسانات شدید قیمت دلار کشور را فرا گرفته و تولید کنندگان و بازاریان در سردرگمی بی‌تعادلی و بی‌ثباتی بازار قرار دارند، رئیس جمهور از «ولی الله سیف» رئیس کل سابق بانک مرکزی که در زمان وی دلار به طور افسارگسیخته گران شد، تقدیر کرد و بیان داشت: «دکتر سیف یکی از کارهای بزرگی که انجام داد بستن این موسسات غیر مجاز بود و همیشه در تاریخ ایران نام ایشان به نیکی یاد خواهد.»

از سوی دیگر، موضوع برگزاری راهپیمایی اربعین که در رسانه های مختلف مشکلات آن منعکس شد و برخی برای دریافت ارز و همچنین هماهنگی برای ورود و خروج دچار مشکلاتی بودند که در سالهای قبل چنین موضوعی نبود، رئیس جمهور حضور گسترده مردم در مراسم باشکوه راهپیمایی اربعین حسینی و برگزاری آنرا با امنیت کامل  و نظم بسیار خوب عنوان کرد.

البته افراد بسیاری از جمله «صادق زیباکلام» استاد اصلاح طلب دانشگاه تهران همواره از نحوه برخورد رئیس جمهور با مشکلات مردم انتقاد کرده و بیان کرده اند که رئیس جمهوری گویی با یک مشت بچه صحبت می کند.

از سوی دیگر در همین سخنان رئیس جمهور با بیان اینکه ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، خاطرنشان کرد: «در دفاع مقدس ساعتی در کار نبود که بگویید چه ساعتی است . جلسه قرارگاه تا اذان صبح طول می‌کشید. نماز صبح می‌خواندیم بعد از آن ادامه می دادیم تا ظهر طول می‌کشید. حساب این نبود که ساعت خواب کی است موقعی که عملیات شروع می‌شد دیگر ساعت نمی‌شناخت از آن نیمه شبی که عملیات آغاز می‌شد، تا لااقل 48 ساعت حداقل، 72 ساعت آتش مداوم بود. نه وقت تعویض نیرو و نه وقت استراحت بود. چطور آن عملیات‌ها را پیش بردیم و کشور را پیروز کردیم و افتخار برای مردم آوردیم. الان هم احساس باید این باشد که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و روبروی یک دشمن قدار ایستادیم. آن وقت صدام بود، امروز ترامپ است. فرقی نمی‌کند. باید بایستیم و پیروز شویم و خداوند ما را پیروز می‌کند.»

رئیس دولت در حالی از شرایط جنگی و کار فعالیت مناسب با آن سخن می گوید که در همین دولت بود که موضوع حقوق های نجومی فاش شد که دولت هم با آن برخورد جدی نکرد. بعد از همین موضوع پاداش های نجومی هم مطرح شد. اشرافی گری برخی از دولتمردان با صحبت هایی که رئیس جمهور از مقاومت و کار و فعالیت ستادی صحبت می کند، چندان همخوانی ندارد.   

در همین رابطه زیباکلام پس از گفتگوی تلویزیونی روحانی با مردم در بهمن ماه سال گذشته گفت: «آقای روحانی راجع به خیلی مسائل اصلا صحبت نمی‌کند. بزرگترین مشکل جامعه بیکاری است ایشان یک کلام در این رابطه حرف نزد. ایشان گویی با یک مشت بچه صحبت می‌کند می‌گوید خانه‌ها قدیمی هستند و مردم باید به خانه‌های جدید بروند و بعد از آن تاکید می‌کنند که ما کلید خانه قدیمی را می‌گیریم، کلید خانه جدید را می‌دهیم. واقعا برای من سوال است که تصور آقای روحانی از مردم چیست؟»

