کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درد و رنج زعفران کاران تمامی ندارد

15 آبان 1397 ساعت 9:07

شهرستان قاین با بیش از ۴ هزار و ۶۴۴ هکتار مزارع زعفران در خراسان‌جنوبی بیشترین سطح زیر کشت زعفران را به خود اختصاص داده و ۸۰ درصد زعفران قاینات به صورت خرده فروشی در بازارهای داخلی شهرستان به فروش می‌رسد.


به گزارش جهان نیوز، قدمت طلای سرخ در خراسان جنوبی، به عنوان استانی که با کیفیت‌ترین زعفران دنیا را دارد به 800 سال قبل برمی‌گردد اما کمبود میزان سطح آب، شور شدن منابع آبی و دلال بازی و خرده فروشی از مشکلات زعفران کاران است.

با دستانی پینه بسته صبح‌ها بعد از اقامه نماز صبح روانه مزارع زعفران می‌شود. آب و هوای کویر به گونه‌ای‌ است که روزها گرم اما شب‌های خنکی دارد.

سحرگاهان خنکای نسیم بر صورتش می‌خورد اما او به شوق برداشت زحمت یک ساله‌اش این سختی‌ها را به جان می‌خرد.

ایران 95 درصد تولید زعفران جهان را دارد
بر سر زمین که می‌رسد با دیدن گل‌های بنفش رنگ حال و روزش خوب می‌شود در کنار زعفران‌ها نماز شکر را به جا می‌آورد و درحالی که ذکر خدا را می‌گوید شروع به برداشت  زعفران می‌کند.

سخن از زعفران است زعفرانی که به طلای سرخ شهرت یافته و 95 درصد تولید آن در کشور است.

زعفرانی که یکی از گران‌بهاترین محصولات جهان بوده و جایگاه ویژه‌ای در سراسر جهان دارد  و اشتغال زیادی در مناطق کم آبی مانند خراسان جنوبی و رضوی ایجاد کرده است.

زعفرانی که دیگر رنگی برای کشاورز ندارد
اما امروزه این طلای خوش رنگ نه تنها برای کشور بلکه برای خود تولید کننده استان هم رنگی در بر ندارد و استان خراسان جنوبی از آنجایی که واژه محرومیت را یدک می‌کشد و با وجود تولید کننده طلایی اما ثروت عمومی ندارد و زمینه لازم برای ارزش افزوده این محصول در استان فراهم نشده است.

زعفران کاران با کوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند که سنتی بودن کاشت، داشت، برداشت، نوسانات قیمت، خشکسالی، سایه سیاه دلالان، خرده فروشی‌ها و ورود رقبای جدید به بازار زعفران و نبود برند خاص برای این محصول دردهای زعفران کاران را چند برابر کرده است.

سود اصلی فروش زعفران نصیب دلالان می‌شود
یکی از زعفران کاران قاینی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: هر سال به امید اینکه از فروش زعفران سودی نصیب‌مان شود محصول را با مشکلات زیاد برداشت می‌کنیم اما باز سود اصلی به جیب دلالان می‌رود.

وی با اشاره به دیگر مشکلات زعفران کاران گفت: تقریبا همه مزارع شهرستان‌ قاین با تانکر آبیاری می‌شود و زعفران کاران پای هزینه‌های سنگین تامین آب ایستاده‌اند تا شاد امکان آبیاری به موقع برای آنها ممکن شود.

این زعفران کار افزود: در گذشته برای حمایت از زعفران کاران منابعی از سوی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای آبیاری مزارع اختصاص می‌یافت اما چند سالی است که این حمایت‌ها قطع شده و هیچ حمایتی در زمینه تسهیل و کاهش هزینه آبیاری مزارع انجام نمی‌شود.

خرید تضمینی و حمایتی از کشاورز وجود ندارد
مرادی یکی دیگر از زعفران کاران خراسان جنوبی کم شدن میزان آب و شوری آن را مهمترین مشکل فرا روی کشاورزان عنوان کرد و افزود: دلال بازی در صنعت زعفران خصوصا در فصل برداشت زیاد است چون خرید تضمینی و حمایتی از کشاورز وجود ندارد و دلالان با کمترین قیمت محصول را از دست زعفران کاران خارج می‌کنند و چند برابر قیمت به مصرف کننده می‌فروشند.

در حالی  امسال پیش‌بینی می‌شود 18 تن زعفران خشک برداشت شود  که و با وجود کیفیت زیاد این محصول 80 درصد آن به صورت خرده فروشی در بازارهای داخلی قاین به فروش می‌رسد.

زعفران قاینات به آلمان، فرانسه، ایتالیا، امارات متحده عربی، ژاپن و چین صادر می‌شود که نیازمند بازاریابی و توجه بیشتر در صادرات است.

18 تن زعفران خشک از مزارع قاین برداشت می‌شود
مدیر جهاد کشاورزی قاین نیز از پیش‌بینی بیش از 18 تن زعفران خشک در این شهرستان خبر داد و گفت: 80 درصد زعفران قاینات به صورت خرده فروشی در بازارهای داخلی شهرستان به فروش می‌رسد.

سجادی سطح زیرکشت زعفران قاینات را چهار هزار و 644 هکتار عنوان کرد و گفت: 12 هزار و 850 زعفران کار در این  شهرستان مشغول برداشت زعفران هستند.

به گفته وی زعفران قاینات به دلیل شرایط خاص آب وهوایی از کیفیت بالاتری نسبت به زعفران دیگر نقاط برخوردار است اما قیمت این محصول امسال 50 درصد افزایش داشته و با وجود رونق صادرات زعفران متأسفانه محصول شهرستان به صورت فله صادر می‌شود.

پنج هکتار از مزارع زعفران‌ قاین تحت پوشش آبیاری بارانی است
مدیر جهاد کشاورزی قاین بیان کرد: تنها پنج هکتار از مزارع زعفران‌ قاین تحت پوشش آبیاری بارانی قرار گرفته است و آبیاری بارانی با توجه به خشکسالی و کاهش کیفیت منابع آبی برای این شهرستان امری ضروری است.

این مقام مسئول از افزایش پنج درصدی زعفران قاین نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: 4 واحد فرآوری و بسته‌بندی زعفران در قاین فعال است.

سجادی، توسعه آبیاری بارانی را با توجه به ادامه خشکسالی و کاهش کمیت و کیفیت منابع آب شهرستان ضروری دانسته و گفت: این روش باعث افزایش عملکرد و کاهش مصرف آب می‌شود لذا زعفران‌کاران باید تلاش کنند پوشش آبیاری بارانی را افزایش دهند.

زعفران‌کاران پوشش آبیاری بارانی را افزایش دهند
وی تصریح کرد: زعفران‌کاری و تولید طلای سرخ دارای مزیت‌های اشتغال، فرهنگی و اقتصادی قابل توجهی برای شهرستان است اما با وجود همه همه مزیت‌های این محصول، کاهش میزان آب منابع آبی و شور شدن آب، توسعه کشت زعفران را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی قاین یادآور شد: آبیاری بارانی روشی مناسب برای  افزایش عملکرد و کاهش مصرف آب است و زعفران‌کاران باید تلاش کنند پوشش آبیاری بارانی را افزایش دهند.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 650610

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/650610/درد-رنج-زعفران-کاران-تمامی-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com