اینکه در تنگناهای مشکلات مردم و اعمال دوباره تحریم ها توسط آمریکا که قرار بود با برجام رفع شود رئیس جمهور موضع قهرمانانه به خود می گیرد و از پیروزی‌های مختلف سخن می‌گوید موضوع بسیار جالب توجهی است. این مواضع قهرمانانه و پیروزمندانه با شرایط اقتصادی کشور و تنگناهای معیشتی که مردم در آن گرفتار هستند همخوانی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حتما" جهان و معجزه ی هزاره سوم قهرمان هستن😁
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
6 سال قبل جزو 8 کشور هسته ای و 8 کشور فضایی دنیا بودیم و حتی موجود زنده به فضا فرستادیم اما حالا باید بدنبال یک قوطی رب گوجه فرنگی باشیم !
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
حرف نمیزنه روحانی میگین چرا ساکته حرف میزنه میگین چرا حرف میزنی چند چندین با خودتون
5
Iran, Islamic Republic of
حرف بزند نه اعرافی کند - حرف منطقی ومستند وپشتوانه داشتن خیلی خوب است ولی حرفهای بی پایه خیلی بد است
France
۶ سال قبل هم مثل الان هیچی نبودیم .
Iran, Islamic Republic of
6 سال قبل قله های علم و فناوری را فتح کرده بودیم اما حالا تقریبا"هیچ !
حامی
Iran, Islamic Republic of
شما شاید، ولی ما نه
خودتونو با مردم جمع نبندید
Iran, Islamic Republic of
مگه شما برای اب و نان انقلاب کردین که حالا دنباله ربی نخور برادر من
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
نه ما انقلاب كرديم كه اقا زاد هاي شمارو بدرقه كنيم با دلار هاي فراوان در ديار فرنگ عشق و حال كنند و خود سماق بمكيم
حامی
Iran, Islamic Republic of
تا ۱۴۰۰ باید بدنبال نان و آب هم بدوییم...
تَکرار کنید
Iran, Islamic Republic of
مطرح کردن هلوکاست، نامه های خنده دار به سران کشورهای غربی، دنیا را علیه ایران متحد کردن و... از سوی معجزه هزاره، باید تقدیس شود و در مدارس تدریس شود!!!
برجام باید در مدارس تدریس شود تا درس عبرت آینده باشد.
Iran, Islamic Republic of
اتحاد دنیا بر علیه ایران نتیجه فتنه 88 بود که دشمنان را به براندازی نظام از داخل امیدوار کرد.
Iran, Islamic Republic of
🤣 نه بابا! معجزه هزاره سوم اونهائی هستندکه با مدیریت خارق العادشون !!!! پوشک بچه مردم رو ناپدید کردند!
جناق
Iran, Islamic Republic of
من اینهمه قهرمانی رو به ملت ایران تبریک می گم. ان شالله پرسپولیس هم در خانه قهرمان میشه به این قهرمانی ها می افزاید.
United Kingdom
...
خخخخ.
Iran, Islamic Republic of
تخریب صنعت هسته ای و بازگشت تحریمهای ظالمانه دیگه ژست قهرمانی گرفتن نداره !
Iran, Islamic Republic of
...
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
قهرمان چي. لجبازي با مردم شش ساله زبونمون مو در اورد گفتيم اين برند كابينه اخوندي اين كاره نيست بركنارش كنيد...
Iran, Islamic Republic of
يكي از قهر مانان احتمالا اخوندي بوده كه يك لونه مرغ در پنج سال نتونسته بسازه بابا بي خيال
Iran, Islamic Republic of
مسکن اجتماعی رو اخوندی سی ساله که مطرح کرده ولی نتونست یک آجر از این مسکن رو رونمائی کنه !حالا هم شده فکور مملکت ! راست وچپ مقاله میده بیرون !
Iran, Islamic Republic of
گروه سیاسی!یا واماندگان از صندلی؟
Iran, Islamic Republic of
...
یاسر
Iran, Islamic Republic of
آقایان بنده یک حقوق بگیر هستم ازپیروزیها وقهرمانیهای گفته شده فقط انقباض سفره نصیبم شده .کی قراره ما حقوق بگیر ها هم سهمی در پیروزیها داشته باشیم وبهره مند شویم؟
هرکس مطلع هست لطفا ما راهم روشن کند.
Iran, Islamic Republic of
چرا کوچک شدن سفره زندگی را ریشه یابی نمی کنید ؟
لیبرالیسم
Iran, Islamic Republic of
کوچک شدن سفره های مردم نتیجه سیاست اقتصاد سرمایه داری است که پیاده شده است .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چون ما برای اب ونان انقلاب نکردیم مجبور نیستی چرب و نرم بخوری کم بخور همیشه بخور
البته اشکنه هم خوبه بزن قوت داره
پیروزی
Iran, Islamic Republic of
...
دلارام
Iran, Islamic Republic of
چرانگه....باز شانسشو امتحان میکنه.از مردمی که بهش رای دادند بعید نیست ...!
رضا
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
...
جانباز جنگ
United Kingdom
با سلام.اینجانب جانباز بیست درصد و به نمایندگی از تمامی جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس ... بیمه تکمیلی ما از بنیاد به دستگاه اناقال یافت و از اول ابن ماه تنها کمک بنیاد به جمعیت 400هزارنفری قطع شد را به گوش شما می رسانم ت را به خدا به داد ما برسید و ما را از این بی تدبیری نجات دهید به خداشرایط دشوار شده و گرفتار شدیم
Iran, Islamic Republic of
یه مدت برجام شده بود دستاورد دولت همش می‌کردن تو چشم مردم. حالا هم که به فنا رفته دم از انزوای امریکا و اثبات این که امریکا قابل اعتماد نیست و از این جور حرفها می‌زنن و اینها شده افتخارات دولت.
حامی
Iran, Islamic Republic of
آخه انزوای آمریکا برای من و خانواده و زندگیم میشه نون و آب؟؟
ی من چه که آمریکا منزوی شده؟؟
˝تمامی تحریم ها بالمره و همان روز برچیده خواهندشد˝ این بود؟؟
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی، تا چشم به هم بزنی فرصت دولت دوازدهم هم تموم میشه و باید جاتو بدی به یکی دیگه و هیچ اختیار و قدرتی در قوه مجریه نخواهی داشت. پس این فرصت اندک باقیمانده را دریاب و به دور از هرگونه حاشیه و انحراف و گرفتار شدن در دام دوستان ناباب و دشمنان نابکار، فقط و فقط به مردم عزیز و نجیب ایران که با اراده و انتخاب خود، شما را به عنوان خدمتگزار این ملت بزرگ(و نه چیزی بیش از این) بر سر کار آوردند، خدمت کنید و خدمت کنید و خدمت کنید.
Iran, Islamic Republic of
...
علیکمال
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خخخخ.ینی این دولت استاد درست کردن افتخارات توهمیه...
محسن
Iran, Islamic Republic of
بله کاملا درسته ادای قهرمانان رو کسی در میاره که قهرمان باشه
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه فقط بازی باشعورمردمه وگرنه نه امریکامنزوی شده نه اروپاییا عاشق ایرانن اینا هم تمام فیلمشونه
آمریکا هنوزم که هنوزه ابرقدرت جهانه وهیچ کشوری امریکاروول نمیکنه بیادباایران تجارت کنه هرچندشایدحالت صادرات جنس بدردنخورشون
Iran, Islamic Republic of
دستاوردسازی برای برجام جهت ادامه خط واگذاری موقعیت های ایران به غرب....!!!!
Iran, Islamic Republic of
امریکاپسند کردن رفتار ایران مشکلات اقتصادی ما را حل نمی کند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا روحانی یادش رفته چه سخنانی و حرفهایی در دفاع از برجام زده و مذاکره با آمریکا زده ، لازم است سخنانش را مکرر در مکرر نخبگان متعهد و انقلابی و مورخین متعهد بیان و باز خوانی کنند .
Iran, Islamic Republic of
...